Dagbladet og Lars Helle får kritikk. Foto: Birgit Dannenberg.

Kritiseres for reklame i TV-guiden

Dagbladet lar annonsør boltre seg i programoversikten. – Urent trav, mener Gunnar Bodahl-Johansen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Programomtalen i Dagbladets papirutgave har den siste tiden vært omkranset av en annonse for Viasat, som «presenterer kveldens TV-konflikt». To programmer som går til samme tid er markert med rød ring inne i oversikten.

Audun Solberg, landsstyremedlem i NJ og VG-journalist, reagerer på sammenblandingen av redaksjonelt stoff og reklame. Han mener formatet er over streken for det som bør være akseptabelt etter Tekstreklameplakaten.

– Må være restriktive

Det er fagmedarbeider Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk helt enig i.

– Urent trav, kaller jeg dette. Her synes jeg ikke man skiller mellom tekst og reklame på en god nok måte.

Ifølge Bodahl-Johansen skal leseren med et overfladisk blikk kunne se hva som er tekst og hva som er reklame. Han mener annonsen i Dagbladet etterlater inntrykk av at man kan kjøpe seg spalteplass som ligger så tett opptil, eller er infiltrert i den redaksjonelle teksten, at skillet blir uklart for leseren.

– Jeg synes vi må være veldig restriktive her. Hvis vi ikke klarer å opprettholde veggen mellom tekst og reklame, gir vi fort inntrykk av å være til salgs.

– Eksperimentell tilnærming

Ansvarlig redaktør Lars Helle i Dagbladet slår fast at de betrakter programoversikten som redaksjonell tekst.

– Hvorfor har dere vurdert det som ok å bruke programoversikten som annonseplass?

– I enkelte deler av avisen og magasinene har vi en eksperimentell tilnærming til nye annonseformater. Det er slutt på den tiden at annonser er kvadrater og rektangler. Vi skal være forsiktige med denne eksperimenteringen, men må ha muligheten til å gjøre det i enkelte sammenhenger.

Ifølge Helle ble annonsøren inspirert av en Riks-TV-annonse i fjernsynstablået til Aftenposten, og lurte på om Dagbladets tablåer kan brukes til noe lignende.

– Tablåene ligger der fast og er ikke noe vi har funnet opp for å imøtekomme denne annonsøren.

– Undergraver troverdighet

Bodahl-Johansen synes ikke noe om Helles eksperimentering.

– Den eksperimentelle tilnærmingen synes jeg han umiddelbart skal avslutte. Det er noen grunnleggende trekk ved presseetikken som alltid skal være der, som skillet mellom redaksjonell tekst og reklame. Begynner man å rote her, undergraver man et prinsipp som er nødvendig for å ta vare på troverdigheten vår.

Helle har forståelse for kritikken, og mener selv at annonseformatet har pådratt Dagbladet unødvendig diskusjon. Han vil derfor la det bli med dette forsøket.

– Jeg vil se andre og bedre løsninger før jeg tillater nye annonseformater på radio- og fjernsynssidene igjen.

Betalingsvillighet

Helle tror dette kan være en ny start på «den gamle diskusjonen om hvorfor avisene i 50 år har presentert fjernsynskanalenes tablåer gratis».

– Eksemplet fra Aftenposten og eksperimentet hos oss kan tyde på en viss betalingsvillighet dersom vi gjør tablåene om til annonseplass.

Bodahl-Johansen er enig i at det kan være behov for en ny diskusjon. Imidlertid er han skeptisk til å gjøre tablåene om til en annonseplass.

– Leseren ser på programoversikten som viktig forbrukerstoff, ikke som reklame.





Powered by Labrador CMS