Roar Vigostad Osmundsen (39) er styreleder i LLA og eneleder i Søgne og Songdalen Budstikke. Foto: Helge Øgrim

Skrotet Schibsteds løsning

Sparte masse og fikk plattform som passet avisa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Søgne og Songdalen Budstikke er eid av Schibsted via Fædrelandsveien AS. Dermed har lokalavisa på Sørlandet i utgangspunktet vært nødt til å bruke mediekonsernets plattformer for produksjon av papir– og nettavis. 

Men i fjor sa ansvarlig redaktør og daglig leder Roar Osmundsen nei takk til løsningene fra konsernet, som etter hvert også vil tilby sin arkitektur til medier utenfor Schibsted i et håp om å demme opp for amerikanske teknogiganter. 

Store besparelser

Og friheten smaker: Osmundsen sier til Journalisten at Søgne har spart penger i bøtter og spann og samtidig fått en løsning som speiler avisas lokale tenkning og som gir raskere utvikling. 

Ukeavisa holder til to mil sørvest for Kristiansand og har et opplag på 3.069 (2015). Redaksjonen ble nylig redusert fra tre til to journalister og Osmundsen overtalte eierne til å slippe Søgne ut av Schiobsteds felles løsning ved å peke på valget mellom ytterligere nedbemanning og billigere plattform.

Osmundsen endte med å velge svenske Roxen som erstatning for Escenic.

– Nå har vi full kontroll i alle kanaler med et helt enkelt grensesnitt. Også det brukerskapte innholdet kommer inn i en feed. Det er lett å publisere det på nett eller papir. 

– Var det en kostnad eller besparelse? 

– Det var en stor besparelse, svarer han med et bredt glis.

– Halv pris og mye kjappere. Det er helt utrolig.  

– Det er ikke fordi Schibsted melker eller tar overpris. Men når plattformen er rigget for Aftenposten og Aftenbladet, må du nødvendigvis betale for en del funksjoner du ikke trenger lokalt. 

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Løser selv etter fire timers kurs

Redaktøren (39) sier den svenske plattformen gir mye større mulighet til å designe fronten slik han vil ha den selv. Et av ønskene var å plassere inn annet lokalt innhold ved siden av det tradisjonelt redaksjonelle.

– Bare ta noe så enkelt som at vi ville ha inn en feed hvor de siste oppdateringene fra politiet på Twitter kom. Det måtte jeg melde inn til Schibsted. Så gikk det ut til alle lokalaviser om de ønsket den endringen i rammeverket. Etter en stund har en polakk programmert, og så kom det inn. 

– Nå kan jeg bare gå inn og hente en kode fra Twitter. Så kommer det opp en boks og ligger der ferdig. Vi kan ha idédugnad og jeg kan legge inn en ny funksjon under møtet. Når vi er ferdige, er den på plass. Jeg kan gjøre det sjøl etter fire timers kurs.

– I sommermånedene vil det være lurt for oss å ha ut meldinger fra Redningsselskapet. For vi er i Søgne og der er det flere tusen båter. Så kan vi skru den på i mai og av i september. Det er veldig uinteressant for den som ikke en gang har strandsone. 

Teknologi

Budstikka hadde en lokal løsning til november 2013

Skiftet da til Escenic

Bruker Schibsteds annonsestyring

Lanserer digitalt abonnement, etter planen i mai

Dette er “skrudd sammen selv” på basis av Connect ID

Tror Facebook har svakheter

Osmundsen sier Budstikka bevisst bygger opp den lokale forankringen, også på nett. Hvis du vil vite hvilke saker som kommer opp i politikken, har nettsiden en inngangsdør til postlister og lenker til lag og foreninger.

Han vil at nettavisa skal fungere som en slags portal der folk i området raskt kan finne nyttig og viktig informasjon. 

– Det tror jeg er litt undervurdert for en lokalavis.

– Kan man konkurrere med FB-grupper som kunngjøringsplass? 

– Vi har ihverfall sett lokalt at lag og foreninger som kun satser på FB slukkøret forteller at det kommer ganske få på arrangementene. 

Osmundsen tror som redaktør Fred Gjestad i avisa Raumnes at mange ikke er innom Facebook ofte nok til å fange opp kunngjøringer som kunne interessert dem. 

Én øl på bordet

Både Gjestad og Osmundsen er sterkt engasjert i arbeidet Landslaget for lokalaviser (LLA) gjør for å styrke det lokale ankerfestet. Sistnevnte er også styreleder i LLA, og mens vi snakker om Budstikkas erfaringer, kommer daglig leder og redaktør Terje Olsen i Schibsteds Lokalavisene i Bergen forbi bordet.

Olsen erter sin sørlandskollega med at han har en øl foran seg og mener noen bør lese over intervjuet. Osmundsen foreslår halvt i spøk “Schibsted-avis valgte bort Schibsted” som tittel og parerer tanken om at noen skal lese gjennom med å lansere deres felles konsernsjef som en mulig kandidat:

– Vi kan la Didrik Munch gjøre det.

Han virker ikke bekymret for at Schibsteds ledelse ikke tåler å høre at konsernene i større grad må se på om alltid det er lurt med felles løsninger.

Osmundsen mener at særlig for lokalavisene må enda mer utvikling og idéskaping skje lokalt. Han ser en klar risiko ved å være avhengig av sentral tenkning som overstyrer og erstatter lokal inspirasjon og form. 

– Vi har færre lesere digitalt enn på papir og sånn er det i mange lokalaviser. Vi har 4.-5.000 digitale lesere med mobil og alt. Så har vi 11.000 på print. Hvorfor, det er samme innholdet? 

– Printutgaven er veldig ”vår avis”. Etter at vi fikk skreddersydd vår egen layout også på nett, begynner de gode tilbakemeldingene å komme. 

Powered by Labrador CMS