Håkon Borud Foto: Kathrine Geard
Kraftig vekst i digital betaling
For litt over et år siden etablerte Tønsbergs Blad sin plusstjeneste på nett. Nå har de nesten 2.500 betalende.
I underkant av 2.500 betalende brukere er innom TB+ hver eneste dag, ifølge avtroppende sjefredaktør Håkon Borud. Flertallet av disse er rene plussabonnenter, som har kjøpt tilgang for en dag, uke eller måned. Resten er papirabonnenter som har kjøpt seg tilgang til betalingstjenesten.
For knappe to måneder siden åpnet avisen for at abonnenter som holder papir kan få TB+ som en del av tilbudet. Denne ordningen har sittet langt inne i avisen av frykt for momssmell. Borud sa den gang at avisen ikke lenger kunne vente på at myndighetene skulle bestemme seg for moms på digitale medier.
Dermed er også noen av TB+ brukerne papirabonnenter, men Borud anslår at langt flere enn halvparten er rene digitale brukere uten at han vil tallfeste det.
De som abonnerer på papiravisen på årsbasis har fått tilgang til TB+ uten ekstra kostnad.
Ekstrainntekt
Økonomien i det digitale tilbudet er bra, sier Borud og karakteriserer det som en hyggelig inntekt for avisen.
– TB+ redder ingen medieøkonomi, men det er en start vi er veldig godt fornøyde med. Husk at for et år siden hadde vi null kroner i inntekter fra dette. Det er heller ikke noen voldsomme investeringer for oss foreløpig, sier Borud.
Mediehuset har øremerket en journalist til å jobbe fram eget innhold.
Eavis-vekst
Særlig stolt er den avtroppende redaktøren over eavisens vekst. Mens de rundt disse tider i fjor hadde 50 abonnenter, er tallet i år oppe i 1.000.
– Vi ser helt klart at muligheten for å få TB+ som en del av pakken er en driver i dette salget.
Dersom vi tar høyde for at rundt halvparten av brukerne på TB+ er rene digitale brukere, altså rundt 1.200 brukere. Og at de betaler snittpris per dag basert på månedspris, vil det si årlige digitale inntekter fra tjenesten på i underkant av en million kroner. Det er variasjoner siden det er tre forskjellige priser for tilgang til TB+.
På toppen av dette kommer inntektene fra eavisen. Administrerende direktør Øystein Hjørnevik anslår at brukerne av denne tjenesten er 50-50 mellom rene digitale abonnenter og papirabonnentene. Sistnevnte kategori betaler en sterkt rabattert inngangsbillett til den digitale versjonen av avisen.
Spill-over på papir
Plusstjenesten skal ifølge Borud også gjøre noe med papiropplaget. Han er usikker på om tjenesten er en teaser for å bli papirabonnent, eller for å forbli. Det som er klart er at det ser ut som om de i Tønsberg er i ferd med å bremse opplagsfallet. Også uten eavisen som teller med i det samlede opplaget.
Fra toppåret 2001 til i fjor har avisens opplag blitt redusert med 8.071 blader i snitt. I 2012 hadde avisen et snittopplag på 25.694, hvilket var litt over 1.000 færre enn året før.
Men i Tønsberg, som i andre mediehus, handler det om totalopplag og da er ikke plattformen viktig. Heller ikke når nyheter publiseres. Ifølge Borud har de etter at papirabonnentene fikk en lavere inngangsbillett til den digitale betalingstjenesten begynt å gi morgendagens avisoppslag dagen før på nett.
– Vi kommer til å kjøre mer fokus på digital først på nyheter. Alle nyheter skal ut på digitale plattformer først, med mindre nyhetsledelsen spesifikt sier noe annet.