New York Times inn på koblingstjeneste

IFTTT kan være nyttig verktøy for norske journalister. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uken ble det kjent at New York Times kommer inn som en egen «kanal» på nett-tjenesten IFTTT. Det er en forkortelse for «If This Then That».

Knytter kontoer sammen

På tjenesten er det mulig å sette opp det de kaller oppskrifter for å bli varslet ett sted når noe skjer et annet sted. 

For eksempel kan du sette opp tjenesten slik at du får en tekstmelding når du mottar e-post fra redaktøren. Eller du kan få en e-post når en ny artikkel publiseres i New York Times’ seksjon for teknologi. Eller du kan få alle bilder du poster til egen Instagram-konto til også å lagre seg i Dropbox.

Tjenesten går altså ut på at når noe bestemt skjer ett sted, sendes et varsel til et annet sted. Og den knytter ulike tjenester og kontoer sammen.

The Atlantic skriver at New York Times inntreden på tjenesten gjør det lettere å remikse journalistikk. Leserne kan som eksempel få varsel når en artikkel om et bestemt selskap er publisert.  

Det britiske nettstedet journalism.co.uk trakk tidligere i august IFTTT fram som ett av 16 gode verktøy for journalister. Nettstedet har tidligere publisert flere eksempler på oppskrifter som journalister kan ha nytte av. 

Overføringsverdi

Teknologientusiast og tidligere mediejournalist Kristine Løwe, er enig i at IFTTT er et nyttig verktøy for journalister. Men hun stiller spørsmål ved hvor mange aktuelle kanaler som finnes der og i hvilken grad de er overførbare til norske forhold.

– Ved første blikk ser det ut som den for norske journalister er mest nyttig til å overvåke aktivitet på sosiale medier som Facebook, Flickr og bokmerkingstjenesten Delicious, sier Løwe, som til daglig jobber med nettutvikling og forskningsformidling ved Miljø- og biovitenskapsuniversitetet (UMB) på Ås. 

Nyttig

Løwe beskriver IFTTT som en slags videreføring av RSS-feeder fra nettsteder.

– Slike feeder er noe jeg har hatt veldig stor nytte av, og fått mange skup fra, som mediejournalist.

Som eksempel sier Løwe at journalister kan sette opp IFTTT til å sende deg en tekstmelding hver gang et bestemt nøkkelord eller søk dukker opp. Eller hver gang en bestemt person skriver noe på Twitter.

Selv gleder hun seg til å teste ut tjenesten nærmere.

– Den kan være nyttig i avviklingen av hashtags og emnekodebaserte kampanjer på Twitter, Instagram, Facebook og Flickr.

 

Powered by Labrador CMS