Nettavisen vil selge gladsaker
Annonsørene skal få kjøpe plass ved siden av positive artikler.
Nettavisens innovasjonssjef tilbyr annonsørene plass sammen med positivt vinklede saker. Men nøler med å forsvare produktet.
Innovasjonssjef Pål Nisja-Wilhelmsen i Nettavisen beskriver i Kampanje i dag hvilke nye annonseprodukter nyhetsnettstedet er i ferd med å utvikle. Presentasjonen lover tilsynelatende annonsørene en mulighet til å reservere plass på gladsaker om det temaet de ønsker.
Positivt
Etter en gjennomgang av trafikkutviklingen på norske nettaviser skriver Nisja-Wilhelmsen:
– I baklomma vår for 2009 har vi en løsning som vil kombinere det beste fra to verdener. Vi vil kombinere merkevarebyggingen man får gjennom store formater med søkeord og stikkord. Det vil si at man kan kjøpe merkevarebyggende annonser i store formater på den samme måten som man kjøper søkeordannonsering. Ønsker du annonser rundt saker som omhandler Liverpool, og kun i positiv forstand, så kan du det.
I tillegg til fotball, nevner artikkelen på Kampanje også helsestoff som eksempel på nisjeproduktet.
Drar for langt
Vi ringte Nettavisens innovasjonssjef for å spørre om det ikke ville påvirke det redaksjonelle innholdet om salgsavdelingen oppdaget at gladsaker var bedre egnet til annonsesalg enn kritiske artikler. Men vi kom knapt så langt.
– Det er forskjell på å skrive for Kampanje og hvordan det virkelig blir, sier Nisja-Wilhelmsen. Det blir å dra det litt langt før vi har hatt en intern diskusjon.
– Men dere flagger jo et nytt produkt?
– Vel, dette er jo det samme som Googles søkeordannonsering, sier innovasjonssjefen, uten å utdype om søkegigantens annonsesystem gjør det mulig å velge bort kritiske artikler.
Ny programvare
Nisja-Wilhelmsen forteller at Nettavisen er i ferd med å utvikle programvare som skal måle om redaksjonen skriver mest positivt eller mest negativt om de enkelte temaene eller sakene. Han viser til at leserne ofte anklager norske redaksjoner for overdrevent kritisk omtale av saker. Programvaren som skal gjøre det raskt å analysere dekningens farge opp mot positivt og negativt ladede begreper, er ikke ferdigutviklet.
– Dette blir først og fremst utviklet for redaksjonelt bruk, forteller han.