Se og Hør stuper og Hjemmet har nå flere lesere

Flaggskipet Se og Hør tirsdag er under 450.000 lesere, det er 25.000 færre enn Hjemmet. Fredagsutgaven til kjendisbladet går det enda dårligere med.

Publisert Sist oppdatert

Kun ni av titlene som sorterer under magasin og ukepresse fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup har positivt fortegn hva lesere angår. Resten har store og små fall.

Målt i prosent går det aller best for Bonnier-eide BoligPluss. Interiørmagasinet øker antall lesere med 34.000 nye lesere til 179.000. Det er en vekst på 23,6 prosent og bidrar til at magasinet knepper inn forspranget til kjempen Bonytt som hadde 222.000 lesere. En tilbakegang på 11,3 prosent.

Se alle lesertallene hos Mediebedriftenes Landsforening

– Det må jo bare bety en ting: at vi tar leserne og deres interesse for interiør, trender og DIY (do it yourself) på alvor. Vårt mål er å vise inspirerende boliger og oppnåelige interiør, og vi har fokus på norske hjem, noe som skaper en nærhet til leseren. Den dedikerte redaksjonen jobber knallhardt for å lage BoligPluss, og da er det ekstra gøy og motiverende å se at vi når frem, skriver redaktør Camilla Harbu Bielecki i BoligPluss per epost til Journalisten. Hun viser til at at bladet i tillegg har over 90 000 følgere på Instagram

Camilla H. Bielecki i BoligPluss. Foto: Bonnier
Camilla H. Bielecki i BoligPluss. Foto: Bonnier

– Noe som gir oss en tettere kontakt med målgruppa.

I alt er det 12 magasiner som sorterer innunder segmentet bolig og interiør. Av disse faller 11 titler. Mest, målt i prosent, faller Interiørmagasinet. Bladet har en tilbakegang på 29,9 prosent og leses nå av 138.000 lesere.

Kraftig fall

Bladgiganten Se og Hør har gjennom en årrekke hatt negativ utvikling målt i opplag og målt i lesere. I år er intet unntak. Flaggskipet på tirsdag faller med 13,1 prosent til 448.000 lesere. Dermed er bladet falt et godt stykke under en halv million lesere.

Det innebærer at Hjemmet har tatt over tronen som størst også på lesere. Bladet gikk forbi Se og Hør målt i opplag for noen år tilbake.

Det er utrolig hyggelig å få befestet Hjemmets sin posisjon som Norges største ukeblad.  Du kommer ikke utenom Hjemmet hvis du vil snakke med det brede lag av voksne kvinner. Og det er som kjent ikke bare størrelsen det kommer an på, men også  kvaliteten. Ukeblader og magasiner har en nærhet til sin lesere og brukere som nyhetskanalene bare kan misunne oss, sier Hjemmet-redaktør Elisabeth Lund-Andersen per epost.

I Extra-utgaven på fredag er situasjonen langt verre. Nesten hver tredje leser (29,9 prosent) har forduftet gjennom det siste året og antall lesere er nå 155.000. Det tyder på at bladet PåTV er i ferd med å ta igjen fredagsutgaven. Veksten til sistnevnte er på 0,4 prosent og gir ikke utslag i antall lesere som måles til 133.000 - i år som i fjor.

Ellen Arnstad konstaterer at Aller opprettholder sin posisjon.<br>Foto: Martin Huseby Jensen
Ellen Arnstad konstaterer at Aller opprettholder sin posisjon.
Foto: Martin Huseby Jensen

– Aller opprettholder den ledende posisjonen innenfor kategorien Aktualitet og TV. Vi har hele 75 prosent av markedet. I tillegg så øker vi når det gjelder antall lesere digitalt innenfor kjendisområdet med Seoghør.no. Ingen andre mediehus har denne posisjonen i tillegg til papirutgivelser to ganger i uken, sier konsernredaktør Ellen Arnstad i Aller til Journalisten.

Se og Hørs erkerival Her og Nå ser også et fall. Egmont-bladet mister 13,7 prosent av leserne sine og leses nå av 246.000 lesere.

KK størst

I segmentet kvinne er det tilbakegang over hele linja. Av de i alt ni publikasjonene som sorterer i kategorien er det KK som kommer best ut. Bladet har en tilbakegang på bare 1,1 prosent og mister 2.000 lesere. KK har nå 180.000 lesere og har på den måten gått forbi Det Nye som landets største kvinneblad. Det Nye har på sin side et fall på 10,7 prosent og leses av 176.000 personer.

– Det er gledelig at KK, Norges eldste ukeblad, holder sin posisjon, sier Arnstad. 

Størst fall i prosent er det Costume som står for. Det Bonnier-eide bladet har gjennom de siste årene ridd gjennom en storm, blant annet på grunn av den forrige redaktørens vennskap. Bladet mister hver femte leser og har nå 125.000 lesere.

Blant de eldre kvinnene er som sagt Hjemmet størst, på neste plass kommer Familien med 289.000 en tilbakegang 5,6 prosent. Norsk Ukeblad går 3,9 prosent tilbake til 254.000 lesere, mens Allers faller prosentvis mest med en tilbakegang på 11,8 prosent til 219.000 lesere.

- Hjemmet er fremdeles Norges største ukeblad med 475.000 lesere, og går bare marginalt tilbake. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien av over én million nordmenn hver eneste uke, sier Nina Westgaard, Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i Egmont Publishing.

Nina Westgaard i Egmont. Foto: Petter Berg
Nina Westgaard i Egmont. Foto: Petter Berg

I pressemeldingen fra Egmont vises det til at ukebladene i landssnittet deles mellom 3,6 lesere. De voksne kvinnebladene har et høyere snitt. Hjemmet deles 4,4 ganger blant leserne.

Traktor og Reiselyst er vinnere

Aftenposten Historie er lesertallsvinneren målt i antall lesere. Bladet øker lesermassen med 13,9 prosent og leses nå av 225.000 personer. Det er ikke langt fra Aftenposten Innsikt som faller med 10,4 prosent og ender på 239.000 lesere. Dine Penger faller med 13,8 prosent til 161.000 lesere, mens Kapital faller litt saktere med en tilbakegang på 8,0 prosent til 159.000 lesere.

Bladet Reiselyst er en annen vinner i målingen. Bladet øker antall lesere med 17,1 prosent og har etter siste spørreundersøkelse 93.000 lesere. Illustrert Vitenskap er målt i lesere landets neststørste innen magasin- og ukepresse. Bladet har 461.000 lesere, en tilbakegang på 7,1 prosent.

Vi Menn opplever en tilbakegang på 14,4 prosent og har nå 274.000 lesere, viser MBLs undersøkelse. Blant de fire jakt og friluftsbladene er Villmarksliv klart største med 129.000 lesere hvorpå er 23.000 færre lesere enn for ett år siden. Målt i prosent er det Alt om fiske som faller mest med en tilbakegang på 22,8 prosent.

Blant bil- og båtbladene er bladet Traktor vinneren med en økning på 20,7 prosent. Bladet som gis ut av Tun Media har nå 50.000 lesere.

Dermed er det et stykke opp til toppen i segmentet hvor bladet Bil Top Gear med sine 161.000 lesere befinner seg. Bladet går 3,2 prosent tilbake. Mest tilbake målt i prosent er det Båtmagasinet som går. Ned 27,9 prosent til 128.000 lesere