Det fikk ikke fly særlig langt, den andre utgaven av SAS sitt nye magasin.
Det fikk ikke fly særlig langt, den andre utgaven av SAS sitt nye magasin.

Forventet at magasinet ble trukket

Allerede fire dager før Frp kom på banen, hadde SAS fått klager på oppslaget i Scandinavian Traveler.

Publisert Sist oppdatert

Emneknaggen #SASGate har fått liv igjen etter at det på tampen av arbeidsuken ble kjent at SAS har trukket hele opplaget av sitt nye magasin Scandinavian Traveler.

TV2.no var først ute med omtale av saken. På tittelplass skriver journalist Geir S. Moen at «SAS-magasin trekker nazi-parallell fra Quisling til Carl I. Hagen».

Journalisten bak artikkelen, Per Svensson, er tidligere kulturredaktør i svenske Expressen og til vanlig spaltist i Sydsvenska Dagbladet. Han sier til Sydsvenskan at det er en eneste ting det reageres på, og det er at tidligere Frp-leder Carl I. Hagen og Vidkun Quisling nevnes i én og samme tekst.

– Det de ikke forstår er at jeg beskriver to utviklingstrinn for det man kaller høyreekstreme og høyrepopulistiske, sier han til avisen.

I august ble det kjent at SAS vraket deres in-flight magasin gjennom over 40 år, Scanorama, til fordel for et nytt produkt. I begynnelsen av oktober var det klart at content marketing-selskapet OTW tar over innholdsproduksjonen fra DG Communication som hadde produsert innhold til Scanorama. Den første utgaven av Scandinavian Traveler ble publisert i begynnelsen av november.

SAS tar skylden

Det var på fredag at SAS’ informasjonssjef Tormod Sandstø mottok e-post fra Frps kommunikasjonsmedarbeider Erik Tørrissen med spørsmål om hvem som har redaktøransvar for det nye magasinet. Sandstø oppga redaktør Anna-Lena Ahlberg og innholdsmarkedsføringsselskapet OTW.

Senere samme dag tar også TV 2 kontakt og forteller at det er kommet reaksjoner på bladet. Etter dette går SAS gjennom utgaven og gjør nye vurderinger.

– SAS skal ikke være forum for politisk debatt. Det er ikke meningen. I dette tilfellet har ikke våre vurderinger vært gode nok. Vi gjorde en totalvurdering av artikkelen og kontekst som er brukt, og så ser vi det er bildebruk i den som ikke er heldig, og som lett kan tolkes feil. Dermed konkluderte vi med at vi måtte trekke bladet, sier Sandstø til Journalisten.

Høye ambisjoner

Hvilke, om noen, konsekvenser denne tabben vil få, er for tidlig å si, slår Sandstø fast. Samarbeidet med OTW er forholdsvis nytt.

Han forteller at det ikke er noen koblinger mellom SAS og Frp. Dette er en vurdering som flyselskapet ene og alene har tatt. Sandstø forklarer at det er kommet reaksjoner både til Stockholm og Oslo etter at magasinet ble distribuert.

- Du sier SAS ikke skal være forum for politisk debatt. Har OTW misforstått oppdraget dere har gitt dem?

- Nei, jeg vil ikke si det. De lager magasinet og sender til oss for godkjenning. Det er våre vurderinger som har bristet.

- Men hvordan kan dere ha unngått å se en tittel som sier ”The Rise of the Far Right”?

- Det er ikke slik at de skriver artikler og så sier vi ja eller nei. Vi er med i redaksjonen og planlegger de kommende ugavene. Ett eller annet sted, som jeg ikke er på hvor akkurat nå, har det sviktet.

Uakseptabelt

Kommunikasjonssjef André Larssen i Frp forteller at partiet ble gjort oppmerksom på oppslaget i magasinet av TV 2 på fredag. Kommunikasjonsavdelingen gjorde da forsøkt på å finne ut hvem som sitter med redaktøransvaret.

Kommunikasjonssjef André Larssen i Frp. Foto: FRP

- Det var ikke veldig klart hvor ansvaret lå. De fortalte oss at det var et eksternt byrå. Vi mener det er totalt uakseptabelt å trekke linjer fra Vidkun Quisling til Carl I. Hagen og Siv Jensen.

Siden det stod SAS over hele trykksaken mente Frp også var naturlig å kontakte SAS etter at TV 2 henvendte seg. SAS opplyste at OTW var rette adressat.

- Dem kom vi ikke i kontakt. Siden det var et eksternt byrå fant vi det ikke naturlig å ha kontakt med dem.

Fredag ettermiddag, etter at TV 2 har kontaktet både Frp og SAS, ringer Sandstø til Larssen og spør hva partiets representant hadde svart TV-kanalens reportere.

- Han kunne fortelle meg at han på det tidspunktet ikke hadde lest magasinet selv og derfor ikke visste hva som stod. Noe som kanskje er rart siden magasinet hadde vært ute i fem dager. Og at dette kom først etter påtrykk fra TV 2.

- Jeg forklarte vi ville forlange at ledelsen i SAS kom på banen og forklarte hvordan dette kunne skje og at magasinet ble trukket.

Larsen sier at det er særdeles upassende å bli plassert på linje med Quisling og Hitler. Gjentatte ganger har Frp tatt avstand fra Sverigedemokraterna og Dansk Folkeparti.

Markedsavdelingens beslutning

Pressetalsmann Sandstø i SAS understreker at han selv ikke har noe med magasinet å gjøre, og forteller at beslutninger tas av markedsavdelingen.

Men etter å ha snakket med TV 2 gjør han markedsavdelingen oppmerksomme på reaksjonene og at TV 2 er på saken. Så ringer han Larssen.

– Dette var en ren informasjonssamtale for meg. Jeg var litt nysgjerrige på det som ble sagt. Larssen var åpen men gjorde det klart at det ikke var han som ville uttale seg til TV 2. Hele samtalen opplevde jeg som kort.

Glad for beslutningen

Mediepolitisk talsmann Ib Thomsen i Fremskrittspartiet viser til at det er SAS og redaktøren som har valgt å trekke magasinet fra flysetene. Han vil ikke svare direkte på hva han synes om valget.

– Jeg er hvert fall glad for at de tok den beslutningen.

Ib Thomsen i FRP

Thomsen sier partiet har lært at de ikke skal styre pressen.

– Vi har jo en drøm om å styre pressen. Det har vi skjønt er vanskelig, sier Thomsen lattermildt, og fortsetter mer alvorlig:

– Vi har jo skjønt at vi ikke skal styre pressen. Men det står faktafeil der, og såvidt jeg har skjønt har heller ingen i FrP lest noen sitatsjekk. At de tar beslutningen selv om å trekke det må du nesten spørre de om. Kanskje de har andre grunner til å trekke det. At det var fordi det var feil det som stod der.

Journalisten har gjort gjentatte forsøk på å komme i kontakt med Anne-Lena Ahlberg Jansen som er redaktør og prosjektleder for Scandinavian Traveler i OTW. Hun har ikke svart på noen av våre henvendelser. Jansen har ifølge LinkedIn arbeidet for selskapet i litt over åtte år.
I denne tiden har hun hatt ansvaret for flere kundemagasiner, deriblant Plantasjen og Swebank.