Facebook gir nå mer trafikk enn Google

Digitale ledere i TU, Egmont og Amedia vurderer utviklingen ulikt. 

Publisert   Sist oppdatert

Denne uken slapp analysebyrået Parse.ly tall som viser at Facebook nå står for 43 prosent av trafikken til de 400 mediesidene de har undersøkt. Google gir 38 prosent av trafikken. Dette er andre gang Facebook går forbi Google, men differansen er nå større enn den knappe prosenten det var i Oktober i fjor.

Tallene forteller ikke noe om nettet som helhet. Det er ifølge Parse.ly heller ikke snakk om noen nevneverdig nedgang i trafikken fra Google. Dette kan ifølge algoritmesjef Martin Laprise tyde på at det er andre kilder Facebook stjeler trafikk fra. Blant annet ser det ut til at lenking fortsetter å synke. 

Disse tallene gjelder internasjonale nettmedier. Er tendensen den samme i Norge?

Redaktør Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad Media. Foto: Eirik Helland Urke
Redaktør Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad Media. Foto: Eirik Helland Urke

For tu.no er den det, svarer redaktør Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad.

– Tendensen ser vi. Facebook vokser rasker enn Google, men Google er fortsatt vår største eksterne trafikkilde på tu.no. Teknisk Ukeblad Media har etter hvert mange sider, men for tu.no alene ligger Facebooktrafikken på 60 prosent av Googles nivå.

– Når du sier Facebook vokser, er det på bekostning av Google, eller på bekostning av andre trafikkilder?

– Vi har hatt en vekst både på Google og Facebook i lang tid, slik at vi kan ikke si Facebook-veksten er på bekostning av Google. Men det vi ser er at mobilbrukerne bruker sosiale medier i større grad, slik at på mobil kommer leserne mer fra sideveier som Facebook og Twitter og Google, mens en lavere prosentandel kommer direkte til tu.no.

– Vi jobber veldig aktivt mot alle distribusjonskanaler. En leser som kommer fra Facebook legger i snitt igjen 2 sidevisninger. Det betyr at vedkommende oppdager mer av TUs innhold når han først er inne.

Fem ganger flere

Hole forteller videre at forskjellene i antall sidevisninger er marginale mellom trafikk fra sosiale medier, søk og fronten. Det skyldes satsing på artikkelnivå.

Artiklene følges nå av individuelle anbefalinger til annet stoff. Hver leser blir eksponert for ulikt innhold, basert på leserens brukerprofil. Dette har siden det ble innført for ett år siden gitt fem ganger høyere klikkrate for relatert innhold.

Satser på unikt innhold

Vridningen mot sosial distribusjon får ifølge Hole ikke konsekvenser for den redaksjonelle profilen. Men han er bevisst på at unikt innhold har et fortrinn både i sosial spredning og rangering hos søkemotorene.

– Unikt innhold blir mer delt. Vi skriver mindre og mindre om internasjonale teknologinyheter andre også dekker, og så prøver vi heller være mer bevisste på det unike innholdet vårt som i stor grad handler om norsk teknologi og norske teknologinyheter.

 – Positive signaler fra sosiale medier styrker også ranking hos søkemotorene. Innhold som blir mye delt får også høyere synlighet på Google. Derfor må sosiale medier og bevisst arbeid mot søkemotorene ses i sammenheng når man tenker digital distribusjon.

– Fører distribusjonen dermed til at dere blir mer navlebeskuende på Norge?

– Nei. Vi endrer ikke profilen vår primært for å tilpasse oss Google og Facebook. Men vi har hatt en prosess internt her der vi har blitt bevisst på hva som er TUs unike posisjon for å posisjonere oss bedre.

 –Det er ikke så mange andre som er gode på å dekke norsk teknologiindustri. Og vi har dessuten Digi.no og Tek-nettverket til å dekke mye av det vi har definert bort fra tu.nos kjerne.

 

Facebook størst lenge

For andre er det imidlertid ikke lenger snakk om en tendens. På Egmonts danske sider kommer 75 prosent av besøkene fra mobile enheter, om en regner inn tablet. Og Facebook gir mer trafikk enn Google. Slik har det ifølge digital sjefredaktør Jan Thoresen i Egmont Publishing også vært en stund.

– Det kommer selvsagt an på hvilken side du ser på. Sider med intervjuer, mote- og trendartikler har lite innhold som googles, mens for sider med oppskrifter og forbrukerjournalistikk er kanskje google fortsatt størst. Men samlet er Facebook større enn Google.

– Har det flatet ut, eller er det også en økende tendens?

– Den er økende. Helt klart

Skriver for deling

– Gjør dette noe med innhold og profil?

– Ja, det er klart. Det er noen historier som er egnet for deling, og så er det noen som er egnet for gjenfinning; altså Google. Det er jo ikke de samme historiene. Når folk googler er det for å få svar på noe. Når folk deler er det for å vise engasjement, entusiasme, sympati eller hat for noe. Det er også forskjellige måter å skrive det på for å nå de forskjellige kanalene.

– Vil det bli færre artikler som ikke er delevennlige?

– Det er vanskelig å svare på. Vi er opptatt av å skrive artikler som er gode, som har høy kvalitet, kan lære folk noe eller gjøre dem nysgjerrige på noe. Det gjør vi jo uansett. Vi kaster ikke alt vi har i hendene for å gjøre noe som kan deles. Men det gjør jo noe med det journalistiske håndverket.

– Journalistene må forstå hvordan distribusjon fungerer. Hvis du har en artikkel som du mener det er viktig å få ut, så hjelper det ikke om du ikke vet hvordan den skal få lesere og distribusjon. Sånn sett er svaret at vi prøver å gjøre artiklene mest mulig tilpasset både deling og gjenfinning.  

Thoresen kan ikke huske at de har hatt en spesiell satsing eller serier der de har tenkt å skrive artikler fordi de skal eller kan deles mye. Men han synes det er en interessant idé.

Mobil driver Facebook

Digitalredaktør Monica Lid i Egmont Publishing Norge kan ikke vise til samme tall som i Danmark. Google har vært, og er i følge Lid, fortsatt den størte driverenen til til Klikk.no og dennes portefølje. Men det er forskjell på desktop og mobil. 

– Facebook har økt. Vi har økt enormt i sidevisninger fra mobil, og veldig mange av disse kommer fra Facebook. På desktop hadde vi flere kilder til trafikk, som søk, Riks, Nettavisen og Sol. Det er det ikke mye av på mobil. Men rundt regnet har Facbook rundt halvparten av trafikken Google gir totalt sett på den digitale portefjøljen vår.  

Irrelevant for Norge

Men ikke alle opplever endringer i innholdsdistribusjonen. Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia mener etter å ha sett Prais.lys tall at problemstillingen er irrelevant for nyhetsmedier i Norge.

– Google har aldri vært stor trafikkdriver til norske medier. Trafikken fra Google går stort sett til forsidene, og det har nok mye å gjøre med at nettleseres adressefelt både fungerer til søk og direkteadressering. Facebook-trafikken har vært stabil i hele år - ingen store rystelser verken i ene eller andre veien.

Til Journalisten har Nedregåtten tidligere beskrevet distribusjonstilstanden for Amedias nettaviser slik: 

– Vi har en god og stødig trafikk som ikke kommer fra tredjepart-tjenester. Den trafikken er der også, men den er mye mindre verdt og mye mer flyktig enn den vi drar på egne plattformer.