Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er allerede gått fem år siden TV 2 sist ga nyhetsstudioet en kraftig ansiktsløfting. Den gang brukte mediehuset 26 millioner kroner på å bygge to identiske studioer, ett i Bergen og ett i Oslo.
Se galleri av TV 2s historiske nyhetsstudioer nederst i saken!
Aktiv studiobruk
I forbindelse med at TV 2 har startet innflyttingen i Media City Bergen, og flytter til Diagonale i Oslo fra neste år, gir TV-kanalen ikke unaturlig nyhetsstudiet en ny overhaling.
– Det blir nytt studio, ny grafikk og ny vignett, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække, som har bestilt det nye studioet.
Nyhetsredaktøren har som mål at det nye studioet skal brukes mer aktivt.
– Vi skal jobbe med grafikk og skjermer i studioet, som blir liggende åpent i redaksjonen. Vi ønsker større nærhet til de som ser på.
Solbrække sier at journalistikken blir påvirket på den måten at alle journalistene allerede ute på oppdrag i større grad skal tenke presentasjon.
– Som en del av arbeidet skal reporteren tenke hvordan nyhetsanker kan presentere saken med grafikk og skjermbruk.
Nyhetsstudioet vil også slippe inn noe dagslys i Media City Bergen, i likhet med det nye studioet til «God Morgen, Norge», som er prioritert før nyhetene. Selv om studioet er nytt, sier hun at konseptet bygger videre på måten de allerede jobber i nyhetsstudio på.
Først flyttes 18:30- og 21-sendingene til Bergen, så følger hele Nyhetskanalen etter. Deretter skal nytt studio bygges i Oslo i Diagonale, som er naboen til Operaen. Der overtar TV 2 i begynnelsen av neste år.
Annonse
Lydatmosfære
Produksjonsdirektør Jens Cornelius Knudsen i TV 2 sier at nyhetsstudioet er flyttet ut i redaksjonen for å skape en visuell identitet som er mer realistisk og som representerer det miljøet som lager nyheter.
– Vi har laget et studio rundt en nyhets- og sportsnyhetsdesk. På samme måte som at andre mediebedrifter har en desk sentralisert i sitt lokale, har vi valgt å gjøre desken litt mer åpen og bruke det som en bakgrunn og et område hvor vi kan komme tettere på de som lager nyhetene.
Det vil ikke være faste glassvegger som skiller studioet fra redaksjonen, men mobile vegger som kan settes inn. Det betyr også at lyden av redaksjonen vil høres på TV.
– Hvis du ser på NRK eller TV 2 er det null atmosfære i studio når de går til studio fra et innslag. Alle har frykt for litt bakgrunnslyd. Men gud hvor deilig det er å høre på en kommentator som kommenterer fra et sted med litt stemning. Jeg håper vi skaper et lydbilde som blir mer naturlig, sier Knudsen.
At tv-teknikken flyttes ut i redaksjonsmiljøet skaper noen konflikter, forklarer Knudsen. Teamet har for eksempel jobbet mye med å minimere skinnene de automatiserte kameraene følger, og antall ledninger på et kamera.
– Vi har laget en kameraløsning som er innkapslet slik at det ikke er løse ledninger. Og de gamle kameraskinnene så ut som et togspor. Nå blir skinnene to centimeter dype, som gjør at man kan gå på dem.
Kameraene får også en 360 graders rødlampe slik at alle ikke bare programlederne, men alle i redaksjonen, kan se hvilket kamera som er i bruk.
– Det er ikke så farlig å gå foran et kamera, men vi vil ha minst mulig trafikk. Nå må vi fortelle alle hvilket kamera som sender. Derfor blir det en rød runding på toppen av kameraet. Dette vil falle de som skal jobbe der veldig naturlig. Men når du skal bevege deg, og ha den friheten, må du vite hva som skjer.
Presentasjon
Det er opp mot seks ulike posisjoner i det nye studioet, og det er altså et mål at ankerne skal bevege seg mer. Det gir større muligheter for fortellerelementer, begrunner Knudsen. Derfor er det også viktig.
– Du kan for eksempel vise en gallup foran deg. Du har en lang videovegg som du kan gå langs. Programlederen kan gå fra del én til del to. I del to kan programlederen bruke et virtuelt vindu på videoveggen, ta noe av grafikken på bakveggen og dra den ut i rommet fordi du ønsker det. Andre ganger vil du kanskje stå foran en skjerm, dele den i to og gå mellom dem. Vi bygger fleksibilitet for å kunne gi redaksjonen mulighet til å lage best mulig historiefortelling ved hjelp av de verktøyene som er tilgjengelige.
Ettersom nyhetsstudioet flyttes ut i redaksjonslokalet blir også studioene i Bergen og Oslo forskjellige. 2. januar flytter Oslo-kontoret inn i Diagnoale i Bjørvika. Siden november har alle sendinger da gått fra Bergen.
– Å flytte to tv-stasjoner på et halvt år er enormt krevende.
TV 2 har ikke ønsket å kommentere hvor mye de nye studioene koster, men ifølge teknologidirektør Per Aadland ligger sum noe under hva den gjorde sist med 26 millioner kroner.
PS! Premier League-sendingen er først ut til å sende fra det nye sportsstudioet i Media City Bergen. Se en introduksjon av studioet her.