Dagbladets digitalredaktør Hildegunn Soldal (med mikrofon) og Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum til høyre. Til venstre sjefredaktør Kjersti Sortland i Budstikka og nettsjef Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad. Foto: Glenn Slydal Johansen

- På bristepunktet til å bli ny papir=organisasjon digitalt

Dagblad-redaktør tok oppgjør med manglende innovasjon i mediebransjen. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var under årskonferansen til netthodeorganisasjonen NONA (Norwegian Online News Association) at Dagbladets digitalredaktør Hildegunn Soldal som en av fire nettsjefer ble bedt om å svare på hva som er mediebransjens største digitale problemer.

Vi blir for innoverlente

- Det er oss selv, først og fremst. Vi har fordelene, verktøyene og journalistikken står veldig sterkt. Samtidig skjer innovasjon utenfor mediehusene. Vi står på bristepunktet til at vi kan bli en ny papirorganisasjon digitalt også, sa Soldal under debatten, og fortsatte med å vise til Facebooks nye “raske” artikler:

Hvorfor er det ikke vi som har kommet opp med det? Vi har jo den samme kunnskapen om leserne. Men vi har ikke klart det. Vi har ikke forenklet leseropplevelsen. Vi blir for innoverlente. 

Redaktøren utdypet at noe av forklaringen kan ligge i at de store inntektene i mediehusene fortsatt kommer fra papir og bannerannonser digitalt.

- Vi står der med pengeseddelen og tør ikke gå lenger fram. Jeg tror vi må prøve å forutse mer enn bare å kopiere. Vi er gode på å kopiere Snowfall, men hvordan fortelle historien på best mulig måte? Da får vi innovasjon.

Advarte mot Google

Soldals arbeidsgiver Dagbladet inngikk tidligere i år et samarbeid med Google. Det har de møtt kritikk for fra konkurrenten Schibsted, som mener norsk mediebransje må samles på tvers av gamle konkurranselinjer i kampen mot de internasjonale selskapene. Budstikkas sjefredaktør Kjersti Sortland tok til orde for sistnevnte. 

- Vi må samarbeide. Man må ikke selge seg til Google, sa Sortland. 

Google og amerikanske giganter presser annonseprisene ned. Innbyggerne vil ikke ha mindre lokal journaliastikk, vi har dobla antallet brukere på to år. Men vi får ikke betalt for den leserveksten, slik som vi trodde for noen år siden.

Sortland tok også til orde for at medieledere må være digitale entreprenører og at redaksjonene må jobbe med kultur.

PDF-er

Så sitter vi der med pdf-ene

Nettsjef Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad trakk også fram mediebransjens evne til å fornye seg som en utfordring. 

- Hele bransjen skjelver av Facebooks Instant Articles. Så sitter vi der med pdf-ene våre i 2015, sa Hole.

Han la til at nye inntektsmuligheter som event og betalt innhold, også kalt innholdsmarkedsføring, må utforskes når pengene fra bannerannonsene går ned.

Brukervennlig

Soldal svarte senere at hun mener Schibsted sover i timen når de advarer mot Google-samarbeidet til Dagbladet. 

- De gir brukervennlighet. Vi klarer ikke å lage alt i Norge, og vår erfaring er at det gir mer verdi å gå inn i Google-samarbeidet, sa Soldal.

Til Facebooks raske artikler sa Soldal at hun skulle ønske ideen kom fra Norge. 

- Jeg skulle ønske mediebransjen jobbet sånn. Det handler om å fortelle historien bedre til leserne.

Hole viste til konkurransen Journalisten.no har møtt fra Medier24.com som eksempel på hvordan nye aktører etablerer seg i dagens mediemarked.

- Det vil sannsynligvis komme nye utfordrere som bare lever på Facebook, sa Hole. 

Latter

Mest latter under debatten bragte nok ordstyrer Aslak Borgersrud da han fulgte opp et innlegg fra Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum om nye reklameformer, og at bransjen har muligheter for å utnytte fordelene med mobilplattformen, også på betaling.

- Nå hørtes du ut som han halliken Littlefinger i Game of Thrones. Han som sa “kaos er ikke en grop, men en stige”. Uten sammenligning for øvrig.

Les mer om netthodene.

Powered by Labrador CMS