Chicago Sun-Times. Foto: Wikipedia/Sun-Times.
Aviseier: – Avisene har ti år til
Men så flyttes lønnsomheten til digitale medier.
Utspillet kommer fra James Tyree som i fjor kjøpte nummer to-avisen Chicago Sun-Times.
– Papiravisene har ti gode år til, men så må du utvikle produktet til noe annet, gjerne innen fem år, eller så går butikken nedenom og hjem, sier Tyree til Bloomberg.
Sun-Times Media gir ut åtte dagsaviser, deriblant tabloiden Chicago Sun-Times. I mars i fjor ba selskapet om konkursbeskyttelse med en gjeld på 801 millioner kroner. Opplaget til avisen har falt med 12 prosent det siste året. Tyree sier at han ikke har noen tro på at fallet i annonseomsetningen vil stoppe.
– Om det i det hele tatt flater ut, så vil jeg være verdens lykkeligste mann.
Betalt
Norske avisledere ser også opplagene falle, men de fikk denne uken en god nyhet da det viste seg at reklamekronene fra MIO økte gjennom de to første månedene i år, sammenlignet med i fjor.
Helge Simonnes , sjefredaktør i Vårt Land og styreleder i Dagsavisen, mener mediefolk generelt sett overvurderer hvor raskt utviklingen vil skje. Selv om opplaget faller, tror han det vil komme elektroniske abonnementsløsninger som gradvis tar over.
– Da handler det i stor grad om å få tatt betalt for innholdsproduksjonen som kvalifiserte journalister og redaktører gjør. Hvordan innholdet distribueres vil bli underordnet. Det er i stor grad opp til mottakeren.
Tyree er spesielt opptatt av nettbetaling. Rupert Murdochs vil snart stenge sine nettsteder for gratistrafikk, men det tør ikke Tyree. Særlig fordi Sun-Times er nummer to-avis, han regner med at brukerne da forsvinner over til den større Chicago Tribune.
Attraktivt
En som er åpen for å ta betaling på nett er VGs administrerende direktør Torry Pedersen. Før påske sa han til Dagens Næringsliv at VG Nett vil ta betalt for deler av innholdet sitt. Til Journalisten sier Pedersen at han er enig med Tyree i at det meste av inntekter og overskudd i medieselskapene vil komme fra trykte produkter i overskuelig fremtid.
Produktutvikling, sier han, har pågått kontinuerlig i VG siden lanseringen i 1945.
– VG er et mediehus der strategien er å tilby attraktivt innhold og annonseflater til riktig pris på de plattformer våre kunder til enhver tid måtte foretrekke. Basert på hva som har skjedd de siste ti år er det grunn til å forvente store endringer også de neste ti.
Ulikt
Simonnes sier at Tyree langt fra er på jordet med sin påstand. Han mener det er bedriftene som lykkes i å skape sterk og solid endringskultur som vil ha størst muligheter inn i fremtiden.
– Hvordan ser du Vårt Land og Dagsavisen endre seg de neste ti årene?
– Vårt Land og Dagsavisen er ulike aviser, og det er langt fra gitt at de skal gå i samme utviklingsretning. Begge avisene er sterke merkenavn i sine miljøer. Jeg er sikker på at begge må ha en solid plattform både på nett og papir. Kreative og grundige journalistiske grep er en forutsetning for å kunne hevde seg i konkurransen.
Avisdød
Styreleder Arne-Inge Christophersen i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) er enig med Tyree i at avisene som ikke arbeider med utvikling nå, har et stort problem. Samtidig understreker han at trykte medier står sterkere i Norge enn i mange andre land.
– Men avisene har forskjellige roller, lokalavisenes posisjon her til lands er ganske unik. Og jeg tror ikke de kommer til å bli rokket ved slik som løssalgsavisene og de store regionavisene. Jeg tror heller ikke på en massedød om ti år, men at noen titler er forsvunnet skal du ikke se bort fra.