Sven Egil Omdal. Foto: Journalisten
Mener frykten for NRK er for stor
Å betale for å lese NRKs nettsider er ikke veien å gå, mener Sven Egil Omdal. Han synes at frykten for allmennkringkastere er for stor.
Denne uka meldte dansk TV2 at Danmarks radio vurderer å innføre betalingsmur på nettsidene sine. Hvordan DR ser for seg at en slik ordning skal fungere, kom ikke frem av intervjuet med generaldirektør Maria Rørbye Rønn.
– Det overrasker meg ikke at et slikt forslag kommer, sier journalist og kommentator Sven Egil Omdal.
Han viser til at allmennkringkastere som BBC, DR og NRK er under stort press fra konkurrenter og konservative regjeringer. Derfor har de fått en mye mer defensiv holdning til å utvikle seg digitalt enn tidligere.
Betaling er ikke løsningen
Av flere grunner mener Omdal at å betale for en allmennkringkasters nettjenester ikke er veien å gå, heller ikke her i Norge. For det første ser han ikke for seg hvordan dette vil la seg løse i praksis.
– Det har vært snakk om enten å bruke et lisensnummer for å logge seg på eller å betale noe i tillegg. I og med at en lisens gjelder en hel husstand, vil så mange ha et passord at alle vil kunne klare å skaffe seg det. Og hvis man skal betale noe i tillegg for å logge seg på, så vil man jo bare betale enda mer til NRK.
Han legger til at han synes det er merkelig at konkurrentene vil at NRK skal skille på de ulike plattformene når de ikke gjør det selv.
– Nettaviser skiller jo ikke mellom nett-tv og skrevne tekster. Jeg synes det blir et kunstig system dersom man skal betale ekstra for NRKs nettsider.
Omdal mener en bedre ordning er den man har sett under valget, at NRK og konkurrentene går sammen om å produsere for eksempel debatter. Da samarbeider man på tvers av redaksjoner, og begge har noe å tjene på det.
– Dette mener jeg er en utmerket løsning.
NRK er ikke den største trusselen
Omdal synes altfor mange er altfor redde for NRK. Han mener NRKs nyhetstjeneste ikke er en så stor konkurrent som mange tror, men at utfordringene kommer fra helt andre hold.
– Hovedproblemet er at annonsene forsvinner til for eksempel Facebook og Google. Det er en mye større trussel enn hva NRK er.
Omdal foreller at frykten for NRK alltid har eksistert. På 30-tallet var det et ønske om at NRK skulle slutte med nyheter fordi det gikk utover løssalget av aviser.
I stedet for å fokusere på NRK som den store, stygge ulven, bør de andre mediene etter hans mening se på hvordan de selv kan svare på trusselen fra utfordrere som Google, Facebook og Apple news, som lanseres i disse dager.
– Og finner jeg svaret på det, skal jeg si ifra.