Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
MEDELLÍN, COLOMBIA:
Pascual Gaviria smiler bredt og snakker engasjert, i sterk
kontrast til møtestedet han har valgt for intervjuet med Journalisten.
Klokka er halv fem på ettermiddagen, og det er mørkt i den lille kirken San
José de El Poblado. Det sitter kun noen få kirkegjengere på benkene i det Gaviria
kommer halsende inn i våpenhuset.
– Noen venner av meg har en bar i nærheten, skal vi
dra dit, sier han før han raskt leder an gjennom de fredagstravle gatene i Medellín.
By og land
Etter fredsavtalen mellom colombianske myndigheter og
geriljagruppen Farc i 2016, der Norge stilte som garantist, har volden mot
menneskerettighetsaktivister og sosiale ledere økt i Colombia. I flere områder
der geriljagruppen stod sterkt har paramilitære grupper, den marxistiske
geriljagruppen ELN og kriminelle grupper rykket inn.
Konfliktene i Colombia rammer uforholdsmessig hardt journalistikken i de rurale strøkene. De store byene er imidlertid skånet for mye av problematikken.
– Jeg tror det er relativt bra her. Ute i
regionene, der både mafia og militæret er tilstede, er man presset til å holde
kjeft. Det gjelder ikke bare for pressen, men for resten av sivilsamfunnet også,
sier Gaviria, før han bestiller to øl.
Han er journalist, redaktør, humorist, populær radiovert og
spaltist i landets eldste avis, El Espectador.
I en årrekke har Gaviria vært en
kjent medieskikkelse i Colombia, særlig i Medellín. Han har selv mottatt
trusler på grunn av jobben sin, men sier risikoen for journalister i storbyene
i Colombia er ganske lav.
– Det var noen som ringte kontoret en gang og sa at «den
jævelen Gaviria» skulle holde kjeft, hvis ikke kom det til å skje ting. Det var
en veldig atypisk hendelse for en journalist i Medellín, sier han og avfeier det hele.
Sinte privatpersoner sier så mangt, sier Gaviria, og vil ikke gjøre noe nummer ut av truslene.
Journalister utenfor byene opplever langt verre, mener han. I noen måneder etter telefonen mottok han likevel beskyttelse fra myndighetene.
Annonse
Mangler sikkerhet
Gaviria får støtte av Marta Barrios, som er professor i
journalistikk ved Universidad Del Norte i den karibiske byen Barranquilla. Det
er nemlig ute i distriktene illegale og bevæpna grupper står sterkest i Colombia,
og det er følgelig her pressen sliter mest.
Etter fredsavtalen har rundt 3000 av de tidligere
Farc-soldatene tatt opp våpnene igjen, og hundrevis av mennesker er blitt fordrevet.
Rundt 130 sosiale ledere og menneskerettighetsaktivister ble drept i 2022 som
følge av konfliktene, og journalistene som dekker temaene løper stor risiko.
– Sikkerhet og vold i Colombia har mye å si for
journalistikken i praksis. Det mangler garantier for sikkerheten til
journalister. Mange som jobber i soner og regioner der staten ikke er sterk, må
ofte rømme til de store byene. Det er ødeleggende, rent personlig, og ikke
minst for arbeidet deres, sier Barrios når Journalisten møter henne i Barranquilla.
Hun har forsket på journalistikk i konfliktsoner og forteller
at mange lokalmedier har begynt å forsvinne etter fredsavtalen og pandemien, ofte på grunn av overtakelse av
kriminelle grupper, dissidenter fra FARC, ELN eller paramilitære grupper.
– Andre endrer bare agendaen sin på grunn av
presset. Tidligere jobbet de kanskje med nyheter, og nå begynner de med myke
nyheter. Snakker kun om sosiale begivenheter og den slags.
I skyggen av Pablo Escobar
Pascual Gaviria bestiller to nye øl, og forteller engasjert
om hvor man må dra for å se det «ekte» Medellín. Turismen har blomstret i byen de
seneste årene, og nå må man lete for å finne bydeler der det ikke er gringoer
og hårreisende priser, sier han.
Selv om utviklingen har vært god, ble enkelte steder omskapt til «mini-Miami» over
natta da turismen omsider kom, etter flere år med vold og uroligheter,
forteller Gaviria.
Situasjonen for journalister nå er betraktelig bedre enn ute
i distriktene, og det vil være en underdrivelse å si at det var verre før. Pablo
Escobars narkoimperium og militarisme ble nemlig født rett utenfor Medellín, og særlig
tidlig på 90-tallet drev Escobars narkokartell regelrett krig mot myndigheter, politikere,
domstoler og pressen.
– Det var grusomt for alle. Jeg jobbet jo ikke der
da, men det gikk av bomber hos El Espectador, fordi de var ganske harde mot Escobar.
Flere mediehus ble også bombet, og de drepte jo redaktøren i El Espectador. Den
volden diskriminerte ikke, for å si det sånn, sier Gaviria.
En total mafiakrig mot alt og alle, er hans beskrivelse av situasjonen
i Medellín tidlig på nittitallet. Alle som opplevde den tiden er påvirket av
det, sier han.
– Man kan ikke sammenligne truslene mot pressen nå med
det som skjedde på 90-tallet, og heller ikke tidlig på 2000-tallet, da de paramilitære
var veldig sterke.
