TOPPMØTE: Konserntillitsvalgte samler seg. Fra venstre Terje Johansen og Marianne Falk fra Schibsted, Jan Erik Skau fra Edda Media og Marianne Østlie fra Mecom. Foto: Birgit Dannenberg

Kan miste 2500 kolleger

Schibsteds Marianne Falk og andre konserntillitsvalgte føler behov for samhold, midt oppe i elendigheten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Falk er konserntillitsvalgt på heltid og representerer alle ansatte i Schibsted. Hun kan oppleve å miste 2.500 kolleger på et par år.

På toppen av høykonjunkturen hadde Schibsted vel 9.000 ansatte.

– Neste år kan tallet være er sted mellom 6.500 og 7.000. Over 2.000 Schibsted-ansatte i 22 land vil da være ofre av finanskrisen, sier Falk.

Schibsted har siden oktober 2007 hatt to konserntillitsvalgte på heltid. Falk, som er journalist fra Svenska Dagbladet, bekler det ene vervet, mens det andre ivaretas av Terje Johansen, typograf fra Aftenposten. I forrige uke var de to verter på et to dagers møte med konserntillitsvalgt-kolleger fra Media Norge, Mecom/Edda Media, Polaris Media og A-pressen.

Elendighet

Møtet artet seg som en sammenhengende elendighetsbeskrivelse. Den økonomiske krisen har gjort store innhogg i konsernene (se faktaoversikt) og utfordrer nå for alvor deres evne til å opprettholde den journalistiske kvaliteten.

– Det blir store endringer i mediebransjen også framover. Vi har mange felles utfordringer, fastslår konserntillitsvalgt Rune Valderhaug i Media Norge.

På møtet besluttet de i alt ni topptillitsvalgte å etablere et eget nettverk, med samling hvert halvår. De konkluderte med at et slikt forum vil supplere, og ikke forstyrre, virksomheten til klubber og lokallag.

– Det er bra med noen å rådføre seg med. Våre sjefer snakker jo sammen og utveksler ideer og tanker, poengterer konserntillitsvalgt i Edda Media, Jan Erik Skau.

Tanker og ideer

Hans kollega i moderkonsernet Mecom Group, Marianne Østlie, sier seg enig:

– Jeg håper vi kan diskutere nye tanker og ideer og ikke bare hvor mange årsverk som er kuttet.

Eva Grønseth fra A-pressen påpeker at det er fornuftig å lære av hverandre.

– Det er få konserntillitsvalgte i mediene. Det vil være nyttig med et forum der man kan møte folk i samme situasjon, mener hun.

Norsk Journalistlag har fra før etablert egne konsernlag for tillitsvalgte i Schibsted, Edda Media, A-pressen og NRK. Falk forteller at hun har anbefalt denne modellen til Svenska Journalistförbundet, der hun har hatt sentrale verv i en årrekke.

– Jeg er tilhenger av så mange nettverk som mulig. Det er lett for arbeidsgiverne å spille ansatte i ulike bedrifter ut mot hverandre, også innenfor et konsern, sier hun.

Liten trøst

I løpet av august la alle mediekonsernene fram elendige halvårsregnskaper (se faktaoversikt), det ene svakere enn det andre. På samlingen forsøkte de konserntillitsvalgte å finne tegn til lysning i situasjonen, men fant ikke særlig trøst hos hverandre.

Arne Sellæg er konserntillitsvalg i Polaris Media og derfor permittert fra jobben som journalist i Adresseavisen. Han forteller at Adressa har opplevd et svært dramatisk inntektsbortfall det siste året. En fjerdedel av annonseinntektene er forsvunnet.

– De mindre avisene i Polaris rammes minst, mens Adresseavisen er den bedriften i Polaris som sammen med Bladet Tromsø har størst problemer. Adressa har tapt annonseinntekter på over 110 millioner kroner siden toppåret 2007 og fikk et underskudd på 14 millioner kroner før skatt i første halvår. Noe slikt har ikke skjedd før, i alle fall ikke etter annen verdenskrig, sier Sellæg.

Bunnen nådd?

I forrige uke presenterte Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) en ny prognose for annonseomsetningen i norske medier. MIO spår at markedet synker med 16-17 prosent i år, noe som tilsvarer 1,3 milliarder kroner.

