Dagsavisens sjefredaktører. Foto: Kathrine Geard.
Dagsavisen kvinneversting
Mens to av tre som portretteres i avisene er menn, går kvinner ut på dato når de passerer 40 år.
Det viser en fersk masteroppgave av Marit Dorothea Bjørnstad. I oppgaven «Et kjønnsblikk på portrettintervjuer» har hun gjennomgått 229 portrettintervjuer i fem aviser i 2009, og funnene viser at menn portretteres nesten dobbelt så ofte som kvinner. Men kvinner er i flertall blant de unge portrettobjektene.
– Noe av det mest overraskende er at så lite har skjedd det siste tiåret. I min undersøkelse var 78 av portrettobjektene kvinner. Det tilsvarer 34 prosent, mens en liknende undersøkelse i 1998 viste 36 prosent.
Tallene er ikke helt sammenliknbare, men tyder likevel på at pressen ikke har fulgt samfunnsutviklingen på kjønnsfeltet det siste tiåret, sier Bjørnstad.
Dagsavisen overrasker negativt
De fem avisene Bjørnstad har tatt for seg er VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Bergens Tidende og Dagsavisen.
Av disse er Dagbladet den mest «likestilte», med en kjønnsmessig prosentvis fordeling i portrettintervjuene på 58 - 42. Mens Dagens Næringsliv (71 - 29) og Dagsavisen (70 - 30) er de som kommer dårligst ut med hensyn til kvinneandelen.
– Spesielt overraskende er Dagsavisens skjeve kjønnsfordeling. For mens DNs tall kan forklares med avisens sterke fokus på mannsdominerte bransjer som økonomi og næringsliv, har Dagsavisen som kulturavis, med sosialdemokratiske røtter, en såkalt myk profil. Og kultur er jo et stoffområde hvor kvinner er sterkt representert, så det burde ikke være vanskelig å finne kvinnelige portrettobjekter. Likevel er altså menn så sterkt overrpresentert også i denne kategorien.
Bjørnstad peker også på at i nevnte undersøkelse fra 1998 lå Dagbladet og Dagsavisen på samme nivå, med 72 prosent menn.
– Men mens Dagbladet tydeligvis har gjort noe for å få bedre kjønnsbalanse i sine portrettintervjuer, har Dagsavisen stått på stedet hvil. Det overrasker.