Skjermdump, Aftenposten.no

Skjermdump, Aftenposten.no

Aftenpostens «faktasjekk» stod i flere nettaviser

Aftenpostens «faktasjekk» av The Crown var påfallende lik saker fra flere britiske aviser. – I dette tilfellet har vi kreditert tilstrekkelig, sier Aftenpostens kulturredaktør.

Publisert Sist oppdatert

«Vi har faktasjekket Netflix-suksessen», skriver Aftenposten.no på forsiden, med henvisning til en sak om Netflix-serien «The Crown». NRK-journalist Espen Aas syns han hadde lest saken før. 

På Twitter skriver han: «For et sammentreff at The Times på mandag også beskrev alle de samme historiene (og noen til) i sin avis».

– Jeg satt og koste meg med en stor sak om The Crown i The Times på mandag, og reagerte da jeg så omtrent akkurat den samme saken i Aftenposten i dag, sier Aas, som inntil nylig var NRKs London-korrespondent, og i tillegg er stor fan av serien. 

Påfallende likt

Saken Aas viser til er basert på boka The Crown: Truth and Fiction av forfatteren Hugo Vickers, men Aftenposten nevner hverken boka eller artikkelen fra The Times i sin sak. 

– Det kan jo godt hende de har funnet og faktasjekket nøyaktig de samme fortellingene som The Times, men saken var også påfallende likt bygd opp. Det var det som fikk meg til å reagere, sier Aas. 

Han påpeker at det er samme historier som er hentet fram i de to sakene. I The Times’ versjon står det for eksempel: 

«The ballerina. The Queen finds a photograph of the ballerina Galina Ulanova in her husband’s briefcase before he leaves for his tour. The implication is that Prince Philip has had an affair with her. FALSE»

I Aftenpostens versjon av samme historie heter det:

«Var Philip utro mot Elizabeth med en ballettstjerne? Høyst usannsynlig. I serien: Elizabeth finner et foto av den russiske ballettstjernen Galina Ulanova i Philips bagasje før den store utenlandsreisen.»

– Ikke kopiert 

Aftenposten mener de har gjort ting riktig, fordi saken ikke bare står i The Times, men i en rekke andre medier også, ifølge Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim. Et raskt google-søk får opp liknende saker fra blant annet The MirrorVanity Fair og Express

Sarah Sørheim. Foto: Martin Huseby Jensen
Sarah Sørheim. Foto: Martin Huseby Jensen

– Vi skal på ingen måte påberope oss at vi har en original idé her, men vi har gjort en faktasjekk basert på en rekke aviseartikler og andre kilder, sier Sørheim.

– Skulle journalisten ha tydeliggjort dette bedre i artikkelen? 

– I dette tilfellet mener jeg det er gjort tilstrekkelig, sier hun og viser til at det er linket til kildene i saken. 

Hadde Aftenpostens sak vært helt og holdent inspirert av The Times sin, ville det vært noe annet, mener kulturredaktøren. 

– Det er helt greit med å ha samme idé, eller bli inspirert av andres saker, men da skal vi selvsagt også kreditere, sier hun. 

Powered by Labrador CMS