VG-sjef Gard Steiro, og TV 2-sjef Olav Sandnes er klare på at de nå forventer handling fra regjeringen i spørsmålet om nullmoms.Foto: Marte Vike Arnesen
Tror på momsendring, men medietoppene er bekymret for framtiden
Det var en utålmodig bransje som møtte opp på Pressens hus i dag. Selv om momsutredningen var tydelig, kunne ikke kulturminister Lubna Jaffery love noe.
– Momsfritaket bør være plattformnøytralt, sa direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, fra scenen da tilsynets «momsutredning» ble lagt fram for et medietungt publikum på Pressens hus.
Rapporten «Redaktørstyrte mediers økonomiske situasjon og forutsetninger» har vært en snakkis i mediebransjen lenge og forventningene var store til dagens fremlegging.
Utfordrende
Digitalisering og fallende lønnsomhet. Nye konkurranseflater og annonsører med flere alternativer. Distribusjonskostnadene synker samtidig som produksjonskostnadene blir den største kostnaden for bransjen fremover. Alt dette vil igjen ende i et betydelig behov for å investere i journalister og god journalistikk for å møte denne konkurransen i fremtiden.
Konklusjonene til Harald Bergh, prosjektleder i Oslo Economics, levnet ingen tvil om at norske medier er under press.
Oslo Economics har bidratt med mye av underlagsmateriellet til Medietilsynets rapport.
Annonse
Ikke noe i hatten
Da kultur-og likestillingsminister Lubna Jaffery entret scenen rett etter Bergh, lente hun seg på arbeidets konklusjon hun også.
Det er utfordrende å være norske mediehus i 2025, sa statsråden. Tek-gigantene tar en større del av annonsene, medievanene endrer seg i rekordfart, noe som betyr at mediehusene må investere i ny teknologi for å nå nye og unge brukere.
– Jeg kommer ikke til å ta opp noe fra hatten akkurat nå, men vi skal ta det med i strategien i arbeidet videre. Rapporten viser at momssaken bør vurderes på nytt, men jeg kan ikke love noe. Det blir et viktig grunnlag, og jeg er fortsatt optimist, avsluttet hun sin tale.
Optimist
– Du hadde jo en finger i været helt på slutten. Hva hadde du planlagt å si?
Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav Sandnes, hopper ned fra scenen han nettopp har stått på sammen med statsråden og et par andre redaktører.
De har nettopp diskutert momsen, fremtiden, rapporten og regjeringens fomling i saken.
Sandnes ønsket å komme med en replikk til noe Jaffery sa helt på tampen av debatten, men ordstyrer Velsand avsluttet det hele før han rakk å si noe.
– Jeg hadde tenkt å si at det som er så vakkert med en plattformnøytral momsordning, er nettopp avstanden den har mellom myndigheter og journalistikk.
– Det er det som er den store forskjellen, sier Sandnes, tydelig engasjert.
– Istedenfor å utrede direkte ordninger, ha denne indirekte ordningen som sikrer frie og uavhengige redaktørstyrte medier.
Sandnes er optimist, forteller han. Han har troen på at vi igjen får en plattformfri momsordning for norske medier. Likevel er han enig i det sjefredaktør i VG, Gard Steiro, sa fra scenen:
– Rapporten tar ikke i tilstrekkelig grad tar inn over seg det som ligger foran oss.
Annonse
Naivt
Å anta at kuttene som nå farer gjennom mediebransjen, der TV 2 i fjor kuttet 400 millioner kroner og der Schibsted nå skal kutte 350 faste årsverk, ikke påvirker journalistikken, det frie ord og en åpen samtale, er fullstendig naivt, mener Sandnes.
– Vi må ikke bli fartsblinde og tenke at vi alltid bare skal klare å omstille oss. Jeg lover at vi skal gjøre så godt vi kan, men jeg er virkelig redd for den utviklingen vi ser nå, og da spesielt med tanke på den rollen vi skal ha i samfunnet.
– Momsfritaket er et rammevilkår vi hadde, som ble fratatt oss – og som ingen politikere har forsvart etterpå. Dette er muligheten regjeringen har til å rette opp i det, sier han og ser bort på statsråden som nå står omsvermet av rådgivere, journalister og et par medieledere.
– Du er utålmodig?
– Ja, veldig utålmodig. Vi vet ikke hva som skjer med regjeringen til høsten, muligheten er nå. Kulturministeren viser en tydelig vilje, og det gjør at jeg er optimist på det punktet her.
Svakt styringsdokument
– Du sa du var pessimist?
VG-sjef Gard Steiro har tråklet seg gjennom metamedier, statsråder og andre redaktører i det overfylte lokalet.
Han er egentlig i farta og på god vei ut av det trange lokalet, men kan tåle å bruke tre minutter på å svare for hvorfor han sa nettopp det fra scenen kun minutter tidligere.
– Jeg er optimist på om man klarer å få gjennomført fritaket for merverdiavgift, rapporten er klar på dette punktet, likevel mener jeg den burde hatt en mer pessimistisk tone når det gjelder framtiden.
– Når man skal skrive en rapport om fremtiden til norske medier, mener jeg at man må ta inn over seg at det kan gå mye dårligere enn i dag.
Steiro mener Medietilsynet-rapporten blir et svakere styringsdokument for politikere og for bransjen når den ikke i stor nok grad tar inn over seg et dystrere fremtidsscenario.
– Er du utålmodig?
– Ja, jeg er utålmodig på dette med merverdiavgift. Bransjen har i altfor lang tid brukt all sin kraft på å få tilbake en regulering som var veldig viktig for oss, i stedet for å diskutere andre utfordringer. Vi må få lagt dette til side og bli ferdig med det.
– Jeg skjønner at dette er en prosess og at det må forankres, men jeg var litt usikker på hva hun mente da hun sa hun skulle starte en utredning, og hvor lang tid vil den eventuelt ta, og når kan man være klar til å ta en beslutning?
Dypt problematisk
Leder i Norsk Journalistlag, Dag Idar Tryggestad, er også klar på at bransjen ikke trenger enda en utredning før konklusjonen foreligger.
– Her trengs det ikke flere utredninger, men handling fra regjeringen, skriver han på sine Facebook-side.
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, legger til:
– Nå er det svært viktig at kulturministeren og regjeringen handler raskt og sørger for å gjeninnføre plattformnøytral nullmoms.
Hun fortsetter:
– Det er dypt problematisk at vi har fått endringer i rammevilkår som i seg selv utgjør en samfunnsrisiko. Mediepolitikk handler ikke om å hjelpe en næring, det handler om å bevare demokratiet. I en sikkerhetspolitisk svært krevende situasjon, med angrep på demokratier, uforutsigbare tek-giganter og økt risiko for desinformasjon, er de redaktørstyrte medier viktigere enn noen gang, sier Nybø - og avslutter:
– Vi trenger myndigheter som ikke bare forstår dette, men som viser det gjennom handling.