– Det finnes ikke logiske argumenter for at det skal være så store forskjeller på innsynsretten i strafferettspleien i Norge og Sverige, sier Thomas Frigård.
Arkivfoto: Roger Aarli-Grøndalen
Innsyn i strafferett
Thomas Frigård fikk tilgang i Sverige: – Kan vi sende deg en minnepenn?
Etter å ha jobbet tett med svensker og fått tilgang til etterforskningsdokumenter kan ikke journalist Thomas Frigård i Kommunal Rapport forstå hvorfor Norge ikke kan ha samme åpenhet.
– Det er ikke store forskjellen på innbyggere i Norge og
Sverige. Hvorfor i all verden skulle det ikke fungere i Norge, sier Thomas Frigård.
Tana kommune mistenkte at de ble svindlet. Kommuner tapte hundretusener
på å betale falske fakturaer fra svenske selskaper. Politiet la saken bort. Kommunal Rapport-journalist Frigård fulgte saken over grensen.
Gjennom svensk åpenhet fikk han innsyn, rapporter og tilgang
til straffesaksdokumenter han ikke ville fått i Norge. De hjalp ham videre i
avsløringen av selskapene.
Åpenhet i Sverige
Mens journalister i Sverige har selvstendig tilgang til
etterforskningsdokumenter i en sak når tiltale er tatt ut, må du i Norge basere
deg på goodwill fra påtalemyndigheten, eller lekkasjer fra politiet eller noen
av partene i sakene.
I Norge foreslo professor Ragna Aarlived Universitetet i Bergen i en
utredning til Justisdepartementet i 2021 å øke tilgangen til
straffesaksdokumenter som er lagt frem for retten. Departementet har ikke
behandlet rapporten ferdig.
I Sverige brukte Frigård blant annet Lex base, en offentlig
database om personer og selskaper, som offentliggjør rettslig informasjon fra
svenske domstoler og andre myndigheter. I tillegg fikk han gjennom svenske
kolleger tilgang til Acta Publica, som samler millioner av dokumenter om
privatpersoner fra 600 offentlige instanser.
Han gikk til svensk økokrim, og etterspurte informasjon i
fjor sommer, som ga innsy siden det forelå en tiltale mot flere involverte.
1 gigabyte
– De spurte om de bare kunne sende en minnepenn, ler
Frigård.
Han fikk 1 gigabyte med 3.600 sider informasjon. Det holdt
til flere reportasjer.
– Jeg måtte ikke legitimere meg, bare betale 125 kroner for
minnepennen. Så satt jeg med oversikt over alle dokumenter politiet hadde. Jeg fikk
et fullstendig bilde av hva saken dreide seg om, og det var ikke en styrt
lekkasje. Ingen hadde holdt noe tilbake. Jeg kunne selv vurdere bevisbilder, og
se hva folk hadde sagt i avhør, og vurdere hva jeg mente var sentralt,
forteller Frigård.
Han var også etter informasjon fra slasken, som er
etterforskningsmaterialet som ikke legges frem for domstolen fordi det anses
irrelevant. Men informasjon herfra hjalp ham til det som gjaldt Norge.
– Der var det en del informasjon som politiet måtte sladde.
Da ringte de meg bare, og spurte hva jeg trengte. Det var effektivt. Jeg fikk i
det hele tatt raske svar fra politiet og retten.
Et tastetrykk unna
– Men om dette ble tilfelle i Norge, ville det bety masse
ekstra jobb for myndighetene?
– Nei, er det fornuftig lagret, er det bare en epost eller
tastetrykk via Wetransfer unna.
Han fikk tilgang til helseopplysninger, utredninger fra
Kriminalomsorgen og psykiatriske vurderinger.
– Da forsto jeg også at styremedlemmene i selskapene som
svindlet også var ofre. Flere av dem var lurt inn av bakmenn til å utføre
svindelen, mens bakmenn tok profitten. Bakmennene fikk vi ikke avslørt, ennå.
Frigård er tydelig på at Norge burde hatt samme system.
– Ikke stolte av
– Det finnes ikke logiske argumenter for at det skal være så
store forskjeller på innsynsretten i strafferettspleien i Norge og Sverige.
Hovedforklaringen ligger rett og slett i at Sverige er et mer åpent demokrati
enn Norge, og det er ikke noe vi bør være stolte av, mener Frigård.
Han viser til den svenske Tryckfrihetsförordningen har
sørget for åpenhet i hele den offentlige forvaltningen, mens strafferettspleien
er unntatt i Norge.
– Hvis svenskene mener at deres åpenhet fungerer godt, så
mener jeg at argumentene om at vi i Norge har behov for et utvidet personvern
ikke er holdbare, sier Frigård.