Fra blogg til nettavis

Nytt norsk bergensk nettmagasin vil erobre ny nisje bevæpnet med bloggverktøy og pågangsmot.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fremveksten av gratis bloggprogramvare som var så enkle at selv tekniske analfabeter lett kunne bruke dem, ble kalt en demokratisk revolusjon.

Plutselig kunne alle ha sin egen trykkpresse, eller nettpresse rettere sagt, men hvorfor blomstret ikke tusener av nye norske nisjemedier opp?

Norge henger etter

På andre siden av svenskegrensen fikk man trendy bloggbaserte nettmagasiner som Stureplan og sthlmsfinest.com. I USA og England blomstret det tidlig opp en rekke kommersielle produkter i grenselandet mellom blogg og nettavis, som eksempelvis Gawker Medias mange bloggprodukter, Valleyvag, Techcrunch, PaidContent (som nylig ble kjøpt av The Guardian) og Shiny blogs for å nevne noen. Men i Norge?

Vi har sett de strengt ikke-kommersielle borgerjournalistsidene depesjer.no etterfulgt av INorden, det politiske nettmagasinet Document.no, men neppe noe vi kan kalle en revolusjon i nye nisjeprodukter.

Få tilbud for ungdom

– Det er fortsatt ganske få tilbud der ute, spesielt for unge folk. Vi vil være en alternativ kanal for en ung målgruppe. Fra før har man veldig kommersielle nettaviser som VG og Dagbladet og veldig private norske blogger. Vi vil være mer proffe en vanlige blogger, men allikevel skape vår egen greie, sier Birthe Skotheim, majoritetseier og redaktør for Upop.no til Journalisten.

Upop tar mål av seg til å være et nettmagasin som dekker musikk, mote, kunst og uteliv. På sikt er målet også å tilby en fullstendig oversikt over utelivet i Bergen.

– Vi begynte å jobbe med dette i begynnelsen av året og startet en blogg som forprosjekt i mars. Vi fikk med oss en gjeng hvor alle postet saker fortløpende. Det er flere bloggere med i redaksjonen, men det er kommet naturlig. De driver fortsatt sine egne blogger og Upop er ikke ment å være noen paraply eller noe bloggnettverk, forteller Skotheim.

Fra før av er hun involvert i nettstedet Lola og har sin egen moteblogg der.

Null Budsjett

Upop har hatt et lite budsjett for programmering og design, men bruker Wordpress, en gratis bloggprogramvare med åpen kildekode, som publiseringsverktøy. Utover det driver Upop på nullbudsjett, forteller Skotheim, som eier 90 prosent av nettsiden, mens redaksjonssjef Anette Basso eier 10 prosent.

– Vi startet opp Upop først og fremst fordi vi så behov for et slikt nettmagasin, spesielt med utgangspunkt i en skikkelig oversikt over utelivet i Bergen. Men jeg skal ikke legge skjul på at det hadde vært fint om dette er noe vi kan leve av på sikt. I første omgang ønsker vi å finansiere siden med annonser og reklame, sier Skotheim, og forteller at de så langt er 20 stykker i redaksjonen.

Powered by Labrador CMS