Viralt innhold:
Tl;dr på Paradise Hotel
Noen ganger kan markedsføringsvideoer gi grunnlag for en fortelling, men er det godt nok kildegrunnlag? I hvert fall til satire, mener VGs viralredaktør.
«Her er Paradise Hotel-jentene 2015» forteller VGs virale nettsted Tl;dr på tittelplass. Redaksjonen har hentet bilder av de fem kvinnene fra TV3s pressetjeneste, og de har sett og lyttet til det som er sagt i hver av deltagernes videosnutter om seg selv.
Artikkelen er skrevet av Twitter-personligheten @Konghalvor, eller Halvor Herzog. Det siste er ikke opplagt for en som bare leser den aktuelle artikkelen. Han har skrevet flere andre artikler for Tl;dr, og har en egen seksjon på det virale nettstedet. Kong Halvor har i anledning det stigmatiserte TV-programmet også tatt for seg de mannlige deltagerne.
«Hjemme i Bryne er Isabel derimot en kåt person, men kanskje også litt luremus. Typisk eksempel på dette er at hun kan dra med seg en gjeng med på nach, og da tror gjengen at det er «hook» men så er det kanskje ikke det.» Dette er utdrag fra Tl;dr artikkel om kvinnene.
Først så vi ikke kildehenvisningen, det var selvsagt sløvt for sannelig står det i starten av brødteksten at redaksjonen har tatt en gjennomgang av videoportrettene til deltagerne, men vi merket oss at det var lenket navnet hennes og trykket på denne.
Der er en kort video som presenter Isabel. Hun forklarer den dyptgående reporteren fra produksjonsselskapet at hun ikke vil ha sex på TV, og siden Paradise Hotel forbindes med sex på TV - i hvert fall i manges fordommer - er det naturlig å holde spørsmålsstillingen på dette området:
- Men er du en sånn kåt person hjemme?
- Ja.
- Når jeg er ute kan det fort bli litt kosing. Jeg er kanskje er litt luremus.
- Åååh?
- Jeg drar på nach og så tror de kanskje det er hook og så er det kanskje ikke det allikevel.
Sannhet og satire
Tl;dr største konkurrent, Buzzit, ble av Norsk Presseforbunds generalsekretær Kjersti Løken Stavrum klaget inn for PFU fordi hun mente de ikke kunne føre sannhetsbevis for en artikkel. I de aktuelle utdraget fra Tl;drs artikkel er det tydelig at skribenten har ene og alene brukt det Isabel sier i sin introduksjonsfilm. Dette går igjen i omtalen av alle deltagerne.
Etter å ha lest artikkelen og sett et par av filmene ønsket vi å finne ut mer om hva dette er. Derfor sendte vi en epost till VGs digitalredaktør Ola Stenberg. Han er også ansvarlig redaktør for det virale nettstedet, mest fordi det skiller seg fra resten av VGs øvrige portefølje.
Det er Stenberg som gjør sløve journalister oppmerksom på teksten innledningsvis, om at utgangspunktet for det som skrives er tatt fra TV3s markedsføringsvideoer. Han påpeker samtidig at Kong Halvor er en svært kjent person for yngre nettbrukere (undertegnede er straks 41 og litt for gammel).
- Han trenger ingen introduksjon, forklarer Stenberg i mailen til Journalisten. Redaktøren skriver videre at nettstedet har enda flere bidragsytere tilknyttet og at disse vil dukke opp over de neste ukene.
Men hva med sannhetsgehalten i det som gjengis? I hvilken grad kan redaktøren gå god for at det som blir sagt i videoen TV3 har laget for å markedsføre programmet?
[factbox:1-right]
- I adekvat grad for å lage satire av Paradise Hotel, skriver Stenberg.
Det som er tydelig på de største norske virale nettstedene at målet er å underholde. Ambisjonen er ikke, i hvert fall ikke uttalt, å begå de store journalistiske dypdykkene. På spørsmål om hvilke redaksjonelle vurderinger det gjøres rundt Tl;dr forklarer Stenberg at i første omgang vurderes det om innholdet er morsomt. Redaksjonens ønske er at folk skal le av det de lager. Og det gjør de, ifølge redaktøren.
Før halve landet tok vinterferie hadde nettstedet den imponerende reachen på 1,4 millioner. En av nettstedets mest leste saker nådde 900.000 nordmenn og er delt nesten 31.000 ganger. Ut fra det Stenberg forteller fremstår det som om VGs viralredaksjon jobber nøysomt med å sette sammen en oppskrift som skal fenge leserne.
- Over tid ser vi at gjennomarbeidede saker hvor vi sammenfatter en tidsånd eller en felles referanseramme slår godt an. Men som med all humor er det tilnærmet umulig å lage en oppskrift på hvordan være morsom.
Nettstedet, forklarer redaktøren, treffer best hos brukere under 20 år. Målgruppen deres er ung. Siden nettstedet fortsatt er et ungt prosjekt, ønsker heller ikke VG å dele stort flere tall enn de allerede har gjort. Alexa forteller oss at nettstedet er på 1.890-plass i Norge. At hver bruker ser i snitt 1,3 nettsider og at de bruker i gjennomsnitt tre minutter på nettstedet.