Foto: Flickr/NRK P3

Dagspressens reklameomsetning ned 23 prosent

Dagbladet henter inn 60 prosent av annonseinntektene på papir på lørdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagspressen opplever en svikt i omsetningen av reklame gjennom mediebyråene på 23,1 prosent i første halvår mot samme periode i fjor. Det viser junitallene til reklamestatistikken Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen. Avisene omsatte samlet for 507 millioner kroner i årets første halvår mot 659 millioner kroner på samme tid i fjor.

Region- og lokalavisene opplever en nedgang i omsetningen på 23,4 prosent fra 462. kroner i fjor til 354 millioner kroner i år. Riksavisene taper 22,3 prosent fra 197 millioner kroner i første halvår i fjor til 153 millioner kroner i år.

Dagspressen har nå en andel av all den målte reklameomsetningen på 10,9 prosent mot 14,1 prosent for ett år siden.

Internett øker

Samlet har internett så langt i år omsatt reklame gjennom mediebyråene for 1,3 milliarder kroner mot 1,19 milliarder kroner på samme tidspunkt i fjor.  Displayannonser har omsatt for 837 millioner kroner mot 748 millioner kroner i fjor. Omsetningen for mobilannonser har økt fra 173 millioner  kroner i juni i fjor til 197 millioner kroner i år. Web-TV har økt fra 86 millioner kroner til 101millioner kroner. Søk er den eneste internettkategorien som faller fra 180 millioner kroner i fjor til 169 millioner kroner i år.

– Internett har en markedsandel på 28 prosent. Det er 2,6 prosentpoeng mer enn tilsvarende periode i 2014. Det er stabile andeler i gruppen, sier daglig leder Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Omsetningen til selskaper som Facebook og Google er ikke med i tallene. På Mediedagene i Bergen i mai ble det anslått at de to aktørene alene omsetter for mellom fire og fem milliarder kroner i Norge.

60 prosent på papir

Kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet sier at den kjente trenden fortsetter.

– På papir ligger vi litt under snitt, men vi gjør det bedre enn markedet digitalt. Samlet har vi annonsevekst, sier Olsen til Journalisten.

Veksten digitalt tilskriver han samarbeidet med Google, der de kan utnytte data fra det amerikanske teknologiselskapet til å selge annonser.

– Gjennom hele første halvår har vi gjort det klart bedre enn markedet. Hadde vi ikke valgt den teknologien, hadde vi ikke hatt den veksten. Vi er nå best på å levere programmatic. All annonsering, om vi selger den selv eller via Google, gjøres på deres plattform.

Programmatic er en type programmatiske reklamehandler der brukere selges eller kjøpes gjennom digitale annonsebørser.

På papir sier Olsen at mellom 60 og 65 prosent av annonseinntektene kommer på lørdager. Men om avisen skal kutte i utgivelsesdager avgjøres uansett ikke av annonseinntektene.

– 80 prosent av papirinntektene er opplagsinntekter.

TV vokser

TV har omsatt for 1,76 milliarder kroner, opp 1,3 prosent fra 1,74 milliarder kroner i år. Mediegruppen øker andel av totalomsetningen fra 37,2 prosent i fjor til 37,8 i første halvår.

Ukepresse og magasiner er ned 10,1 prosent fra 111 millioner per juni i fjor til 100 millioner i år. Fagpressen er ned 17,1 prosent fra 23 millioner kroner til 19 millioner kroner. Radio er opp 1,8 prosent fra 207 millioner kroner til 211 millioner kroner.

Samlet, inkludert reklametall for kino, utendørs, direktereklame og andre medier, er reklameomsetningen 20 millioner kroner bak første halvår i 2014.

Mediebyråtall

Statistikken viser netto fakturert omsetning etter rabatter, men før byråprovisjon som mediebyråer som blant annet Carat og OMD oppgir til Mediebyråforeningen.

Powered by Labrador CMS