Bruk nettet mer effektivt

Sosiale medier kan være en gullgruve. Vi viser deg hvordan på Journalistens nettforum lørdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten har siden i vår jobbet med å etablere et forum der alle som jobber med innhold og funksjonalitet i nettaviser (særlig journalister, programmerere og designere) kan utveksle ideer. Teknologien er i rivende utvikling, samtidig som deadlinerush og volumfokus gjør det vanskelig å sette seg inn alt det nye.

– Kaster bort tid

Forumet har hatt tre møter i Oslo. Den første litt større satsingen vår er et seminar om hvordan journalister kan bruke det sosiale nettet (»the social web») i sitt daglige virke. Seminaret holdes på Håndverkeren i Oslo neste lørdag, 25. oktober, og arrangeres i samarbeid med ABCNyheter.

Til seminaret har vi hentet inn Colin Meek, undersøkende journalist og ekspert på nettresearch og sosiale medier, som skal snakke om hvordan bruke, og få mest mulig ut av, web 2.0 og web 3.0-verktøy til å drive undersøkende research.

– Mange journalister ser på nettet som et slags interaktivt bibliotek hvor de bruker nettbrowseren til å søke etter informasjon. Men det er mye mer effektivt å bruke nettverktøy som kan settes opp slik at informasjonen strømmer til journalisten og bruke filtre som gjøre denne informasjonsstrømmen så nøyaktig som mulig, sier Meek.

Meek har jobbet som undersøkende journalist og researcher i 15 år, og holder regelmessig kurs for journalister og andre i avansert nettresearch. Han mener journalister går glipp av mye ved å ikke sette seg inn i disse verktøyene.

Øyenvitnerapporter i sosiale nettverk

– Nye web-ressurser tar internettresearch til et nytt nivå. Å bruke de nye verktøyene handler ikke bare om å få bedre resultater kjappere. Hvis journalister bare investerer litt tid, kan de også stille inn disse søkeverktøyene til å følge trender og nøkkelord og breaking news mer nøyaktig. Samtidig kan de finne nye måter å overvåke sine fagfelt gjennom «nettverk» av andre brukere.

Et eksempel Meek trekker fram er hvordan bruke kraftige søketeknikker i sosiale nettverk som Facebook og MySpace til å finne alt fra øyenvitnerapporter under kriser hvor det er vanskelig for journalister å få tilgang, til telefonnumre og annen informasjon (han har blant annet skrevet litt om dette her).

Andre eksempler er å utnytte potensialet i sosiale bokmerkingstjenester, som for eksempel del.icio.us, slik at et nettverk av folk overvåker ditt fagområde sammen med deg, eller bruke Real Simple Syndication (RSS) til å overvåke dusinvis av feeds for nøkkelord (f.eks. Schibsted, ytringsfrihet osv.)

Følg nettsamtalene

Kristine Løwe åpner seminaret med å vise hvordan og hvorfor hun som blogger og journalist bruker nettet både for å spore samtaler om selskaper og temaer hun følger og for å skape en bredest mulig samtale rundt temaene hun er opptatt av.

– Jeg er mest opptatt av verdien i å følge og være til stede i nettsamtalene om mitt fagområde og hvordan det øker kildetilfanget og idétilfanget mitt, og gir meg muligheten til kjapt å rette opp misforståelser, sier hun.

Borgerne kommer

Heidi Nordby Lunde, borgerredaktør i ABC Nyheter og kåret til Norges beste politiske blogger for sin personlige blogg, skal gi oss innsyn i hvordan mediene kan få leserne med på laget – hva som fungerer og hva som absolutt ikke fungerer under banneret borgerjournalistikk – under tittelen «Borgerjournalistikken er død! Leve borgerjournalistikken!»

Vi avslutter med en debatt om hvorvidt det kan det være strategiske gevinster for mediene ved å ta del i samtaler på andre plattformer enn sine egne, eller om det bare er å kaste bort journalisters dyrebare tid.

Påmelding

Seminaret er åpent for alle interesserte: påmeldingsinformasjon og program finner du her. Vi har vært nødt til å ta en moderat deltakeravgift på 250 kroner per hode for å dekke utgifter til lokale osv.

Skulle vi mot formodning få et overskudd, vil det gå til å hente inn foredragsholdere til fremtidige nettforumsmøter som skal være åpne for alle og kompetansehevende for hele bransjen. Da fysiske, til forskjell fra virtuelle, rom har plassbegrensninger, lønner det seg å melde seg på kjapt. Vi kommer også til å bygge opp en verktøykasse på nett med bakgrunn i nettforumsmøtene. Senere vil vi forhåpentlig også gjøre møtene godt tilgjengelige for interesserte som ikke holder til i Oslo.

Powered by Labrador CMS