Mediemogul Rupert Murdoch selger seg ut av underholdningsindustrien, men beholder journalistikken. Photo: Monika Flueckiger, Flickr
Mediemogul Rupert Murdoch selger seg ut av underholdningsindustrien, men beholder journalistikken. Photo: Monika Flueckiger, Flickr

Stopp pressa: Rupert Murdoch vil nå fokusere på journalistikken

Kommentar: Etter flere år som underholdningsgigant, selger Murdoch til erkerival Disney.

Publisert   Sist oppdatert

Det begynte med en liten nummer to-avis i Adelaide, Australia og endte som et av verdens største mediekonsern. Akkurat det britiske imperiet gikk solen aldri ned på det globale medieselskapet som for bare noen år siden het News Corporation, men siden ble delt i to.

En del beholdt det gamle navnet, og de gamle mediene - som The Times, The Sun, The New York Post og The Wall Street Journal med flere. Den andre delen fikk navnet 21st Century Fox. Her ble underholdningsdelen lagt inn; som tv- og filmstudio, alle kabel-tv-kanalene og distributørene som BSkyB, Sky Deutchland og StarTV i Asia. 

Etter flere uker med spekulasjoner, har The Walt Disney i dag bekreftet at de kjøper store deler av 21st Century Fox av de to Murdoch-eide selskapene. Bortsett fra Fox News, og et par andre merkevarer. Ikke så overraskende at selskapet som på 1980-tallet opprettet et nytt filmselskap uten Disney-navnet for å lage voksenfilmer ikke vil ha med seg USAs største nyhetskanal. Den passer liksom ikke inn i familiehyggen. Hva som skjer med Sky News, vet vi ikke ennå. Det kan være at den også blir værende i Ruperts eie. 

Her kan du lese investormeldingen fra The Walt Disney Company

En gang kalte jeg ham verdens mektigste mann. Det er ikke sikkert det er så riktig lenger. Han har jo lagt ned en forholdsvis stor avis, tross alt. Kanskje ikke så rart, med tanke på de journalistiske metodene News of the World brukte. Og nå forsvinner han ut av underholdningsindustrien - og begynner å konsentrere seg om journalistikken. 

Det er grunn til å tro at nyheten får magene til flere av hans redaktører til å kaste på seg. Rupert Murdoch er tross alt kjent for å legge seg godt opp i hvordan avisene hans vinkler sakene sine. De fleste norske redaktører ville hevet guarden og vernet om sin rett til å redigere avisen, med redaktørplakaten stående i hjørnet. Å være redaktør for hans aviser i England, USA eller Australia gir neppe like gode rettigheter i en duell med eieren, slik det gjør i Norge. 

Historiene er mange om hvordan Murdoch, da han kjøpte Times og Sunday Times, på første halvdel av 1980-tallet lovet ikke å legge seg opp i de redaksjonelle avgjørelsene, men klarte ikke holde fingrene av fatet. Det er bare å lese Harold Evans’ bok “Good Times, Bad Times”. I sin gode biografi «The Murdoch Archepilago» forteller gravejournalist Bruce Page om flere tilfeller hvor den slepne australske stemmen forteller redaktørene hvordan journalistikk skal gjøres. 

Politikere, særlig i Storbritannia og Australia, men også til dels i USA, har fryktet Murdoch. De som har fått føle hans gunst er i enkelte tilfeller løftet til nye nivåer. Det lønner seg å være på hans side.

Så nå skal altså Rupert ikke lenger forholde seg til The Simpsons, hvor han har spilt seg selv ved to anledninger. Roger Ailes og Bill O’Reilly er nok også snart et svunnet minne i den litt over 80 år gamle mogulen. Igjen står familien med et salg som verdsetter selskapet til nesten 550 milliarder kroner. Mer penger og mer tid. 

Det er lov å være glad for at du ikke jobber i en av hans mange redaksjoner.

PS: Ja, tittelen går langt, men hva skal en mann av hans kaliber ellers gjøre?