Illustrasjonsfoto: Skjermdump av hjemmesiden til FK Haugesund
Illustrasjonsfoto: Skjermdump av hjemmesiden til FK Haugesund

I Haugesund er fotballaget blitt medieeier og slipper nyheter i egne kanaler først

Nyheter om tippeligalaget FK Haugesund plantes i lagets egne mediekanaler. På den måten skal de bidra til å gi sponsorene bedre eksponering.

Publisert Sist oppdatert

Fredag slo FK Haugesund på stortrommen og sendte ut en melding i sine egne medier. «Noen spør om FK Haugesund nå vil gi nyheter først til Hnytt.no? Svaret på det er ja.»

Ordene er forfattet av Leiv Helge Kaldheim og Ole Henrik Nesheim. Henholdsvis styreleder i FK Haugesund og FK Haugesund as (heretter aksjeselskapet).

Her kan du lese redegjørelsen

Kort forklart finansierer aksjeselskapet driften av idrettsforeningen FK Haugesund. Denne finansieringen kommer fra forskjellige investeringer, deriblant eiendom hvor selskapet sammen med kommunen eier Haugesund Stadion.

I august i fjor beveget idrettslaget seg inn i nye forretningsområder da aksjeselskapet kjøpte seg inn i medievirksomhet gjennom TV Haugaland, Karmøynytt og Haugesundnytt. Det nye selskapet heter Haugaland Media, og de driver blant annet nettstedet hnytt.no.

«For å kunne øke inntektene fra det lokale næringslivet er vi avhengig av å skape stadig nye kommersielle produkter som bedriftene etterspør. Sponsorater gir god og viktig effekt, og har derfor betydelig markedsverdi, men er ikke alene nok. Gjennom kjøpet av mediebedriftene har vi skaffet oss et verktøy som gir oss styrket konkurransekraft i det lokale annonsemarkedet.»

Einar Tho. Foto: Amedia
Einar Tho. Foto: Amedia

– Dette er på en måte litt ryddigere, sier ansvarlig redaktør Einar Tho i Haugesunds Avis til Journalisten. Han forteller at hans redaksjon siden oppkjøpene i august har har opplevd forskjellsbehandling fra sportsklubbens side.

– Nå sier de i hvert fall at de vil drive forskjellsbehandling. Tidligere har de sagt at alle skal behandles likt, men så har de ikke gjort det.

Hårreisende

Tho mener det er hårreisende at en fotballklubb som får penger fra det offentlige kan operere på en slik måte. Han viser til at 10 prosent av aksjeselskapet er eid av Haugaland Kraft, som igjen er eid av flere kommuner. Karmøy og Haugesund er de to største aksjonærene i selskapet.

I tillegg eier Haugesund kommune 40 prosent av Haugesund Stadion as, hvor aksjeselskapet eier de resterende 60 prosentene.

Redaktøren forteller at han fredag ettermiddag fikk beskjed fra daglig leder Eirik Opedal i aksjeselskapet om at de senere på kvelden ville publisere en tekst om mediepolicyen til fotballklubben på Haugesund Nytts nettsider.

En eier som sier at de om noen timer publiserer et svar på en redaksjonell nettside må være tett på konflikt med det som heter lov om redaksjonelle fridom

– En eier som sier at de om noen timer publiserer et svar på en redaksjonell nettside må være tett på konflikt med det som heter lov om redaksjonelle fridom.

Tho sier at avgjørelsen uansett ikke vil påvirke mediehusets dekning av fotballklubben, eller dets eiere.

– Vi er litt vant med dette. Men vår redaksjon har sportsjournalister med gode kilder både i FK Haugesund og rundt. Vi er i god stand til å konkurrere. Dessuten står vi friere til å lage de kritiske sakene. HA har fulgt FKH siden før klubben ble startet opp. Den er viktig for oss og for regionen.

Opprettholde troverdigheten

Ansvarlig redaktør Øystein Merkesvik i Haugesund Nytt sier til TV Haugaland at så lenge redaksjonen forholder seg til Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten er troverdigheten til mediehuset i god behold. Han sier det likevel er utfordrende, siden redaksjonen er tett på kildene i og med at de holder til i samme bygg og deler kantine.

– De vi skal kritisere når det er krevende og rose når det er seier og jubel. Det betyr at vi skal ha en porsjon guts de gangene vi skal stille kritiske spørsmål, men det er viktig vi har den gutsen for å vise at vi gjør troverdig arbeid, sier han i innslaget.

Synes synd på redaktøren

Sjefredaktør Lars HelleFoto: Jan Inge Haga
Sjefredaktør Lars Helle
Foto: Jan Inge Haga

Fra regionavisen Stavanger Aftenblad får Merkesvik medlidenhet fra sjefredaktør Lars Helle, i replikken «Medieenfold». Helle karakteriserer ledelsen i fotballklubben for rørende naive når «de framstiller nyheter som noe klubben kan sitte og dele ut etter eget hode.»

– Jeg syns mer synd på redaktøren for FKH-mediene, Øystein Merkesvik, som skal forvalte «førsteretten». Eierne sier de er profesjonelle og ikke «vil falle for fristelsen til å redusere redaktørens frie og uavhengige stilling». Vi får se hva som skjer når det blir trenerbråk, skriver Helle og ønsker Haugesund by lykke til med medieenfoldet.

Tenker ikke pressefrihet

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund sier til Journalisten at de som investerer i publikasjoner med hensikt å fremme sine egne interesser neppe tenker særlig over de grunnleggende prinsippene om en fri presse.

Kjersti Løken Stavrum. Foto: Martin Huseby Jensen
Kjersti Løken Stavrum. Foto: Martin Huseby Jensen

– Som er basert på muligheten til samme og fri tilgang på informasjon. Bortsett fra parti- og organisasjonspublikasjoner har ikke norsk medielandskap hatt den problemstillingen oppe i dag. Etter at partipressen ble avviklet har vi ryddige forhold. Kanskje bortsett fra medieeiere som er blitt utsatt for kritisk journalistikk anført av sine egne.

Hun viser til da Fotballforbundet inngikk en eksklusivitetsavtale med TV 2 da Brann vant Tippeligaen. Den gang skrev Journalisten at fotballavtale strider mot Vær Varsom-plakaten. Det viste seg at TV 2 gir blaffen i PFU-kjennelse. Her kan du lese kjennelsen

Powered by Labrador CMS