The Sun river betalingsmuren på nett

Mediehuset hadde mer enn en kvart milliard kroner i brukerinntekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

News Corporation-avisene the Sun og the Times var tidlig ute med å etablere krav om betaling for innholdet på sine nettsider. Men førstnevnte har nå kommet til konklusjonen om at dette ikke er riktig forretningsmodell for dem.

Det til tross for at de for ett år siden rapporterte at 225.000 brukere på dette tidspunktet sa seg villig til å betale i overkant av 105 kroner hver eneste måned for å få tilgang. Det betyr at den Murdoch-eide avisen hadde brukerinntekter fra nett på 23,6 millioner kroner i måneden, eller 283,5 millioner kroner i året. Ifølge artikkelen i the Guardian er alle rabatterte avtaler fjernet fra dette tallet.

I en epost til sine brukere skriver mediehusets representant:

«Hi.

From November 30, 2015 you will no longer need to pay to access Sun content. You will not receive another bill from us going forward and your Sun+ membership will end automatically on November 30.

Everything you have accessed as a member will become free, apart from The Sun Classic app and all the benefits of Sun Perks which are still available to access using a Sun Code from the back of the newspaper. Click here to find out more about the changes to your membership or read our FAQ’s. Thank you for your continued loyalty to The Sun. We value your support and hope you continue to enjoy everything thesun.co.uk has to offer.

The Sun»

Betalingsmuren har også hemmet the Sun i konkurransen om leserne på nett. Mens the Mail er verdens største redaksjonelle nettsted, hadde the Sun 793.000 unike daglige brukere i snitt i juni, skriver the Guardian i en artikkel fra august. Det er litt færre enn Dagbladet har på en gjennomsnittlig dag.

Powered by Labrador CMS