– Men vi håper det verste er over nå, uttalte direktør i Aegis Media Norge, Helle Thorkildsen, da prognosen ble lagt fram.

Også konsernsjef Even Nordstrøm i A-pressen så en bunn i reklamemarkedet da han presenterte et dårlig halvårsresultat for to uker siden. Konsernsjef Per Axel Koch skal ha kommet med en tilsvarende betraktning på siste styremøte i Polaris Media.

Tviler

De konserntillitsvalgte lar seg ikke rive med.

– Jeg er ikke optimistisk og er ikke overbevist om at vi har sett bunnen. Blant annet frykter jeg et nytt fall i boligannonseringen, sier Grønseth.

– Good old days kommer ikke igjen i Adresseavisen. Vi må prøve å matche et inntektsfall på 25 prosent, supplerer Sellæg.

– Det blir noen spennende måneder framover, blant annet i forhold til de budsjettene som lages nå. Så langt oppfatter jeg ikke at det er særlig stor optimisme i konsernet, sier Skau.

Mecom Group/Edda Media

Resultat i første halvår:

Netto driftsunderskudd på 25,2 millioner euro (217 millioner kroner) for Mecom Group, mot minus 0,7 million første halvår 2008. Edda Media gikk 4,4 millioner kroner i pluss, ned 96 prosent (fra 99,8 millioner) året før.

Situasjon:

Mecom Group driver også medievirksomhet i Norge, Danmark, Nederland og Polen og har om lag 11.000 ansatte. Konsernet skal i løpet av året kutte kostnadene med 860 millioner kroner. Den norske delen, Edda Media, har i dag 1.450 årsverk, etter å ha kuttet 150 årsverk i løpet av det siste året. Ingen nye kutt er vedtatt, men det kan komme flere tiltak i høst.

Polaris Media

Resultat i første halvår:

5,9 millioner kroner før skatt, mot 132,5 millioner kroner i samme periode i fjor.

Situasjon:

Omlag 1.500 ansatte inklusive bud, derav 390 i redaksjonelle stillinger. Har i løpet av finanskrisen redusert staben med om lag 15 årsverk,ved bruk av avtalefestet førtidspensjon (AFP) i Adresseavisen.

Polaris har redusert kostnadene med om lag 90 millioner kroner i år. Fram til 2012 skal nye 50 millioner kuttes i Adresseavisen. I Adressa kan dette bety at nærmere 50 av de 350 årsverkene i selskapet må bort. Nye, varslede tiltak i Adresseavisen vil ventelig baseres på sluttpakker, nye AFP-tilbud og permisjonsordninger.

Schibsted/Media Norge

Resultat i første halvår:

Underskudd på 139 millioner kroner før skatt, mot overskudd på 1,3 milliarder i første halvår 2008. Datterkonsernet Media Norge ble etablert som selskap 15. juni i år.

Situasjon:

Schibsted-konsernet har 8.100 ansatte i 22 land. Rundt 800 stillinger har forsvunnet som resultat av salg. Antall ansatte skal reduseres til under 7.000 i løpet av neste år og ytterligere noen hundre innen 2012. Til sammen skal Schibsted spare 1,6 milliarder i perioden 2009-11.

Media Norge skal ta 600-700 millioner av Schibsteds kutt, inkludert nå nedlagte Sesam. Rundt 500 årsverk i Media Norges aviser, lokal-tv og nettredaksjoner er vedtatt nedbemannet innen 2012, de fleste i år og 2010. Anslagsvis 200 av disse årsverkene er redaksjonelle. Det er fare for ytterligere kuttrunder i Aftenposten og Stavanger Aftenblad.

A-pressen

Resultat i første halvår:

Resultat før skatt på minus 16 millioner kroner, ned fra pluss 130 millioner samme periode i fjor.

Situasjon:

A-pressen har vedtatt en nedbemanningsramme på 350 årsverk. Konsernet har kuttet 175 årsverk per første halvår, og nye 125 skal bort i løpet av året. I tillegg kommer nye tiltak for til sammen 150 millioner kroner i TV 2 i år og neste år.

Powered by Labrador CMS