Tror økonominyheter vokser mot himmelen

Mens de økonomiske konjunkturene peker ned, tror landets økonominettsteder at leserkonjunkturene peker oppover i all overskuelig fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Finanskrisen har sendt lesertallene til himmels for norske økonominettsteder, men dette er ingen midlertidig opptur, mener sjefene for landets fire største leverandører av økonominyheter på nett.

The only way is up

På finansspråket bruker man gjerne «bjørner» og «okser», eller bears and bulls, for å betegne pessimister og optimister, og et bjørnemarked, som mange hevder vi er inne i nå, er et nervøst og fallende marked. Men selv om medier er en mer konjunkturutsatt bransje enn de fleste, og dermed blant de første som får føle nedgangstidene på kroppen, ser børsskriblernes sjefer alle fremtiden med oksens ukuelige, noen vil nok si til tider overdrevne, optimisme.

– Jeg tror interessen for økonominyheter på nett bare vil øke. Konkurransesituasjonen for økonominettsteder vil nok fortsatt være tøff, og planen er å utvikle E24 videre. Men vi stoler på det vi gjør og tror det er riktig, sier E24-sjef Per Valebrokk til Journalisten.

Han mener trafikkutviklingen det siste året har vært veldig god og er godt fornøyd med utviklingen i totaltall og direktetrafikk.

Trafikksamarbeid

– Vi har hatt en jevn og solid utvikling og har ekstremt lojale brukere. Noen nettsteder flyter litt på klikk fra lesere som ellers ikke ville ha gått inn på siden deres, og som ikke nødvendigvis er begeistret for å havne på et økonominettsted, sier Hegnar Onlines redaktør Stein Ove Haugen, og trekker fram den trafikken E24 får fra VG.

Han mener det som gjør at DN har så god vekst om dagen er at de har kommet inn hos NRK, noe som bør løfte trafikken deres betydelig. – Det er overraskende at NRK ikke maktet å gjøre økonomidekningen selv, sier han.

Dette avviser sjefredaktør Svein-Thore Gran i DN.no.

– Med NRK samarbeider vi med en slagkraftig medieaktør som har et godt merkevarenavn. Det er et samarbeid som ikke er inngått av trafikkmessige årsaker, som mellom VG og E24 eller NA24 og Nettavisen. Det er ikke hovedmotivet for dette samarbeidet. Vi har inngått et samarbeid med en sterk medieaktør med stor kompetanse på levende bilder og tror NRK vil bli mer slagkraftig innen nye medier på sikt, sier han.

Fremtidsoptimisme

– I snitt er DNs trafikktall, målt i unike brukere, opp 22 prosent i år fra i fjor, men konkurransen i det norske markedet for økonominyheter er nesten ekstrem, hevder han. Han mener DN.no har flest egenproduserte saker på nett av alle økonominyhetstedene og ser ingen umiddelbare problemer i det annonsemarkedet Dn.no opererer i.

– Jeg vil ikke mene så mye om konkurrentene våre. Annonsemarkedet per i dag ser bra ut, men vi ser jo an utviklingen i markedet generelt.

Hvordan ser landskapet for norske økonominettsteder ut et år fra nå?

– Et år er jo så fryktelig langt inn i fremtiden med tanke på alt som har skjedd i mediebildet de siste årene. Vi kommer til å være der, DN.no kommer til å være der, E24.no kommer til å være der og jeg tror også NA24.no kommer til å være der. Det lille usikkerhetsmomentet jeg har er NA24. Det er litt tidlig å spå, men vil anta at trafikken de får fra regionsavisene vil falle bort. Det vil forbause meg om Schibsted vil godta at regionavisene leverer trafikk til en konkurrent, sier Haugen med henvisning til hva som skjer når Media Norge-samarbeidet formaliseres.

– Regionavisene står for i overkant av 10 prosent av trafikken vår, så det er snakk om en veldig liten andel hvis Media Norge faller bort. Fra 1. september driver vi både annonsesalget og trafikken selv. Vi har gått fra en fase med fødselshjelp til nå å stå på egne bein, hvor vi har en veldig stor andel av egen trafikk, sier Inge Berge, ansvarlig redaktør i NA24.

Powered by Labrador CMS