RYDDEGJENG: Administrerende direktør Terje Tandberg (t.h.), administrasjonssjef Hilde Furdal Wold og hovedverneombud Jens Svenningsen har vært sentrale i arbeidet med å oppfylle Arbeidstilsynets pålegg til Budstikka Media: FOTO: KNUT BJERKE/BUDSTIKKA
Avkledd av Arbeidstilsynet
Flom av pålegg om å rydde opp og få på plass rutiner som skal sikre arbeidsmiljøet. Budstikkas direktør ble sendt på HMS-kurs.
Arbeidstilsynet har for første gang gjennomført systematiske kontroller av norske mediebedrifter. I år har 50 aviser, radio- og tv-selskaper over hele landet hatt tilsynsbesøk. Tilsynsrapportene avslører store mangler innen arbeidet med Helse-, miljø- og sikkerhet (HMS).
– Vi ser at det er betydelige utfordringer i mediebransjen. Det er gitt reaksjoner fra vår side ved nesten alle tilsynene, noe som er temmelig mye og over det normale, sier seniorinspektør Jan Norman Bjørkmo i Arbeidstilsynet.
Bjørkmo er prosjektleder for Arbeidstilsynets nasjonale «Arbeid for helse»-prosjekt, som skal bidra til å forebygge uheldige psykiske belastninger i arbeidslivet. Prosjektet varer ut 2011 og omfatter i år tilsyn i nærmere 500 virksomheter.
Mediebedriftene er én av ni bransjer som er valgt ut for tilsyn i 2010.
Helsefare
En av årsakene til at Arbeidstilsynet har valgt å se spesielt på mediebedriftene i år er beskrivelser av bransjen i de jevnlige rapportene fra Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø og helse (NOA). Rapportene utarbeides av Statens arbeidsmiljøinstitutt, STAMI.
– Mediene har vært utsatt for mange omorganiserings- og nedbemanningsprosesser de siste årene. Ifølge NOA-rapportene er det hyppige innrapporteringer av dårlige relasjoner mellom ansatte og ledelse i mediebransjen. Arbeidssituasjonen er preget av liten grad av selvbestemmelse, og at man i liten grad kan bestemme eget arbeidstempo i perioder med stor arbeidsmengde. Dermed er det lett å gli over i en situasjon der ansatte påføres så store belastninger at det går ut over helsa, sier Bjørkmo.
Ifølge Bjørkmo er det svært sannsynlig at mediebedriftene også vil bli fulgt opp til neste år.
På kurs
De 50 tilsynsrapportene som er utarbeidet per 25. september avslører et stort behov for å få på plass HMS-rutiner i norske mediebedrifter. Enkelte, som Haugesunds Avis, har det meste på stell. Andre, blant dem Budstikka Media, fikk pålegg om å skjerpe seg på en lang rekke områder.
Budstikka hadde besøk av Arbeidstilsynet i april, noe som førte til en tilsynsrapport med ni pålegg datert 30. juni. Som en følge av tilsynet ble administrerende direktør Terje Tandberg sendt på HMS-kurs for arbeidsgivere, noe han gjennomførte i slutten av september.
– Det var helt riktig og nødvendig. Jeg er forholdsvis ny som administrerende direktør i Budstikka. Dette var blant de enkleste tingene. Jeg fikk en grei repetisjon og gjennomgang, ikke minst om en del formelle regler. De utgjør grunnlaget for de ulike ordningene.
Belastninger
I flere av mediebedriftene fant Arbeidstilsynet at omstillingene de siste årene har ført til langtids sykefravær.
Arbeidspress og høyt tempo utgjør et problem. NRK Troms og Finnmark fikk besøk i september og har mottatt varsel om pålegg om å kartlegge arbeidsmengde, tidspress og opplæringsbehov. Dessuten har tilsynet varslet et pålegg om å bedre rutinene for overtidsbruk. Det kom fram at en medarbeider har jobbet 95 timer overtid over fire uker, langt over grensen på 25 timer i Arbeidsmiljølovens paragraf 10–6.
Arbeidstilsynet har varslet pålegg til Romerikes Blad om å kartlegge årsaker til stressbelastninger og utarbeide en handlingsplan for å redusere stressnivået.
«Frustrasjonsnivået som framkom i tilsynet er en viktig indikator på en negativ utvikling og det er viktig at det iverksettes tiltak som kan snu denne trenden», heter det i tilsynets varsel. Dersom bedriftene ikke følger opp pålegg risikerer de tvangsmulkt, noe Bygdebladet i Ørskog allerede har fått varsel om. Mulkten er satt til 500 kroner dagen for hvert av de fem påleggene. Større bedrifter risikerer mulkt fra 1.000 til over 10.000 kroner dagen for hvert pålegg.
Årshjul
I løpet av tre måneder laget Budstikka et overordnet tiltak i form av et årshjul, som viser de ulike aktivitetene med tidsangivelse og ansvarsoversikt. Beskrivelsen av tiltakene, nedfelt på 20 A4-sider, ble oversendt Arbeidstilsynet 30. september.
Budstikka ble blant annet pålagt å lage skriftlige rutiner for intern varsling og konflikthåndtering, for håndtering av vold og trusler og for å vurdere konsekvenser av omstillinger og endringer. Dette er mangler som går igjen i tilsynsrapportene fra mediebedriftene.
– Hvorfor var ikke de nødvendige HMS-systemene på plass fra før?
– Vi ser på dette som en nyttig gjennomgang. På forhånd opplevde vi at vi hadde rutiner på flere av de aktuelle områdene. Men rutinene var nok ikke tilstrekkelig spesifisert skriftlig. Derfor måtte vi sette i gang og lage nye opplegg, også en del helt nytt der vi manglet rutiner, sier Tandberg.
– Har tilsynet godkjent løsningene deres?
– Vi venter i spenning på svar fra dem.
Fornøyd
Jens Svenningsen er journalist og hovedverneombud i Budstikka. Han leder bedriftens arbeidsmiljøutvalg (AMU), og sitter også i styret for redaksjonsklubben. Svenningsen er godt fornøyd med tiltakene som er gjort.
– Jeg ble overrasket over at Budstikka fikk så mange pålegg. Dette har åpenbart vært en nyttig prosess, og de ansatte har vært veldig involvert. Vi har nå fått på plass forhold som vi trodde vi hadde rutiner på. Det gjelder blant annet konflikthåndtering. Vi har hatt takhøyde for å ta opp problemer også før, men det var ofte vanskelig å vite hvor man skulle begynne.