Foto: Martin Huseby Jensen
Foto: Martin Huseby Jensen

Terrorklager også på utenlandske medier

Skandaleavisen the Sun fikk alene 28 klager mot seg.

Torsdag gjennomførte PFU en omfattende klagebehandling av i alt seks saker i kjølvannet av terrorangrepet mot Norge 22. juli. I fire av seks saker ble det konkludert med ikke brudd på god presseskikk. Stavanger Aftenblad og Dagsavisen ble felt for sine forsider 23. juli med omkomne mennesker.

De seks sakene som ble behandlet torsdag var ikke de første som er behandlet i PFU som følge av medienes dekning etter Anders Behring Breiviks terrorangrep.

Situasjonen i PFU

I alt er det så langt kommet inn 36 klager til PFU som går direkte på terrordekningen, opplyser Kjell Nyhus i Norsk Presseforbund. Av disse ble i alt ni klager behandlet på torsdag, en av sakene hadde tre klager mot seg mens en annen hadde to.

Flere av klagene som er kommet inn er også blitt avvist på grunn av manglende samtykke, mens andre er blitt løst partene mellom. Tidligere har Tidens Krav, Fædrelandsvennen og Sarpsborg Arbeiderblad blitt frifunnet av utvalget, mens Adresseavisen har fått kritikk og Eidsvoll Ullensaker Blad er blitt felt for brudd på god presseskikk.

Ifølge Ingrid Jortveit i Norsk Presseforbund har fire av klagene fått minnelig ordning, ni er blitt avvist på grunn av manglende samtykke og sju av klagene er gått til forenklet behandling hvor de innklagede ble frikjent.

Nå er det så langt kun én klage som står på listen over saker som skal til behandling i utvalget. Og det er en overlevende som reagerer på ABC Nyheters omtale av avhørene med massemorderen, hvor også sitater fra gjerningsmannen gjengis.

Skandinavia

Utenfor Norge har også reaksjonene kommet som følge av medienes dekning av terrorangrepet.

I Danmark har det vært reaksjoner, men danske Pressenævnet tar ikke imot klager med mindre man selv er en berørt part.

Det samme gjelder hos Pressens Opinionsnämd (PON) i Sverige, men der forteller assisterende pressombudsman Kersti Söderberg at selv om det ikke er kommet noen direkte reaksjoner til dem, så har det vært omfattende debatt rundt bildebruken i de store avisene. Særlig i forhold til Behring Breiviks egne bilder i blant annet gallauniform.

– Det har vekket sterke følelser hos folk, sier hun.

I disse debattene har også pressombudsmann Ola Sigvardsson deltatt.

På et tidspunkt fulgte de svenske avisene eksempelet til flere av de norske og enten stengte nettdebatten helt, eller begynte med forhåndsmoderering.

Prinsipper i Sverige

I Sverige er det Granskningsnämden för radio och TV som behandler klager på etermediene. Der forteller Helena Söderman at de har mottatt mange klager på medienes dekning av terrorangrepet.

– Det går blant annet i at rapporteringen har vært dårlig, og så har det kommet kritikk mot at det tidlig ble spekulert om muslimer sto bak, dette gjaldt spesielt etter bombeangrepet i Oslo da vi ikke visste særlig, forteller Söderman.

Mandag kom med en uttalelse av det mer prinsipielle slaget. De hadde da vurdert Rapport og Aktuellt den 22. juli mellom klokken 19.30 og 21.00 om rapporteringen var upartisk og saklighetsgraden i den.

Rapport ble frikjent, men kritiseres da nemnda mener nyhetsredaksjonen ikke var upartiske.

Mange i England

I England lot heller ikke reaksjonene vente på seg. Ifølge Journalism.co.uk har britiske PCC mottatt i alt 41 klager på avisenes dekning av terrorangrepet. PCC har ikke samme begrensninger for hvem som kan klage som de nordiske, altså at man må være – eller ha samtykke fra – berørt part.

Flest klager fikk Murdoch-avisen the Sun, som mottok 28 klager etter utgaven 23. juli som gikk på nøyaktighet i rapporteringen. Avisen ble ikke felt for brudd på god presseskikk.

Det samme gjaldt de til sammen åtte klagene mot the Daily Mail, the Mail on Sunday og the Daily Telegraph etter bilder de tre avisene satte på trykk.

Daily Mirrors besøk til Utøya lenge før noen andre journalister fikk tillatelse fra AUF å gå i land, ble heller ikke felt av PCC.

Politikeren Frank Field klaget på sin side inn The Guardian, the Wirral News, the Liverpool Daily Post og the Liverpool Echo for å ha hevdet at Anders Behring Breivik hadde sitert ham i sitt manifest. Breivik hadde ikke sitert ham direkte, men en artikkel fra the Daily Telegraph og avisene har beklaget dette.

Refs i Tyskland

I Tyskland har Deutscher Presserat så langt behandlet 16 klager, ifølge en pressemelding. Av disse er majoriteten blitt forkastet, men to medier som ikke navngis kritiseres for å ha offentliggjort bilder av to av offerne med fullt navn.

I en ikke-offentlig sak har skandaleavisen Bild med nettsted fått refs etter å ha publisert bilde av Behring Breivik sammen med sin mor og en venninne.

Powered by Labrador CMS