DEBATT: Sprikende syn på kvalitet og ressurser mellom tidligere BT-redaktør Trine Eilertsen og Aftonblad-sjef Jan Helin. Foto: Birgit Dannenberg
DEBATT: Sprikende syn på kvalitet og ressurser mellom tidligere BT-redaktør Trine Eilertsen og Aftonblad-sjef Jan Helin. Foto: Birgit Dannenberg

Sprik om kvalitet

Schibsted-debatt avslørte ulike syn blant nåværende og tidligere sjefredaktører.

Sammenhengen mellom kvalitetsjournalistikk og redaksjonelle ressurser havnet i fokus da Stiftelsen Tinius onsdag arrangerte paneldebatt, i anledning lanseringen av sin årsrapport for 2012.

–  Var den journalistiske kvaliteten bedre før? Dette var inngangsspørsmålet til panelet.

– Nei, svarte alle i tur og orden: Sjefredaktør Lena K. Samuelsson i Svenska Dagbladet, sjefredaktør/ansvarlig utgiver Jan Helin i Aftonbladet, politisk kommentator Trine Eilertsen i NRK, leder Thomas Spence i Norsk Journalistlag og sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen.

Ulike syn

Men enigheten var langtfra total. Paneldeltakerne var preget av ulike innfallsvinkler til kvalitetsjournalistikken og dens betingelser, i løpet av den rundt 30 minutter lange kvalitetstiden i Kulturkirken Jacob i Oslo.

– Alt var i alle fall ikke bedre før, nyanserte Ljøstad og Spence.

Flere poengterte nødvendigheten av å prioritere og velge bort satsingsområder, for å utnytte minkende resurser best mulig.

Eilertsen, som gikk av som sjefredaktør i Bergens Tidende for et halvt år siden, og Aftonbladets sjef avdekket en ganske så tydelig uenighet om sammenhengen mellom ressurser og redaksjonell kvalitet.

– God journalistikk

Eilertsen uttalte nylig: «Det har aldri vært mer god journalistikk». Aftenpostens kulturredaktør Knut Olav Åmås har beskrevet journalistikken som mer uredd, ukonvensjonell, maktkritisk, samfunnskritisk, åpen og inkluderende enn for noen tiår siden.

På debattmøtet onsdag hevdet Eilertsen  at man ikke nødvendigvis får bedre kvalitet med større ressurser. Dette er et syn hun har blitt kritisert for etter tilsvarende uttalelser tidligere, om at BT leverer bedre journalistisk kvalitet etter nedbemanningsrundene de siste årene.

Ressursutnyttelse

Eilertsen gjentok og utdypet dette resonnementet på Schibsted-møtet.

– Kvalitet oppleves personlig. Kvalitet har med ressurser å gjøre, men det handler om hvordan vi utnytter dem. Vi må være effektive og derfor er det nødvendig å prioritere annerledes nå. I BT utviklet vi oss med færre ressurser.

I årsrapporten til Stiftelsen Tinius skriver Eilertsen:

“Jeg svarer et ubetinget “ja!” på spørsmålet om den journalistiske kvaliteten har økt år for år, også i de siste vanskelige årene avisbransjen har gått gjennom”.

– Henger sammen

Helin kom med et annet budskap, både i stiftelsens årsrapport og på møtet.

– Jeg synes det er en merkelig oppfatning at kvalitet ikke henger sammen med ressurser, er hans kommentar til Journalisten etter debatten.

Helin stiller seg ikke bak påstander om at om at den redaksjonelle kvaliteten kan være bedre med et betydelig lavere antall medarbeidere.

– Da bør man spørre seg hva man gjorde før nedbemanningen.

Irriterer seg

Helin irriterer seg over at diskusjonen om redaksjonell kvalitet som oftest handler om papiraviser. Han viser til at journalistikken på nettet er mer målbar.

Aftonbladet-sjefen er for øvrig lite imponert over kvaliteten på nyhetsjournalistikken i nordiske aviser. I paneldebatten hevdet han at den gjennomgående holder en lav kvalitet, når det gjelder sjekking av opplysninger og fakta.

– Jeg setter det litt på spissen, men kvalitetsforskjellene er tydelige når vi for eksempel sammenlikner med de strenge kildekravene i en avis som New York Times. Nordiske medier gjengir mye fra pressekonferanser og den slags. Jeg mener at det er viktig å ha egne originalkilder i sakene og opplyse leserne om hvem de er. Ja, det krever mye ressurser, og det er ikke en slik ressursbruk som preger bildet i Norden, utdyper Helin overfor Journalisten.

Han fastslår at det er viktig å ha ressurssterke redaksjoner, men understreker at redaksjonene også må velge hva ressursene skal brukes til. Samtidig må man spørre seg hva leserne er villige til å betale for.

Publikums forventninger

Debatter om journalistisk kvalitet avdekker som regel et behov for å definere begrepet og konkretisere hvordan kvaliteten kan måles.

– Schibsted forholder seg til at journalistisk kvalitet henger sammen med publikums forventinger, erklærte ordstyrer Kjersti Løken Stavrum, tidligere Aftenposten-redaktør, varamedlem i Stiftelsen Tinius og påtroppende generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Schibsted har gjennomført interne undersøkelser om journalistisk kvalitet de tre siste årene.

Powered by Labrador CMS