Annonse
6640 færre drap
Men selv om den ekstreme volden har minsket i Medellín er
det fortsatt kriminelle grupper tilstede, og en drøy times biltur utenfor byen
står flere av landets bevæpna grupper sterkt. På spørsmål om journalister i Medellín
kan tenkes å være mindre påskrudd, og å sensurere seg selv fordi situasjonen er
såpass forbedret, sier Gaviria at det godt kan være mulig.
– I fjor var det 360 drap her. Det er for mange i en by
på tre millioner, men i 1991 var det over 7000 drap, sier
Gaviria og gestikulerer.
– 7000 drap!
Det er mulig at journalistene er blitt vant til en illegal
makt, og så lenge den er stille og mindre voldsom, så er det også mer ro og
orden, sier Gaviria.
– Kanskje vi ikke bryr oss like mye, fordi det er
færre drap, og det er mulig man holder seg unna å dekke vanskelige temaer.
Selvsensur
Det er i de fattige strøkene av Medellín den
organiserte kriminaliteten fortsatt står sterkest. Gaviria tror mange
journalister tenker seg om to ganger før de dekker mafiavirksomheten, men mener
det handler vel så mye om at det er vanskelig, som at de faktisk frykter
reaksjoner.
Det samme gjelder for flere deler av den colombianske
offentligheten, tror Gaviria.
– Mange journalister opplever det nok som umulig å
få god tilgang på kriminelle miljøer, i militæret og hos statsadvokaten. Men det
er selvsagt et element av selvsensur der også, sier han.
Grunnloven og domstolene i
Colombia står ikke tilbake for andre land når det kommer til pressefrihet og
ytringsfrihet, sier Gaviria.
– Lovene er liberale og demokratiske, domstolene
fungerer, men i vårt land er virkeligheten for en journalist i distriktene noe fullstendig annet og selvsensur kan være nødvendig for å overleve.
Selvsensur er også blant temaene Marta Barrios forsker på. Hun mener det er blant de aller største problemene for pressen i Colombia. Mange
medier i landet er eid av familier og politikere, og de er gjerne også
partipolitiske, men det er likevel hvilke temaer som dekkes, som avgjør hvor stor risikoen er for journalistene.
– I min forskning har vi funnet ut av at
gravejournalistikk om korrupsjon i privat sektor, internt fordrevne, ulovlig
gruvedrift, narkotikatrafikk, konflikten og om drap på sosiale ledere er veldig
sensitivt. Det vegrer journalister seg for å skrive om, og det er fordi de
frykter å bli drept, sier Barrios.
Modige journalister
På tross av risikoen er det flere journalister som er uavhengige, og til og med har etablert egne plattformer. Det er mange som har gått lei av redaksjonell sensur og press utenfra, og har funnet måter å finansiere dette
på, sier Barrios, blant annet med støtte fra internasjonale organisasjoner.
– Det har fungert godt for å bevare en slags
balanse, og god journalistikk i Colombia, sier hun.
Selv om mange lokalmedier har forsvunnet den siste tiden,
har det kommet nye, mer uavhengige medier på banen. En av strategiene til
nyoppstartede medier er å spre risikoen. Dersom journalisten må dra til et
farlig sted, samarbeider mange med andre medier og drar sammen. Da må man
nedprioritere skupet, men være opptatt av å lage god journalistikk og å holde
seg trygg, sier Barrios.
– De signerer ofte som «redaksjonen» i byline. Det
er én måte å gjøre undersøkende, god journalistikk på her i Colombia, uten å
bli drept.
«Det var alt fra sporten. Drittland!»
Pascual Gaviria insisterer på å betale regningen og spør om intervjuet
kan fortsette i en park i nærheten. Det er i parkene man må være fredag kveld i
Medellín, sier han.
Utenfor de små kioskene som selger alkohol, og som ofte kun
er hull i veggen.
Gaviria forteller om det han mener var bunnpunktet for pressefriheten
i Colombia, mens han kjøper øl fra en kiosk på et hjørne ved parken. Nittitallet
var nemlig storhetstiden til TV- komikeren, journalisten og satirikeren Jaime
Garzón.
Han hadde blant annet et program der han spilte en skopusser,
og gjorde intervjuer med politikere mens han pusset skoene deres i rollen som Heriberto.
– Han ble respektert av hele landet, og alle journalister
elsket han. Politisk var han nok et stykke til venstre, men drev politisk
satire med hele spekteret. Samtidig var de paramilitære i gang med å sloss mot
geriljaene på denne tiden, og til slutt beskyldte de Garzón for å stå i ledtog
med ELN eller Farc.
Til slutt beordret de paramilitære drapet
på Garzón, og på vei til jobben i 1999 ble han skutt fem ganger og drept.
– For oss i
pressen var det enormt smertefullt. Jeg tror også for hele landet. Det er
kanskje det største såret i colombiansk pressehistorie, og var den siste dråpen
for landet med tanke på all volden, sier han.
Drapet på Garzón skapte også et av de mer kjente øyeblikkene i pressehistorien
i landet, da sportsankeret på kanalen Noticentro CM&, César Augusto
Londoño, samme kveld som drapet introduserte en minnekavalkade til ære
for Garzón.
«Det var alt fra sporten», sa Londoño før han la til: «Drittland!» og slo i pulten foran seg.
Det oppsummerte på mange måter hvordan hele landet følte det, sier
Gaviria.
– For noe dritt. Drittland. Det var et slag i
magen. Så når jeg sier at ting var verre for journalister før, så var det mye verre.
Journalistens reise til Colombia er delvis finansiert med prosjektstøtte fra Fritt Ord.