Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I februar delte innovasjonsfondet til Digital News Initiative (DNI) for første gang ut støtte til nyhetsprosjekter i europeiske mediehus. Fondet, som er et samarbeid mellom Google og 150 europeiske mediehus og nyhetsorganisasjoner, har forpliktet seg til å bidra med 150 millioner euro - som tilsvarer 1,4 milliarder kroner - de neste tre årene.
I den første runden i vinter kom det inn over 1.000 søknader til DNI, fra 30 europeiske land. 128 medieselskaper ble tildelt støtte på til sammen 27,3 millioner euro, blant dem en rekke kjente norske: Teknisk Ukeblad Media, Mediehuset Nettavisen, DB Medialab, Amedia Utvikling og programmeringsselskapet Muml Hilde Gudvangen. I alt mottok de norske prosjektene 500.000 euro.
En bevilgning på inntil 300.000 euro, eller 2,8 millioner kroner, gikk til Teknisk Ukeblad (TU). Pengene går til å etablere Virtual Reality-journalistikk, som innebærer at seerne må benytte egne VR-briller.
Satser mye på VR
– Vi solgte inn til Google et prosjekt med produksjon av VR-reportasjer fra norske teknologimiljøer, dit folk flest aldri kommer seg selv. Det er vi godt i gang med, og støtten fra Google gjør at dette kan gjennomføres i større skala og raskere enn vi ellers hadde klart. TU kommer til å bruke av egne penger, også, slik at VR-satsingen kommer opp i en kostnad på rundt 5 millioner kroner, forteller Svein-Erik Hole, som er redaktør i TU.no.
De foreløpige resultatene av TUs VR-satsing kan du se her
De fire øvrige norske mediebedriftene fikk en ramme på 50.000 euro hver.
Søknadsvinduet for den neste runden åpner i dag 2. juni og lukkes 11. juli. I november blir det kjent hvilke prosjekter som får støtte.
Målet med DNI-fondet er å støtte innovasjon innen høykvalitets digitaljournalistikk hos europeiske nyhetsmedier av alle størrelser. Den uforpliktende støtten skal bidra til at medieselskapene kan prøve ut ny teknologi i innholdsproduksjonen.
DNI begynte i april 2015 som et samarbeid mellom Google og en liten håndfull europeiske mediehus og -organisasjoner, men har nå vokst til et økosystem av mer enn 150 samarbeidspartnere.
Samarbeidet omfatter blant annet åpen kilde-prosjektet Accelerated Mobile Pages, en nyhetskarusell som vises i Google News på mobile enheter.
Ny fortellerteknikk
Hole bekrefter at Google ikke legger noen føringer på det redaksjonelle innholdet når TUs produser sin VR-journalistikk. Google bidrar imidlertid med prosjektstyring.
– VR-journalistikk er en helt ny fortellerteknikk. Det fine med den er at brukerne får følelsen av å være i sentrum av begivenhetene selv, ved å stå i midten av bildet og vandre og kikke seg rundt. Det er det nærmeste man kan komme et sted, uten selv å være fysisk til stede, sier han til Journalisten.
TU har forpliktet seg til å dokumentere hele prosessen med VR-prosjektet i form av en åpen blogg, slik at andre norske mediebedrifter kan se hvordan de enkelt kan komme i gang med VR-journalistikk.
– Rent konkret har vi sagt at vi skal gi en oppskrift på hvordan en journalist kan lage en VR-reportasje i løpet av en dag.
Støttemidlene til TU utbetales i tre etapper, etter hvert som redaksjonen oppnår planlagte prosjektmål. Prosjektperioden er beregnet til ti måneder.
Annonse
Kommersiell satsing
– Kan dere tjene penger på dette?
– Produksjon av VR-reportasjer er kommersielt attraktivt, det ser vi allerede. Vi satser på content marketing i VR-format, og er allerede ferdig med et slikt produkt. Det kommer flere kommersielle VR-produksjoner fra TU, og de er tydelig atskilt fra redaksjonell virksomhet, sier Hole.