Cato Hellesjø. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
Cato Hellesjø inn i Nettavisen
Har fått direktøroppdrag i nedbemanningen.
Dagbladets tidligere konsernsjef Cato Hellesjø er engasjert av Nettavisen for å bidra til det omfattende spareprogrammet. Hellesjø arbeider nå i konsulentselskapet Rokade, som har spesialisert seg på strukturendringer i selskaper.
Vide fullmakter
Nettavisen vedtok en omfattende innsparingsplan i juni. Det viste seg at den ikke var nok til å berge selskapet fra et underskudd rundt 60 millioner kroner i år. I forrige uke kunngjorde sjefredaktør og administrerende direktør Gunnar Stavrum at det er nødvendig å stramme ytterligere 18 millioner på kostnadssiden.
På allmøtet 16. desember ble det klart at Hellesjø ikke bare skal rådgi ledelsen, men får langt videre fullmakter. At konsulenten får fullmakter tilsvarende administrerende direktør, oppfattet flere som at Stavrum var vingestekket.
– Jeg har ikke abdisert, sier Stavrum. Han forteller til Journalisten at Rokade ble engasjert for tre måneders tid siden for å utrede Nettavisen. Og at Hellesjø nå er engasjert til å iverksette endringer de neste anslagsvis tre månedene.
Er på jobb
– Han er hyret inn av meg for å effektuere endringer på den merkantile siden. Jeg skal gjøre det samme på redaksjonell side, der jeg nå konsentrerer meg 100 prosent.
Stavrum understreker at Hellesjø bare er innleid hjelp og at han selv fortsatt er sjef. – Han effektuerer ting, men jeg er fortsatt på jobb.
Nettavisens omstilling har fått navnet Lønnsom framtid. Arbeidsform, styring og lønnsomhet er identifisert som bærebjelker i utredningen, som nå skal omsettes i handling.
Ikke så galt
Nettavisen har som mange andre budsjettert ut fra et svakt annonsemarked neste år. Det er likevel ikke sikkert at fallet blir så stort.
Stavrum forteller at selskapet de siste ukene har konsentrert innsatsen om innsalg av årsavtaler for 2009, og at resultatet er ganske oppløftende.
– Det ser faktisk bedre ut enn man kunne frykte for bare noen uker siden.
Han mener Nettavisen kan ende opp med å selge flere årsavtaler med annonsører enn noen gang. Samtidig er det få tegn til at prisene presses, selv om annonsørene er mer bevisst på effekten av reklameplasseringene enn noen gang.