Foto: Kathrine Geard
Foto: Kathrine Geard

Tom Egeland mener nettavisene bedre må tydeliggjøre skillet på «krydder», seriøse nyheter og satire

Etterlyser gamle idealer fra papiravistiden. 

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag klikket forfatter og tidligere journalist Tom Egeland seg inn på det han trodde var en nyhetssak på nrk.no. Front-tittelen var et «utsagn» fra UDIs direktør Frode Forfang; «– Ingen skal belønnes for å bli født».

Et øyeblikk trodde Egeland det hadde klikket for UDI-direktøren. Så begynte han å ane uråd. Dette kunne da ikke stemme. Blikket hans begynte å søke rundt - og ganske riktig viste artikkelen seg å være fra satiriks.

Den var merket både på nrk.no-fronten, samt med en vignett inne i selve saken og på bildet.  

– Det var min uoppmerksomhet, og jeg har meg selv å takke. Jeg føler meg dum, men på en annen side; vet alle mennesker der ute at satiriks og 5080 signaliserer tull og tøys? Jeg ser ofte satire presentert som nyheter på Facebook. Det er lett å vasse uti og bli lurt selv om NRK har merket det med vignetter, sier Egeland til Journalisten.

Men i et større perspektiv synes han nettavisenes grafiske uttrykk ofte gjør det vanskelig å skille seriøse nyheter fra «krydder» som kjendisnyheter og satire. Han mener de to sistnevnte heller bør utstyres med rosa tittel eller en rød ramme rundt, noe som gjør det tydelig at det ikke er snakk om en seriøs nyhet. 

Egeland synes ikke at artikler om Lothepus, Paradise Hotel eller Farmen skal utstyres med samme grafikk som nyheter om for eksempel ulykker, terror eller politikk. 

Etterlyser gamle idealer

Han forklarer at han som journalist av den eldre sorten er vant til at alt «krydder» ble lagt i andre fargerammer for å skille dem fra det seriøse. Egeland var journalist og vaktsjef i Aftenposten i ti år, samt redaksjonssjef og nyhetssjef i TV 2 i 13 år. Han sluttet i TV 2 i 2006.

– Nå sauses alt dette sammen på fronten til nettavisene og presenteres med samme visuelle uttrykk. Unge journalister i nettavissfæren tenker nok annerledes og mer på klikk enn vesentlighet. Som gammel pressemann mener jeg det er en uheldig utvikling. 

Egeland viser til at da han jobbet med papiravisen var det en mer strikt vurdering av seriøsitet. Han forklarer at det ofte var «jo viktigere sak, jo større tittel». Dette prinsippet mener han har dødd hen i nettavisjournalistikken. Selv om han forstår at journalistene må tenke annerledes, etterlyser han likevel de gammeldagse idealene.

– Men jeg innser at jeg nok er blitt en gammeldags gubbe.  

Ikke aktuelt for VG 

Sjefredaktør Gard Steiro i VG tror derimot at leserne klarer å skille «krydder»-nyheter fra seriøse nyheter, og ser dermed ikke behovet for å merke dette tydeligere på forsiden til vg.no. 

Gard Steiro i VG-redaksjonen. Foto: Glenn Slydal Johansen
Gard Steiro i VG-redaksjonen. Foto: Glenn Slydal Johansen

Han forklarer at VGs profil alltid har vært å ha en miks av tunge saker og kommentarer, samt det veldig lette. Sånn har det vært på papir, og sånn har det vært digitalt, sier Steiro. 

– Svakheten i resonnementet til Egeland er at det digitale ikke er et ende til ende produkt slik som papiravisen. Leserne navigerer seg annerledes på nett. Samtidig kommer mange brukere inn fra sosiale medier og da vil merkingen miste betydning. Men vi jobber hele tiden med å tydeliggjøre. 

Sjefredaktøren er ikke enig i at dette har med klikk å gjøre. VG ser heller på om saken leses. Han mener at å lure folk inn er en lite bærekraftig modell.

– Men jeg er ydmyk mot innspill fra flinke folk som Tom Egeland. 

Åpen for forbedring

Nettsjef Hildegunn Amanda Soldal i NRK er enig med Egeland om at det er viktig at folk vet hva som blir presentert; om det er satire, kommentarer eller nyhet.

Hildegunn Amanda Soldal er<br>nettsjef i NRK.
Hildegunn Amanda Soldal er
nettsjef i NRK.

Men det at innholdet nå presenteres på andre flater, som sosiale medier, hvor mediene ikke har full kontroll på hvordan innholdet presenteres, gjør dette ekstra utfordrende.

NRK prøver å merke tydelig at satiriks er satire på nrk.no og i selve saken. Soldal forklarer at merking er noe NRK stadig jobber med å løse på best mulig måte.

Hun legger til, i likhet med Gard Steiro, at NRK ikke bare ser på antall klikk, men om saken leses, såkalt «quick-exit». Det gir en indikasjon på om leseren har misforstått hva han/hun klikket seg inn på. Soldal forklarer at NRK vil at folk skal engasjere seg i innholdet og ikke føle seg lurt.

– Er det en mulighet for at vi snart kan se rosa overskrifter eller rød rammer rundt saker på nrk.no-fronten? 

– Vi jobber med forbedringer av tydeliggjøring på forsiden. Finner vi gode måter for merking, vil vi iverksette det. Løsningene må vi fortsatt finne ut av og teste på leserne.