BBC vil ikke granskes

BBC nekter å svare på kritiske spørsmål vedrørende TV 2-dokumentaren «Sultbløffen». Diskusjon kan skade vårt omdømme, mener kringkasteren.

Published   Updated

I 2005 gjorde BBC verden oppmerksom på en sultekatastrofe i Niger gjennom gripende tv-reportasjer fra området hvor anslagsvis 3,6 millioner var rammet.

Våren 2008 satte TV 2s Dokument 2 søkelyset på BBCs formidling fra Niger, og hevdet i sitt program «Sultbløffen» at BBC bløffet om sulten i Niger, med påstand om at situasjonen umulig kunne vært slik BBC-korrespondenten skildret i sine reportasjer fra landet.

TV 2-programmet fikk internasjonal heder og ære, blant annet med en tredjeplass i Golden Nymph Awards. Men fra BBC vanket det bare smekk over fingrene. Den britiske statskanalen nektet TV 2 videre bruk av arkivmateriale fra BBCs Niger-reportasjer, noe som vanskeliggjorde for TV 2 å distribuere «Sultbløffen» til andre land.

BBC-nei til SVT

Nå har det svenske tv-programmet «Korrespondenterna» grepet fatt i striden mellom TV 2 og BBC, i et innslag hvor de store medienes makt blir satt under fokus. Men det liker BBC så dårlig at de har avvist alle henvendelser fra SVT og «Korrespondenterna».

– Hit, men ikke lenger, sier SVT-reporter Erika Bjerström talende i tv-innslaget, der hun står utenfor portene til BBCs hovedkvarter i London. SVTs henvendelser til BBC i forbindelse med «Sultbløffen» er nemlig kun blitt besvart med epost, hvor BBC avslår å la seg intervjue med begrunnelse i at «enhver diskusjon om dette bare vil skade BBCs anseelse».

– Det er en total ansvarsfraskrivelse. BBC er en stor og mektig medieorganisasjon som henvender seg til offentligheten og som gjennom sin virksomhet setter ting på dagsorden. Da har de et særlig ansvar for å uttale seg når noen ønsker å gå dem i sømmene, sier etikkrøkter Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk.

På telefon fra Las Palmas tar han det lille forbeholdet at han selv ikke har sett det aktuelle tv-innslaget fra SVT, men at han er «veldig forundret» over BBCs reaksjon.

– Det høres jo bare helt utrolig ut at BBC skal reagere på denne måten. En institusjon som BBC må tåle å bli gransket, fastslår Bodahl-Johansen.

BBC har ansvar

Mats Ektvedt, redaksjonsleder i TV 2s Dokument 2, er glad for at SVT vier konflikten oppmerksomhet.

Til kanalens intranett uttaler han at «Vi mener SVT tar tak i en viktig prinsipiell og aktuell problemstilling. Når medieorganisasjoner verden over kutter og kutter i korrespondentkorpset sitt, så får de som er igjen ute, som for eksempel BBC, enda større ansvar og påvirkningskraft. At BBC ikke vil ta en faglig diskusjon verken med oss eller SVT om dekningen av Niger i 2005, er ikke et godt tegn».

– Vårt nei til en diskusjon om dette er ikke helt slik SVT framstiller det, sier Karen Rosine ved BBC World Service Press Office i en kommentar.

Hun viser samtidig til en epost BBC skal ha sendt til SVT og som hun skulle videresende til Journalisten.

Den har vi så langt ikke mottatt.