TVNorge-sjef Harald Strømme.

TVNorge solgt til USA

Discovery overtar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tyske ProSiebenSat har solgt SSB Nordic til Discovery Group for 9,6 milliarder kroner, melder den nye eieren i en melding på egen nettside.  

Strategi

– Kjøpet av SBS Nordic er en fortsettelse av Discoverys mer enn 20 år lange strategi om å investere internasjonalt for å bygge den mest omfattende globale fotavtrykket i media, som nå inkluderer 153 stasjoner i 217 land og territorier, heter det i en uttalelse.

Kanalene TVNorge, Fem, Max, Vox og The Voice inngår i SSB, som også har store eierandeler i Radio Norge og Radio 1.

TVNorge-sjef Harald Strømme sier at salget er gode nyheter for hans ansatte. Han sier de nå får en solid og sterk internasjonale eier bak seg.

– Discovery er et av de raskest voksende medieselskapene i verden. De er langsiktige og har et sterkt redaksjonelt fokus på innhold, sier Strømme.

Han mener salget kan bidra til å endre dynamikken i det norske TV-reklamemarkedet. 

– TV 2 har historisk vært en dominerende aktør i det norske TV-reklamemarkedet. Det er noe mediebyråer og annonsører ikke har vært begeistret for. Nå blir det jevnere konkurranse.

For to år siden gjennomførte ProSiebenSat et såkalt «strategic review». Under den prosessen meldte blant annet Discovery og MTG sin interesse for den nordiske virksomheten. Men det endte i stedet med at SBSs virksomhet i Belgia, Nederland og Luxembourg ble solgt ut av Prosiebensat.1.

I august ble det kjent at flere interessenter snuste på å kjøpe den nordiske TV- og radiovirksomheten. Den gang ble det sagt fra ProSiebenSat at det ikke var satt i gang noen salgsprosess. Strømme bekrefter at dagens salgsprosess har pågått siden i sommer.

Attraktivt marked

Medieanalytiker Atle Vereide i SEB Enskilda sier han ikke kjenner Discovery godt nok til å kommentere hva de ønsker med kjøpet. Men han mener handelen viser at det nordiske markedet er attraktivt.

– Det er interessant at de gjør kjøp. Det er en klar markering om at de ønsker seg inn i Norden, og at det nordiske markedet er attraktivt i motsetning til Europa, sier Vereide. 

– Hva kan kjøpet få å si for konkurransen i TV-markedet?

– Det er vanskelig å si. Men de får en industriell eier i stedet for private equity, som det ble spekulert på. Det kan hende at de kan tilføre noe nytt og endre konkurransebildet noe.

– Kan endre maktstrukturer

Det er medieforsker Gunn Enli ved Universitetet i Oslo enig i. 

– Kjøpet behøver ikke bety så mange endringer i programtilbudet. Det er et strategisk oppkjøp for å komme inn på det nordiske markedet som er sterke økonomier og attraktive i forhold til reklamemarkedet, sier Enli.

– Har konkurrenter som TV 2 noe å frykte av endringen i eierskapet?

– Det kan hende at det vi får endringer i maktstrukturen og tyngdeforholdet i forhold til hvilke aktører som har de sterkeste eierne i ryggen.

Vil ikke uttale seg

Redaksjonsklubben i TVNorge ønsker ikke å uttale seg om salget til Discovery. Klubbleder Lisbeth Skovgaard Hansen viser til TVNorges kommunikasjonssjef Svein Tore Bergerstuen.

Powered by Labrador CMS