Rapveteranene i Gatas Parlament, brødrene Elling og Aslak Borgersrud samt Martin «DJ Don Martin» Raknerud, har gjennom sin 15-årige karriere markert seg med samfunnsbevisste tekster med klar venstrevri. Men aldri har gruppa hatt et så journalistisk tilsnitt som på sitt nye album «Apocalypso», med tolv dagsaktuelle kommentarer til diverse begivenheter de siste fire månedene.
– Vi har snudd litt på flisa og gått inn på beitemarker vi vanligvis ikke er inne på, med rapportering og kommentering av nyheter, bekrefter Elling Borgersrud.
Ny låt hver uke
Det journalistiske plateprosjektet startet på initiativ fra NRK P3-programmet «Osenbanden», som ønsket at Gatas Parlament hver uke i august skulle levere en helt ny låt som tematisk skulle ta opp noe som var aktuelt der og da.
Begge parter ble så fornøyde med prosjektet at de tok en ny runde med fire nye uker med fire nye låter i november. Og nå er altså disse åtte låtene, supplert med fire andre, samlet på Gatas Parlament-albumet «Apocalypso».
Om premissene for de tematiske valgene til «Osenbanden»-låtene forteller trioen at de studerte ukas nyhetsbilde med et spesielt øye for det som ikke kom fram i mediene.
– Det er mye som er underrapportert og feilanalysert i norske medier og de nyhetene eller vurderingene ville vi løfte fram. Vi gikk inn i nyhetene og ble deltakende og formidlet gjennom våre tekster det vi opplevde ikke hadde blitt sagt i mediene, forklarer Aslak Borgersrud, mens Don Martin tilføyer:
– Med disse låtene har vi gjort det journalister burde gjøre, men ikke har gjort.
Spilt inn mandag, gitt ut onsdag
Temaer og saker som kommenteres på «Apocalypso» inkluderer forholdene ved landets asylmottak, finanskrisa, FrPs galluptall, Hallgrim Bergs «rasistiske» leserbrev, regjeringens innstramming av asylpolitikken og Israels 60-årsdag. For å nevne noe.
– Vi har jobbet veldig journalistisk. Vi har vurdert og prioritert i nyhetsbildet og jobbet med presentasjonen av sakene, samtidig som vi har synliggjort våre meninger innenfor rammen av et kunstverk. På rim, kommenterer Aslak.
Produksjonsprosessen har på mange måter også ligget nærmere pressen enn platebransjen. For mens mange artister gjerne bruker flere måneder i studio på et album, har Gatas Parlament brukt to dager fra idé til produkt. Alle Osenbanden-låtene ble skrevet og innspilt på en mandag og publisert på onsdag samme uke.
– På forhånd hadde hver av oss fulgt med i nyhetsbildet og gjort oss våre tanker og vurderinger, men ingenting ble fastlagt før vi møttes mandag morgen. Vårt kombinerte redaksjons- og morgenmøte fant sted i Aslaks gamle Peugeot på veien ut til studioet på Holmlia i Oslo, og så arbeidet vi i fellesskap fram låtene med de dagsaktuelle tekstene, forteller Elling Borgersrud og Don Martin.
Med i studio var også bandets produsent Jester, som Aslak Borgersrud for anledningen og med et smil omtaler som «Gatas vaktsjef og desksjef».
Mange plattformer
Gatas Parlament ser også flere andre likheter mellom pressen og det å lage og distribuere musikk på denne måten.
– Skillet som tidligere eksisterte mellom ulike mediekanaler er blitt mye mindre, og mediene er i ferd med å smelte sammen. Avisene har artikler som også blir publisert på nett, samtidig som de har både lyd og levende bilder på sine sider. Derfra kan sakene spre seg videre til Facebook og andre nettverk og nå nye målgrupper som egentlig ikke har vært innom avisen. Det blir jo nokså parallelt med vår situasjon på «Apocalypso». Låtene er fysisk samlet på en cd, men blir samtidig distribuert på radio og nettsider som mp3-filer, mens videoer av dem sprer seg til YouTube og andre sosiale nettverk. Folk blir kjent med innholdet på «Apocalypso» uten at de nødvendigvis har kjøpt plata.
Stopp Volden
Selv om «Apocalypso» er et spesielt prosjekt, er Gatas Parlament ikke ukjent med rollen som kommentatorer. Seinest i fjor skapte de mye oppstyr da de, sammen med medlemmer fra ska-bandet Hopalong Knut, dannet Samvirkelaget og ga ut sangen «Stopp Volden». I denne tok de ikke bare opp Obiora-saken, de navnga også politimannen som de mente var ansvarlig for at fargede Eugenie Obiora døde, med påfølgende anklager om rasisme i politiet.
– Forskjellen mellom saker vi tidligere har kommentert og låtene på den nye plata er at, mens de førstnevnte er blitt skapt for å ha en lang levetid, har de nye låtene hatt «her og nå» som utgangspunkt, sier trioen, som er glad for oppmerksomheten deres låt «Stopp Volden» ga Obiora-saken. Men som samtidig er betenkt over medienes dekning av dødsfallet.
De påpeker at den aller første versjonen av Obiora-saken ble publisert helt ukritisk og baserte seg på politiets versjon. Og virkelig hot mener de saken først ble da politiet prøvde å hindre Samvirkelaget i å oppgi navnet på politimannen i «Stopp Volden».
Visvas
– Det virket som om vi ga pressen en anledning til å skrive om Obiora-saken, men det burde ikke ha vært nødvendig. En så sjokkerende sak som dette burde vært løftet tydeligere fram tidligere, uten drahjelp fra noen musikere som oss. Men for pressen er det ikke nok at noe er ille for at de skal fatte interesse. Det må helst bli en snakkis først, og aller helst må en kjendis være involvert før mediene reagerer, uttaler Aslak Borgersrud. Gutta i parlamentet er uansett glade for det engasjementet musikk kan skape og tror musikkens påvirkningskraft på omgivelsene ofte kan være vel så stor som pressens.
– Alt visvas i mediene fortrenger mer vesentlige ting, samtidig som altfor mange journalister er altfor ukritiske overfor makta. Da blir en del av vår jobb å finne og kommentere de overgrepene som pressen ikke fanger opp, sier Don Martin, mens Aslak Borgersrud fastslår at Gatas Parlament er som sterkest når de står sammen med en massebevegelse.
– Det er en god ting å spille på lag med folk som er sinna!
Her kan du høre hele albumet