Mediene, nesten uansett nasjonalitet, omtaler sex og porno hyppig. Artiklene kan være av forskjellig karakter og handle om samliv, overgrep eller kjendiser som har fått seg ny partner.
På oppdrag fra Journalisten har Retriever sett på antall treff i norske medier på ordene sex, porno og pupp siste 12 måneder.
– Gode tilbakemeldinger
Ikke overraskende, kanskje, får søket flere tusen treff. Og blant de etablerte mediekanalene er det Nettavisens seksjon Side2 som troner på toppen med til sammen 1813 treff.
Medieanalytiker Kristina Nilsen i Retriever forklarer at Side2, sammen med Seher (1498 treff) står for en underholdningspreget dekning av sex og porno, med mye fokus på kjendiser.
– Mens for eksempel KK har en samlivsvinkel på det meste av sitt stoff. Slik sett representerer de ulike mediene veldig forskjellige innganger til omtalen av dette, sier Nilsen.
Side2-redaktør Gaute Tyssebotn mener at det er livsstilsseksjonen til Side2 som trekker opp disse tallene. Han mener at Side2 ikke kan sammenlignes med Seher fordi, som han sier, redaksjonen behandler stoffområdet seriøst og har en egen journalist som dekker feltet sex og samliv.
– Vi har masse stoff med relasjoner og familier, som saker om slik har man sex etter fødselen, og vi bruker masse familieterapeuter og psykologer som kilder. Vi har fått gode tilbakemeldinger på det fordi vi bruker ressurser på det, sier Tyssebotn.
– Den liberale avisen
Blant papiravisene er det Dagbladet som topper med 1588 treff. Etikkredaktør Lars Helle syntes ikke å være overrasket over resultatet da Journalisten tok kontakt. Snarere var dette en øvelse han var godt vant med.
– Det er ikke noe galt i å skrive om sex, men det er jo også slik at dersom du bare bruker slike ord, kommer ikke sammenhengen opp. Dette kan være krimsaker og relasjonssaker uten at det er noen form for fiksering. Så hvem som skal ta imot gratulasjonen fra Martin Huseby Jensen, vil variere fra år til år. Men vi takker og bukker, sier Helle og humrer.
Helle viser til at det i Dagbladets liberale tradisjon har vært en del av avisens oppgave å skrive om sex. I mange år var avisen nokså alene om det, blant annet gjennom spalten til Inge og Sten.
VG hadde 1406 treff, mens Aftenposten brukte søkeordene 1188 ganger.
– Fordi det selger
Medieanalytiker Nilsen i Retriever viser til at søket også rommer artikler om Josef Fritzls overgrep mot sin datter.
Høyskolelektor i journalistikk Elisabeth Eide ved Høgskolen i Oslo er ikke overrasket over at ordet sex brukes på denne måten.
– Hvorfor er det slik?
– Fordi det ordet selger, i hvert fall i løssalgspressen, jeg tror ikke det er mer sofistikert.
For ti år siden var Eide redaktør for boken Narrespeil hvor blant andre journalist og forfatter Margunn Grønn var med som bidragsyter. Grønn forteller at hun hadde ventet å se VG og Dagbladet høyere opp på lista. Etter å ha gått gjennom 400 aviser for å undersøke bruken av blant annet ordet sex, mener hun at sex i mediene er blitt et selvstendig nyhetskriterium.
Overgrep ikke sex
– Det kalles sexovergrep og ordet sex brukes, selv om det for offeret ikke handler om sex. Nylig ble ordet sexlek benyttet hvor et offer ble drept i det såkalte Halloween-drapet i Perugia, sier hun.
Grønn er ikke negativ til at mediene skriver om sex. Hun mener det er manglende oppfinnsomhet som gjør at mediene skriver så mye om sex, porno, pupp og slikt. Samtidig understreker hun at det er positivt at mediene fokuserer og tematiserer seksualitet.
– Da tar man tabuene under lupen og diskuterer dem. Mens sakene som ofte er vinklet om sex, og ofte ikke handler om det – kanskje er det bare en modell som har fått puppen ut av glidlåsen – de sakene tematiserer ikke sex overhodet, men har en presentasjon hvor man flørter med begrepet, sier hun.
Ny dagsorden
Grønn mener medienes dagsordenfunksjon påvirkes når vesentlighetskriteriet viker for sensasjon og sex.
– Ja, det vil i hvert fall fort ta fokus. Det vil få høyere prioritet i presentasjonen av stoffet. Det handler jo ikke bare om selve presentasjonen, men også hvor mye plass.
Etikkredaktør Helle er på sin side ikke så sikker på om en sak om sex ikke kan være en dagsordensak. Men erkjenner at Grønn kan ha et poeng.
– Men jeg er ikke så sikker på det. Avisene er opptatt av nyheter, sport og relasjoner. Det kan være et poeng i saken, akkurat som det er i andre saker.
Og vinneren er…
Deg som blogger – og spesielt om du blogger på VG Nett. For ifølge Retrievers søk ga VG-bloggen 3882 treff på de tre ordene våre. Det synes førsteamanuensis i journalistikk Johan Roppen er spesielt, fordi han for 12 år siden holdt et foredrag for journalistklubben ved Høgskolen i Volda om viktigheten av newsgroups på nett.
– Der tronet mange grupper som handlet om sex høyt oppe. Det var en enkel måte å vise hva folk var opptatt av på nettet. Men på den tiden var det høy testosteronfaktor på nettet, sier Roppen og humrer.
Den gangen var spørsmålet om hva internett skulle brukes til, og om det noen gang ble seriøst. Med VG Nett på toppen, klapper Roppen seg selv på skulderen, for han var da i tvil om det noensinne ble seriøst.
For ordens skyld, ordet sex er brukt 25 ganger i denne artikkelen. Trolig er vi fikserte.