Fotograf Tor Høvik i Bergens Tidende tenker litt nytt om måten han tar bilder på nå. Foto: Kristine Lindebø

– Som fotograf har man noen gamle vaner man ikke tenker over fordi det er sånn man alltid har gjort det

Fotoredaksjonen i Bergens Tidende inviterte eksterne veiledere til å røske opp i de gamle vanene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– De siste årene har jeg hatt en følelse av at jeg noen ganger lager gode reportasjer, men andre ganger blir det bare en samling bilder, sier fotograf Tor Høvik.

Siden midten av april har han og de andre fotografene i Bergens Tidende hatt en ekstra utfordring med seg på jobb. Fotosjef Vegar Valde ønsket at fotografene skulle utvikle seg individuelt, og ville samtidig styrke den faglige diskusjonen i redaksjonen.

Før de individuelle gjennomgangene møttes redaksjonen til en felles samling. Ellen Lande Gossner og Thomas Borberg nr én og to fra øverst til venstre. Foto: Vegar Valde

Litt skummelt

Dermed inviterte han Ellen Lande Gossner og Thomas Borberg til å holde en todelt workshop med fotografene, med individuell oppfølging av hver enkelt. De fokuserte på den enkeltes, redaksjonens og hele avisas utvikling, og hvordan alt det henger sammen.

Gossner er høgskolelektor ved fotojournalistikkutdanninga ved Oslomet, og har vært fotograf i Morgenbladet i mange år, mens Borberg er fotosjef i danske Politiken. Sammen hadde de i april én time med hver fotograf, hvor de ga ærlige og direkte tilbakemelding på bildene deres.

– Det vanskeligste var kanskje rett før en skulle inn og få dommen sin, men det var veldig konstruktivt og positivt. Man fikk berettiget kritikk, men også andre måter å se ting på, sier Høvik, som setter stor pris på initiativet fra Valde.

– Vi har jo hatt ulike foredrag tidligere, men det er begrenset hvor mye det treffer hver enkelt, og hvor stort utbytte det gir. Her må man plutselig være midt i det.

– Det vanskeligste var kanskje rett før en skulle inn og få dommen sin, men det var veldig konstruktivt og positivt.

Tor Høvik

Det var også Valdes tanke bak. Mange av BT-fotografene har jobbet i avisa i en årrekke. Valde har vært fotosjef i Bergens Tidende i litt over to år, men har jobbet fast som fotograf i avisa siden 2007 og frilans i mange år før det – gjennom 90-tallet fra Oslo og gjennom 2000-tallet fra Bergen. Ifølge Valde var det flere som syns det var litt skummelt å skulle få en vurdering av hva de gjør til vanlig.

– Ikke skummelt som i livsfarlig, men skummelt fordi det er litt uvant. Men så gikk det jo veldig fint, sier Valde.

Vegar Valde snakker med fotografene Bjørn Erik Larsen og Bård Bøe. Foto: Kristine Lindebø

Inspirasjon i kroppen

Ellen Lande Gossner syns også det var litt skummelt å skulle komme inn og gi råd til en fotoredaksjon hun har beundra siden hun begynte å ta bilder. Det ble lærerikt også for henne.

– Å samtale med en gjeng så dyktige fotografer om hvordan tenke annerledes og hvordan fornye seg, det lærer jeg veldig mye av. Noen trenger inspirasjon i kroppen, mens andre trenger konkrete tips, sier Gossner, som syns det var særlig fint å komme tilbake andre gang.

–Jeg så at det hadde skjedd noe i mellomtiden, de hadde tenkt på nye måter, de hadde en annen «drive». Det er en avkledning når noen ber om å se på rotemappa di, men det blir jo en forpliktelse når det er noen der som ser deg. Det blir på ordentlig.

Gossner og Borberg kjenner hverandre fra før, men det er første fang de har et slikt opplegg sammen. Gossner mener de er ulike i tonen, og tror det var bra for veiledninga.

– Vi legger vekt på ulike ting, men vi så ting sammen på en god måte. Og der han er mer «dansk krass» er jeg kanskje mildere.

Fast mønster og gamle vaner

Journalisten besøkte BT mellom den første og den andre gjennomgangen. Fotograf Høvik hadde blant annet ønsket tilbakemelding på hvordan lage mer helhetlige fotoreportasjer. Han fikk vite at han bruker for mye vidvinkel, ofte mangler detaljbilder og har en tendens til midtstilling i bildene sine.

– Det er lett å havne i et fast mønster når en har vært fotograf en stund. Man har noen gamle vaner man ikke tenker over fordi det er sånn man alltid har gjort det, sier Høvik.

Fotografene fikk i oppgave å jobbe med en lengre fotoreportasje til neste gjennomgang. Høvik fulgte en veterinær på jobb, som han har møtt flere ganger. Han fikk han en liste fra Thomas Borberg, med fem punkter som minst bør med i en fotoreportasje:

  • Portrett
  • Portrett i miljø
  • Oversiktsbilde
  • Detaljbilde
  • Actionbilde

– Jeg vet jo dette, men ofte glemmer en å tenke slik når en er ute og fotograferer. Når du har tre gode bilder drar du tilbake til redaksjonen, men de tre bildene er kanskje tatt i samme avstand, eller henger ikke sammen på en god måte.

Tor Høvik fulgte en veterinær på jobb, med ny inspirasjon fra veilederne. Foto: Tor Høvik
Foto: Tor Høvik
Foto: Tor Høvik

Modnes i yrket

Det hender også at fotografene ikke vet at bildene skal bli en reportasje før de er tilbake i redaksjonen, ifølge Høvik. Han vil uansett bli mer bevisst på å variere når han er ute og fotograferer. Lista fra Borberg skal han ha med seg i fotobagen, så han kan kikke på den når han står fast. Ofte kan det være noe så enkelt som skal til. Det hjelper å kunne bruke litt tid, slik han har gjort med veterinæren, men Høvik vil også ha rådene med seg når han jobber med raskere nyheter.

– Som fotograf lærer du gjennom hele yrkeskarrieren. Du modnes. I alle stadier er det alltid noe nytt å hente, tenker jeg.

Fotosjef Valde mener det er en større bevissthet i redaksjonen nå enn tidligere.

– Når én i gruppa snakker litt om det han skulle bli mer bevisst på, og en annen om det hun skulle fokusere på, da får vi en dialog rundt alle disse tingene. Det stimulerer til faglig samtale.

Fotograf Tor Høvik i Bergens Tidende. Foto: Kristine Lindebø
Powered by Labrador CMS