«Juli så langt: Tidenes dødeligste på veiene», slo NRK fast for to måneder siden.
Artikkelen er skrevet i kjølvannet av flere tragiske dødsulykker på veiene, blant annet de tre ungdommene fra Elverum som ble drept i en elgpåkjørsel. Men det fremgår ganske raskt at når NRK slår dette opp som historisk høye tall, så er det fordi de har begrenset seg til et uhyre snevert tidsintervall (mine uth.):
• NRK har sett på dødsulykker mellom midnatt 1. juli og 3. juli klokken 12, de siste 39 årene.
• Aldri har flere omkommet de første 60 timene av feriemåneden. Og da sammenligner vi 2015 med år da opp mot 452 menneskeliv gikk tapt på veiene.
(Artikkelen er opprinnelig publisert på Doremus’ blogg.)
Uvettig og ugyldig
Egentlig burde det nesten være unødvendig å forklare at dette er en fullstendig uvettig og ugyldig måte å foreta statistiske sammenligninger. For enhver hendelse som inntreffer med tilfeldige mellomrom, vil det alltid forekomme tilfeldige opphopninger der det – helt tilfeldig og uten noe behov for en underliggende trend – inntreffer uvanlig mange slike hendelser i løpet av et kort tidsrom. Hvis man skal sammenligne ulike tidsserier på noen vettug måte, er man nødt til å velge et tidsrom som er langt nok til at slike tilfeldige variasjoner jevner seg ut så noenlunde.
Én måned, ja. To uker, kanskje. Toogethalvtdøgn, definitivt ikke. Selv om tidsrommet hadde vært valgt tilfeldig, ville ikke et slikt øyeblikksbilde gitt oss noen meningsfylt informasjon om situasjonen i år kontra tidligere år. Når tidspunktet ikke er tilfeldig valgt, men tvert imot plukket ut av NRK etter at de har observert et sammenfall av tragiske dødsulykker i løpet av et par dager, blir «funnene» enda mer verdiløse.
Det burde være mulig å rapportere om disse tragiske hendelsene – og de lærdommene som de illustrerer – uten å gjøre dem om til spekulativ «statistikk», som så kontrasteres med den gledelige nedadgående trenden som vi hadde sett tidligere på året:
Statens vegvesen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne onsdag fornøyd vise til at tallene på omkomne i trafikken aldri har vært lavere de første seks månedene, enn i 2015 (53 omkomne). Men fortsettelsen på 2015 har vært svært brutal
Fasit: Reduksjonen fortsetter
Selv om de 6 dødsfallene for NRKs utvalgte tidsintervall i år er høyere enn noe tidligere år, så er de tross såpass jevnstore med tidligere år (tre år med 5 dødsfall, fire år med 4 dødsfall) at det åpenbart ikke er noen automatikk i at tallene for juli som helhet ville ende opp høyere enn tidligere år.
Og totaltallene for juli viser ganske riktig – og heldigvis – at det var færre dødsfall (16) i juli 2015 enn året før (18), og også færre enn juli-snittet for perioden 2009-2014 (også 18). Det er kun ett eneste år (2012) hvor de totale dødstallene for juli har vært lavere enn de var i år.
Det er selvsagt viktig å sette søkelys på trafikkulykker og farekilder, men det burde gå an å gjøre det på en sober måte, uten å måtte sprite opp budskapet med oppkonstruerte rekordtall som ikke reflekterer den reelle bedringen av situasjonen.