Påtroppende BA-redaktør Anders Nyland, påtroppende BA-direktør Veslemøy Fredriksen og TV 2-sjef Alf Hildrum. Foto: Paul S. Amundsen
Optimisme i Medie-Bergen
BERGEN (Journalisten): BA og BT må samarbeide mer, mens TV 2 søker ny identitet og nye inntekter.
Midt oppe i finanskrisen, fallende opplagstall og sviktende annonseinntekter, framstår gamle og nye medieledere i Bergen som solide optimister. Iallfall om man skal dømme ut fra budskapet deres på dagens frokostmøte i regi av Bergen Næringsråd og Nordiske Mediedager, med tema «Bergens framtid som medieby».
De økonomiske utfordringene kan likevel tvinge fram strukturelle endringer i det bergenske mediebildet.
Trykkerisamarbeid
Bergensavisen utreder for tiden muligheten for å trykke hos konkurrenten Bergens Tidende. BAs ambisjon er å spare rundt ti millioner kroner, som i stedet kan brukes til å produsere mer kvalitetsjournalistikk. De to avisene har hatt felles distribusjon siden 2001.
– Det vil være en ny verden å samarbeide med BT om trykking. Men det er også en annen mulighet. A-pressen og Edda Media ser på muligheten for å etablere et felles trykkeri for Vestlandet, forteller avtroppende BA-sjef Olav Terje Bergo til Journalisten.no.
På møtet svarte Bergo et klart nei på spørsmål om BA blir finanskrisens første offer i mediebransjen. Han er optimistisk når det gjelder avisens mulighet til å leve videre.
– Jeg er sikker på at vi kommer oss gjennom krisen. Vi satser videre. Dersom vi ikke hadde sett grunnlag for å fortsette driften, hadde vi ikke ansatt en ny ledelse. Da ville vi jo lagt ned. Men det er en farlig tid for mediebransjen, innser han.
Positive effekter
Konsernsjef i det nye Media Norge-konsernet, bergenseren Didrik Munch, ga uttrykk for at finanskrisen også kan gi positive effekter.
– Krisen kan være sunn, ved at den fører til fornuftige omstillinger. Nedgangstidene har skapt nye og krevende utfordringer. Vi må ta opp kampen med Google og andre, ikke bare med norske medier. Det er nødvendig å drive mer effektivt og rasjonelt, for å bruke ressursene til å utvikle journalistikken, sa Munch, som inntil i fjor var administrerende direktør i BT.
Han fortalte at Media Norge, som skal ha hovedkontor i Bergen, etableres formelt i begynnelsen av andre kvartal.
Også BTs nye sjefredaktør, Trine Eilertsen, ser optimistisk på framtiden.
– Vi kommer til å komme styrket ut av denne fasen, det er jeg helt sikker på. BT kommer til å bli et enda bedre produkt, mener hun.
Vilter 16-åring
Bergenserne er stolte av å ha TV 2s hovedkontor i byen. Selskapet har i dag om lag 800 ansatte, og halvparten av dem jobber i Bergen. På spørsmål om TV 2 kommer til å beholde sitt hovedkontor i byen, nøyde konsernsjef Alf Hildrum seg med å si:
– Det var en politisk avgjørelse at TV 2 skal være i Bergen. Min oppgave er å drive mest mulig effektivt. Den store kompetansen som de ansatte her i Bergen representerer, og de store investeringene som er gjort her, er sterke assets i den forbindelse.
Hildrum la til at TV 2 må sikres flere inntektskilder, blant annet fra distribusjon. Han understreket at TV 2 fortsatt ønsker å være en allmennkringkaster, med et bredt programtilbud. Den nåværende konsesjonen, som innebærer sterke forpliktelser til å sende programmer med allmennprofil, løper ut ved kommende årsskifte.
– Programforpliktelsene vil endres, og det kommer til å synes. Vi får større frihet til å forme innholdet slik vi mener at det skal gjøres, og ikke slik myndighetene har bestemt.
Endringer i programmene
– Hvordan vil TV 2s innhold endre seg når konsesjonsperioden løper ut?
– Først og fremst ved at vi kommer til å rigge programmene slik vi selv ønsker, og ikke slik myndighetene krever at vi skal gjøre. For eksempel blir det slutt på å detaljregulere og måle kulturinnslag ut fra volum. I dag regnes eksempelvis ikke kulturinnslagene i God Morgen, Norge med. Vår egen definisjon av kulturprogrammer kommer til å bli tydeligere.
– Blir det mindre kultur på TV 2, da?
– Nei, den konklusjonen kan du ikke trekke.
– Kommer noen programkategorier til å forsvinne?
– Programmer kommer og går. Vi har ikke startet diskusjonen om endringer ennå. Men det må avklares i løpet av dette året, for vi har lang planleggingstid og må vite hva vi skal produsere for sending i 2010.