Toralf Sandåker, nestleder i NJ Frilans, oppfordrer frilansere som jobber for innholdsbyråer om å komme med informasjon om situasjonen. Foto: Kathrine Geard

Vet ingen ting om frilansere og innholdsbyråer

NJ Frilans ber dem det gjelder om å ta kontakt. Frykter at honorarsatsene presses ytterligere nedover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi vet ingen ting konkret om denne nye utviklingen, men er bekymret for slike mellomledd. Med mer indirekte levering og ytterligere honorarpress tror jeg også at det blir vanskeligere å få tak i de profesjonelle frilanserne som kan levere godt stoff til ukepressen, sier nestleder Toralf Sandåker i NJ Frilans, som organiserer rundt 800 frilansmedlemmer i Norsk Journalistlag.

Innholdsleverandører som nå leverer journalistikk på oppdrag fra Egmont Publishing og andre nedbemannede medieselskaper er i ferd med å bygge opp egne staber med frilansere. Cloud Media Service, som Journalisten har skrevet om de siste dagene, har allerede 25 redaksjonelle frilansere i sine rekker og ønsker seg flere. Noen av disse frilanserne jobbet også tidligere for Egmont. Konsernet har også inngått kontrakt med innholdsbyråene Content House, Mediamenn og Spetakkel.

Les Journalistens dekning av Egmont

Egmont ønsker ikke å kommentere om det blir dyrere å kjøpe redaksjonelt stoff via slike mellomledd enn direkte fra frilansere. Konsernledelsen vil heller ikke oppgi om Egmont-bladenes innkjøpsbudsjetter for redaksjonelt stoff er økt eller redusert etter nedbemanningen i år.

Heller ikke Cloud Media ønsker å gå inn på økonomiske forhold når det gjelder deres frilansere.

Ingen oversikt

Dette er helt nytt og vi har ikke mottatt noen meldinger

NJ Frilans har i dag ingen oversikt over situasjonen.

– Dette er helt nytt og vi har ikke mottatt noen meldinger fra frilansere om hva som skjer og hvordan det foregår i slike innholdsbyråer. Derfor har vi heller ikke hatt temaet oppe i vårt styre, sier Sandåker.

– Så det ligger et hemmelighetens slør over betingelsene for frilansere i denne delen av mediebransjen?

– Ja, for å si det sånn så kan du godt skrive at frilansere som jobber for innholdsbyråene gjerne må ta kontakt med NJ Frilans og gi oss beskjed om hvordan det fungerer og hva de får. Vi har taushetsplikt om medlemmenes gjøren og laden og behandler alt konfidensielt.

Frykter honorarpress

Sandåker vil ikke spekulere om utviklingen hos innholdsleverandørene, men sier på generelt grunnlag at han frykter at honorarsatsene presses ytterligere nedover i bransjen.

– Når det først er blitt sånn, så ønsker vi at frilanserne byråene bruker skal jobbe med ryddige avtaler. De må passe på å ta såpass betalt at de ikke går ytterligere ned i honorarer, for vi har ikke noe å gå på. Honorarene er allerede så lave at de ofte ikke er til å leve av.

Sandåker sier at han ikke kan skjønne annet enn at et mellomledd mellom Egmont og frilanserne betyr at noen drar inn penger som enten gjør det dyrere for Egmont, eller fører til at honorarene presses enda lengre ned.

– Men det kan jo fungere slik at Egmont totalt sett sparer penger og arbeidskraft på å slippe å administrere kontakten med frilanserne?

– Jeg kjøper ikke at et mellomledd skal gjøre dette mer effektivt enn Egmont. Heller ikke at det fører til bedre kvalitet eller høyere honorarer. Dessuten må det bli vanskelig for frilanserne å levere journalistiske saker når det er et mellomledd.

– Internasjonal trend

Styreleder Ragnar Bø i Cloud Media sier til Journalisten at utviklingen vi nå ser i Norge er i tråd med internasjonale trender.

Vi sitter ikke på noen fasit om disse tingene

– Vi sitter ikke på noen fasit om disse tingene. Men vi har lyst til å ha en posisjon i denne bransjen, samtidig som vi ønsker å ivareta de klassiske prinsippene i Vær Varsom-plakaten og Redakørplakaten. Dessuten er vi veldig opptatt av at journalister og frilansere skal få så gode betingelser som markedet tillater.

Når det gjelder det siste, oppfatter Bø at det har skjedd en generell nedgang i frilanshonorarene i mediebransjen. Han tror dette er et resultat av at tilbudet er større enn etterspørselen.

Powered by Labrador CMS