Nå skal Torgrim Rath Olsen bidra til å skape nye inntektsstrømmer for Nordlys. Foto: Bjørn Lockertsen

Etter 38 år som pressefotograf er Torgrim Rath Olsen blitt reklamefotograf

Og det var sjefens avgjørelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var ikke akkurat slik han hadde håpet det skulle bli. Men når han først er blitt flyttet fra avisa Nordlys til kommersielle Nordlys Lab, gir Torgrim Rath Olsen jernet.

– Vi har inntil nylig hatt tre flinke pressefotografer. Men så er det slik at vi er i en tid da vi stadig utfordres på ressursene. Da er det utfordrende å kunne legitimere fortsatt å ha rene fotografer, sier sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys til Journalisten.

Han forteller at de derfor forsøker med en annen tilnærming. Den ene av de tre fotografene, Yngve Sæbbe, blir journalist. Sammen med Ole Åsheim er Olsen flyttet over til den kommersielle delen av mediehuset.

Tjene penger på bildene

Nitteberg forteller at dette er et forsøk på å kommersialisere fototjenestene. Han forklarer at de så langt ikke har hatt fotoressurser tilgjengelig for reklamebruk tidligere og at billedmaterialet derfor er kjøpt inn fra byråer. Nå skal dette skapes innen mediehuset.

Helge Nittberg (til venstre)
fra da han tok over toppjobben i Nordlys etter Anders Opdahl.

Redaktøren understreker at dette er en prøveordning ut året, og så må de ta stilling til hvorvidt det er økonomisk gangbart å følge videre. Samtidig er de to, Åsheim og Olsen, skilt ut fra redaksjonen.

– Det har vært etterspørsel etter gode bilder. Og vi har allerede fått en del jobber hvor foto er hovedproduktet. Jeg tror dette er marked som vi kan gå inn i og lykkes.

Han sier at endringen er et forsøk å bevare kompetansen, men ikke redaksjonelt. Han tviler ikke på at det kan være smertefullt i en redaksjon hvor man er godt vant med å bruke fotografer på et høyt nivå.

– Lykkes ikke dette må vi se hva vi gjør med fotografene, sier han.

Ikke så altfor ulik jobb

Det var bare å gi på da sommerferien var over, forklarer Olsen. Når alt kuttes var ikke dette en overraskende endring. Som fotograf har han også sett hvordan bildene hans er brukt på nett. Når det ikke lenger handler om komposisjon men om klikk.

– Tar du gode reportasjebilder skal du være lykkelig over å ha fått dem brukt på riktig vis. Vi ser verdien av gode nyhets- og reportasjebilder på papir, og jeg tror nok at lesere som er opptatt av gode bilder vil merke at det kommer til å forringes.

Han forteller at selv om det er en kommersiell jobb er den likevel ikke så ulik den redaksjonelle. Oppdragene skal løses og folk møtes. Men tilstedeværelsen som kreves av en dyktig pressefotograf for å fange det rette øyeblikket er det samme som å lyssette og ta bilder av de som betaler deg.

Han forteller at helt frivillige er endringen ikke. Også Olsen snuste på muligheten for å jobbe som journalist i mediehuset.

– Det var de ikke veldig interessert i. Det var litt skuffende, at det ikke var åpning for det.

Olsen ble ansatt i Nordlys i 1982 etter å frilanset for avisen, samt VG, Dagbladet, Aftenposten og Se og Hør i fire år.

I Nordlys er de igjen et par og tredve hoder i redaksjonen. I toppåret 2014 var de 50.

Powered by Labrador CMS