Faksimile av Dagbladet 22.1.14

Feil mann, feil metode og ufrivillig komikk

KOMMENTAR: Kjent kunstner treffer fan på pub. Det blir film og oppslag i Dagbladet, fullt av feil.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er slemt å sparke på folk som har snubla, så jeg burde la være. Men fortellingen om oppslaget i Dagbladet onsdag er så breddfull av festlige sitater og artige detaljer at det er vrient å la være. Jeg får heller be om unnskyldning med en gang.

“Livet etter Hadelands-drapene. John Charles Hoff snakker ut i ny film. Side 6 og 7”.

Oppslaget tar hele toppen av førstesiden 22. januar. De to helsidene inni Dagbladet har bilder fra det dramatiske dobbeltdrapet på en øde skogsvei i 1981. Og et nytt bilde av den ene av de tre drepte, slik avisa oppfatter det. Men mannen på bildet er ikke Hoff, som ifølge Dagbladet “aldri tidligere har stått fram i offentligheten”.

Avisa har ikke truffet den falske drapsdømte. Beretningen hans er hentet fra kunstfilmen “Fearstory”, som etter planen har premiere i Oslo i dag. Der forteller lurendreieren om forbrytelsen og arrestasjonen. Og om livet etter løslatelsen. Den ekte Hoff fikk 12 års fengsel og sonet sju

Jeg har ikke sett filmen, men fikk veldig lyst. Dagbladet forteller at Askeland bruker seg selv i filmen om Hoff. Avisas beretning avrundes slik:

“Filmen både begynner og slutter med at Askeland stiller Hoff det samme spørsmålet:

Hva drømmer du om?

- Jeg drømmer om deg. Jeg drømmer om Unni Askeland.”

Askeland (51) er en ganske kjent kunstner. Hun har ifølge Wikipedias oppslag hatt en rekke separatutstillinger som bildekunstner og deltatt på Høstutstillingen. Det skapte debatt da Nasjonalmuseets daværende direktør Allis Helleland kjøpte arbeider av Askeland for 600.000 kroner i strid med innkjøpskomiteens anbefaling.

Hun er tidligere samboer med musikeren Eric Andersen og var på 80- og 90-tallet i miljøet rundt Bob Dylan og Lou Reed. Hvis Wikipedias opplysninger er korrekte. I likhet med Dagbladet, har jeg ikke ettergått alle opplysninger.

 Dagbladet ble kjent med falskneriet da den ekte John Charles Hoff tok kontakt etter gårsdagens oppslag. Hoff har skiftet navn. Han har tatt kontakt med en advokat som bekrefter dette, men ikke vil navngis

Avisa har også fått kontakt med kunstfilmens hovedperson, som er to år yngre enn Hoff. Han beklager bløffen og forteller at han møtte Askeland på byen.

- Og så ble det film av det?

- Ja, huffameg.

Kunstneren ønsket i går ikke å kommentere saken overfor Dagbladet. 

Avisas nyhetsredaktør Frode Hansen sier saken er en påminnelse som tydelig viser viktigheten av å sjekke alle kilder. 

Sitatretten tilhører pressereglene og har alltid vært en viktig del av medienes økologi. Ingen gjennomsjekker alle sitater og alle er kommet i skade for å videreformidle feilaktig informasjon. Jo større sak og oppslag, jo surere svie for den som burde sjekket. Men sjelden like artig.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS