Daglig leder Reidar Hystad (t.v.) og ansvarlig redaktør Magne Kydland i Sunnhordland er klar til å produsere færre, men fyldigere papiraviser. Foto: Marius Knutsen, Sunnhordland
Disse kutter antall avisdager - Sunnhordland sist ut
Se kart med oppdatert oversikt.
Utviklingen med fallende opplag og annonseinntekter for papirutgavene - kombinert med økende satsing på nett og mobil - er også stadig mer merkbar for de minste og tradisjonelt sett mest stabile avisene. En rekke lokalaviser har derfor i løpet av de siste få årene redusert antall ukentlige papirutgivelser. Flere har fulgt etter nylig, slik vår oversikt viser.
Nå har Bladet Sunnhordland, lokalavis for Stord og Fitjar, bestemt seg. De tar skrittet og kutter to av fem ukentlige papirutgaver. 9,5 årsverk er ikke nok til å produsere fem ukentlige papirutgaver og satse digitalt, innser ledelsen. Tirsdager og torsdager blir uten avis fra begynnelsen av mai.
– Fra da av kommer vi ut mandag, onsdag og fredag. Det var ikke aktuelt å kutte mandagsutgaven, sier redaktør Magne Kydland til Journalisten.no.
Å komme med en “fersk” helgeavis på tirsdag ville ikke være Sunnhordland, legger han til. Avisa dekker også Bømlo, Tysnes og Kvinnherad. Den heleide datteravisa Bømlo-Nytt gikk for øvrig over fra tre til to utgivelser fra 6. april.
– Vi har uansett folk på jobb i helgene. Det ville ikke være noen stor besparelse å kutte mandagsavisa. Tradisjonelt har vi alltid hatt mandagsutgave, men aldri avis på lørdager, sier Kydland om Sunnhordlands omlegging.
Trykk på de runde ikonene i kartet for å se detaljer om de enkelte avisene. RØDE: Amedia-eide aviser BLÅ: Schibsted-eide aviser GRØNNE: Polaris Media-eide aviser SVARTE: Lokalt eide/Andre eiere
Vi satser på å oppdatere vår oversikt fortløpende. Derfor tar vi gjerne imot tips om flere aviser som har eller kommer til å redusere antall ukentlige papirutgivelser.
Få negative reaksjoner
Kydland forteller at han og de ansatte ble positivt overrasket over reaksjonene da beslutningen ble offentliggjort i forrige uke. Det ble ingen flom av protester, men tvert imot svært få negative tilbakemeldinger.
– Det tyder på at vi har klart å formidle at det vil skje mye nytt og spennende med Sunnhordland samtidig. Det virker som at folk har forståelse for at vi gjør et slikt grep.
– Loddet dere stemningen før beslutningen ble tatt?
– Vi hadde en leserundersøkelse i fjor sommer. Det er jo en pedagogisk utfordrende oppgave å spørre folk om hvordan de forholder seg til færre utgivelser. Så vi fikk flere negative tilbakemeldinger enn vi regnet med. Men de var ikke verre enn at vi valgte å fortsette planleggingen. Abonnentene våre kommer til å sitte igjen med minst like mye innhold som før.
Les også: Stadig flere aviser kutter antall papirdager
Overgangen starter mandag 9. mai. Da kommer Sunnhordland med ny layout og en fyldigere papiravis enn før. Tirsdag 10. mai blir den store testen på lesernes reaksjoner.
– Det blir første tirsdag uten avis. Vi har lagt opp en beredskap for de reaksjonene som måtte komme. Men nå er vi bare ivrige etter å vise fram det nye produktet, sier Kydland.
Nytt papirmagasin
Fredag kom den første utgaven av Mitt Sunnhordland, et nytt papirmagasin som skal utgis fire ganger i året. Kydland bemerker at det nok ikke er så mange i norsk avisbransje som satser på nye papirprodukter i 2016. Mitt Sunnhordland skal sette fokus på mennesker og de gode historiene, uavhengig av årstid.
– Vi holder også på med å digitalisere alle papirutgaver siden 1902, noe som også blir et nytt tilbud til de betalende leserne våre, forteller redaktøren.
– Hvor mye sparer dere på å kutte tre ukentlige papirutgivelser?
– Dette er ikke først og fremst et spareprosjekt. Vi har eget trykkeri og skal ikke kutte i bemanningen, så den økonomiske innsparingen er marginal. Hensikten er først og fremst å frigjøre ressurser til å lage journalistikk. I dag er vi i underkant bemannet, med 9,5 redaksjonelle årsverk, til å produsere fem papirutgaver i uka.
Kydland poengterer at fokuset heretter blir å produsere bedre journalistikk og fyldigere papirutgaver.
– Vi får bedre tid til å planlegge. I tillegg kommer vi til å gire opp digitalt og også satse mer på levende bilder.
Det meste lukkes
I 2013 innførte Sunnhordland en digital betalingsordning som minner om Fædrelandsvennens. Det vil si om lag 30 prosent åpent og gratis innhold på nett, mens resten er lukket. Betalende abonnenter har tilgang til alt som publiseres digitalt og på papir.
Sunnhordland har mistet nesten 1.000 eksemplarer i gjennomsnittlig papiropplag de siste fem årene:
* 2010: 7.137
* 2015: 6.218
Fra 2014 til 2015 falt opplaget med 353 eksemplarer.
Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:
Mediehuset har også møtt økonomiske utfordringer de siste årene. Resultat før skatt falt bratt fra 2012, fra 2,6 millioner kroner via 1,6 millioner til 720.000 kroner i 2014.
– Det ser ikke ut som lukkingen av innhold på nett har vært noen stor suksess?
– Den nye betalingsordningen har vært en suksess. Reduksjonen i antall papirutgivelser har ikke med den å gjøre. Vi klarte å stoppe opplagsnedgangen på kort sikt i 2013, men så fortsatte opplaget å falle på nytt. Nå har vi også justert antall åpne saker på nett noe for å beholde flest mulig betalende kunder, sier redaktøren.
Årsresultatet for 2015 er foreløpig ikke offentliggjort, men vil ifølge Kydland bli en del bedre enn i 2014.