- Dette er én-kildejournalistikk i den grad én-kilde er journalistikk, sier Kjersti Løken Stavrum. Foto: Birgit Dannenberg
- Dette er én-kildejournalistikk i den grad én-kilde er journalistikk, sier Kjersti Løken Stavrum. Foto: Birgit Dannenberg

Mener Vardens redaksjon fremstår blinde

 Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum mener Varden viser sviktende kildekritikk i hytteartikkel.

- Redaksjonen virker blind for at det er megleren som tjener på hver linje han får sagt på trykk. Det er ikke naturlig å velge megleren for et salgsobjekt til å snakke rosende på denne måten, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

Fredag fortalte Journalisten om ei hytte til salgs på Gaustablikk som avisen Varden omtaler. Superlativene i artikkelen er mange, og eneste kilde er megleren som forsøker å selge produktet.

Kildens interesser

Generalsekretæren reagerer blant annet på formuleringene i mellomtitlene. «- Fabelaktig og mektig», «Nesten som ny», «Tar pusten fra deg», «Oppfyller kjøperens krav» og «Mener prisen er riktig».

Løken Stavrum mener det er vanskelig å dele ut brudd på tekstreklameplakaten over telefon, dessuten, sier hun, er det bare PFU som har myndighet til å dele ut slike konklusjoner. Hennes oppfatning er at det ikke sjelden oppstår tekstreklame som følge av dårlig kildekritikk, hvilket hun mener har skjedd i denne saken. 

- Det handler om å ta i betrakning hvilke interesser kilden har ved å la seg intervjuet. Det er viktigere å rope et varsko om kildekritikk, for tekstreklame er resultatet. Journalisten kan gjøre en bedre jobb om man tenker gjennom hvem man snakker med, og hvem og hva disse egentlig representerer.

I det konkrete tilfellet viser generalsekretæren til at hyttemarkedet er tregt og at det for megler derfor er svært attraktivt med slik omtale.

- Dette er ikke kildekritisk journalistikk. Dette er bukken- og havrejournalistikk.

Ikke inntekter

Nyhetsredaktør Tom Erik Thorsen sa i forrige at avisen ikke hadde noen økonomiske insentiver og derfor heller ikke brøt tekstreklameplakaten.

- Det er en interessant innvending. Det er ikke slik vi tolker tekstreklame, sier Stavrum og viser til den innledende teksten til tekstreklameplakaten.

«Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.»

Thorsen sier i en epost tirsdag at artikkelen ble til etter en redaksjonell vurdering. Han understreker at det her er snakk om ei hytte med en pris utenom det vanlige i lokal målestokk. Dette er bakgrunnen for at den blir omtalt.

- Jeg tar gjerne en debatt på om saken kunne vært løst annerledes og bedre, for det er helt sikkert tilfelle, men jeg liker dårlig at vi blir tillagt motiver vi aldri har hatt; altså at vi bedriver tekstreklame, sier han og legger til:

- Tekstreklame er noe av det nærmeste vi kommer en fallitterklæring for den frie og uavhengige journalistikken. Som redaktør kan jeg aldri godta at vi går på akkord med prinsippene som bærer vår integritet, omdømme og uavhengighet.