Direktør Ellen Arnstad med ansvar for printutgaver i Aller sier at mediekonsernet er godt skodd for digital vekst med nettsteder som Dagbladet, KK, Seher og Dinside. Foto: Martin Huseby Jensen
Direktør Ellen Arnstad med ansvar for printutgaver i Aller sier at mediekonsernet er godt skodd for digital vekst med nettsteder som Dagbladet, KK, Seher og Dinside. Foto: Martin Huseby Jensen

Ukebladenes opplag falt med 130.400 eksemplarer

Hjemmet ned 15.000, Se og Hørs tirsdagsutgave 10.000 tilbake.

Publisert Sist oppdatert

De ti mestselgende ukebladene i Mediebedriftenes Landsforening tapte til sammen 70.380 i opplag i fjor. Hjemmet er fortsatt størst med et gjennomsnittlig papiropplag på 145.000. Men det er 15.000 færre blader enn i 2014.

Se og Hør satser på abonnement

Se og Hør solgte i snitt 115.000 blader på tirsdager etter et fall på 10.000 eksemplarer.

Direktør Ellen Arnstad i Aller fremhever Se og Hør som en av Norges største blader.

– Vi har verdensrekord som et ukeblad med å komme ut to ganger per uke, og er størst på lesertallstatistikken, sier Arnstad.

Se og Hørs tirsdagsutgave oppnår et lesertall på 471.000 lesere i TNS Gallups siste leserundersøkelse mot Hjemmets 469.000 lesere. De to falt fra henholdsvis 515.000 og 492.000 lesere. Se og Hør Extra har et lesertall på 162.000 lesere, ned fra 238.000 lesere for ett år siden.

Arnstad sier at Se og Hør har utviklet seg som et abonnementsprodukt der flere velger å få bladet i postkassen hjemme.

– Det er en spennende trend som viser villighet til å betale og styrken til Se og Hør som merkevare.

De 10 største ukebladene, der de neste er Familien, Vi over 60, Norsk Ukeblad, Her og Nå, Vi Menn, Se og Hør Extra, Allers og Pondus, mistet samlet 8,4 prosent av opplaget i fjor.

Saken fortsetter under grafikken

 Lesertallene for ukeblader og magasiner er redusert i tilsvarende takt, skriver interesseorganisasjonen.

– Leseroppslutningen om helse, livstil og sunnhet er stabil, her leverer magasinene gode produkter brukerne vil ha. Det er positivt at også innsikt holder seg i et krevende marked, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.

Totalopplaget for ukepressen/magasiner går tilbake 6,2 prosent for sammenliknbare titler. Totalkonsumet går imidlertid bare tilbake med 1 prosent. Dette skyldes at noen titler økte antall utgivelser i 2015, blant annet store titler som Hjemmet og Vi Menn.

I 2015 kom det 5 nye titler, mens 9 titler gikk inn. Tar man hensyn til disse, er opplagsnedgangen 8,8 prosent.

15 blader med opplagsvekst

Det er opplagsnedgang i alle magasingruppene. De gruppene som klarer seg best er “Helse, livsstil, sunnhet” med minus 0,4 prosent, “Innsikt og økonomi” med  minus 0,6 prosent og “Sport, reise, vitenskap” med minus 1,8 prosent).

Magasinene som når bredere målgrupper, blant annet innenfor gruppene “Aktualitet og TV” og “Voksen kvinner” (familiebladene), har en tilbakegang på mellom 7 og 10 prosent.

Av 65 magasiner har 15 blader opplagsvekst. Størst framgang har Kamille Puls med pluss 5.800 eksemplarer, Stella med pluss 5.624 og Lev Landlig med pluss 4.762. Størst tilbakegang har Hjemmet, Se & Hørs to utgaver og Donald Duck.

32 prosent leser minst ett papirmagasin daglig. I snitt tas et magasin fram 3,7 ganger, og 61 prosent av bladet blir lest hver gang.

Ifølge tallene fra Forbruker & Media-undersøkelsen er det godt samsvar mellom opplag- og lesertallene. Mens opplaget går tilbake 6,2 prosent på sammenliknbare titler, går lesertallet tilbake 8,4 prosent.

I likhet med opplaget, er det tilbakegang i alle gruppene.

De fem titlene som øker mest i antall lesere er Hyttemagasinet med en vekst på 26.000 lesere, Det Nye og Tara med +23.000 lesere, KK Living med 20.000 og KK Stil med 19.000 lesere.