Lokalavisene er på lederplass kritiske til lokalsamfunnet de står i, og oppfyller sin rolle, viser Terje Bartholsen i sin masteroppgave. Arkivfoto.

– Lederartikkelen er lokalavisenes sjel

«Forsøpling til evig tid», «Et rolig politiår», «Kommunen flyr skyhøyt» og «By-elgene, fortjener de å leve?», Lederen i norske lokalaviser står fortsatt sterkt, men de lokale meningene utfordres, viser ny studie. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Lederartikkelen er på mange måter uttrykk for avisens sjel. Det er her den grunnleggende meningen til avisen kommer fram, sier Terje Bartholsen.

Han har undersøkt 269 utgaver av 66 norske lokalaviser i én uke i 2017, i masteroppgaven «Aviser med mening – Lederartikler i norske lokalaviser 2017», ved Nord Universitet. Tidligere jobbet han som journalist i NRK Nordland, men har siden 2000 drevet sitt eget kommunikasjonsbyrå. 

Kritiske til lokalsamfunnet

Terje Bartholsen. Foto: Privat

I studien peker Bartholsen på at norske lokalaviser historisk sett har en tydelig politisk rolle. Fortsatt har 80 prosent av norske lokalaviser lederartikler. To av de viktigste oppgavene avisenes lederartikler har, er å være kritiske til sitt eget lokalsamfunn når redaktøren mener det er behov for det, og å tale lokalsamfunnets sak overfor omverdenen når det trengs, ifølge Bartholsen.

Studien hans viser at norske lokalaviser prioriterer begge disse oppgavene høyt, og at avisene først og fremst tar opp saker som har en tydelig lokal vinkling når de skriver lederartikkelen selv.

– Hovedbildet er at avisene på lederplass kommenterer på fritt grunnlag, enten det er om lokalpolitikk, næringsutvikling, kulturliv, veiutbygging, eller andre ting. De er kritiske til lokalsamfunnet de står i, sier han. 

Nasjonal tematikk

Samtidig bruker en del aviser såkalte «byråledere», ofte på grunn av som skrives av nyhetsbyråene og i hovedsak tar for seg nasjonale spørsmål.  Det mener Bartholsen kan fremstå som et paradoks med tanke på at lokalavisene på alle andre områder først og fremst blir mer og mer lokale.

Kjell Werner i ANB. Foto: ANB

Kjell Werner i ANB skriver mange av disse lederartiklene, som avisene ofte også lager lokal vri på. Werner prøver å tenke lokalt når han skriver ANBs lederartikler, for eksempel er han konsekvent for lokalt selvstyre.

– Det er bedre at avisene skriver egne ledere bare to ganger i uka, enn å bruke opp kruttet hver dag. En må bare være bevisst på hvordan lederen brukes, sier han. 

Nordnorske aviser har flest lederartikler, men bruker også flest byråledere. Flere aviser, særlig på Østlandet, kommer i dag uten lederartikkel. Werner mener det er et tilbakeskritt om flere aviser kutter lederartiklene:

– I den tida vi er i nå, trenger vi egentlig flere som mener noe, og vi trenger stemmer over hele landet.

Kuriosa

Mange lederartikler tar også opp mer kuriøse saker, ifølge Bartholsen. For eksempel skriver redaktøren for Aust-Agder blad en personlig leder om sin uheldige tur på ski, og Troms Folkeblad diskuterer på lederplass om elgene som «by-elgene» som har forvillet seg inn i Finnsnes sentrum skal avlives eller ikke, med konklusjonen: 

«Vi bor tross alt nord for polarsirkelen, og i likhet med i Canada, Alaska og Russland er elg en naturlig del av hverdagen». 

– Det er klart at dette også er en del av det som opptar folk, sier Bartholsen. 

Powered by Labrador CMS