HEDRET: Bistandsaktuelt, Teknisk Ukeblad og Utdanning mottok de kanskje tre gjeveste prisene under årets prisdryss i fagpressen. Illustrasjon: Faksimiler/Journalisten
HEDRET: Bistandsaktuelt, Teknisk Ukeblad og Utdanning mottok de kanskje tre gjeveste prisene under årets prisdryss i fagpressen. Illustrasjon: Faksimiler/Journalisten

Bistandsaktuelt er årets fagblad

Også Teknisk Ukeblad og Utdanning hedret for sin journalistikk.

Prisene ble delt ut under fagpressens arrangement Fagpresseprisene i Oslo torsdag kveld. 

– Uredd og pågående

Den gjeveste gikk altså til Bistandsaktuelt og redaktør Gunnar Zachrisen. I jurybegrunnelsen som ble lest opp av bistandsminister Heikki Holmås heter det at bladet har bygget opp en frittstående ekspertise som har kunnet gå inn i problemområder som er lukket eller ukjent for pressen generelt.

– Bistandsaktuelt er et eksempel på at tillit bygger på respekt, ikke servilitet. Uredd og pågående journalistikk blir troverdig når den springer ut av seriøse grunnholdninger og respekt for fakta, heter det i begrunnelsen.

Bladet utgis av Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad), og har eksistert siden 1998. På egne nettsider heter det bladet hele veien har hatt journalistiske kriterier til grunn for nyhetsdekningen.

Magasinet kommer 10 ganger i året, og de siste tallene fra årsskiftet 2011/2012 viser et opplag på 18.500 eksemplarer. 

Bistandsaktuelt nådde nesten opp i samme kategori for fire år siden. Da fikk de hederlig omtale. To år senere, i 2011, mottok også bladets nettsted hederlig omtale.  

TU-journalist hedret

Årets journalistpris gikk til Leif Hamnes i Teknisk Ukeblad (TU). Han ble hedret for reportasjen «Mineralmonopolisten», som stod på trykk i fjor sommer. Saken handler om hvordan Kina jobber for å få adgang til mineralressurser. 

– Artikkelen gir leseren grunnlag for å forstå noe av det som skjer i  internasjonal økonomi for tiden. Og den er drivende godt skrevet, med elegant bruk av språklige finesser. Den er kort og godt et fremragende eksempel på hva god fagpressejournalistikk kan være, heter det fra juryen.

33-åringen har jobbet i TU siden 2008. Før det var han innom NTB og Dagsavisen.

Digitalpris

Teknisk Ukeblad mottok tidligere på kvelden også digitalprisen. Særlig ble mobilutgaven, et søkemotoroptimalisert (såkalt SEO) nettsted, partnersamarbeid, bruk av sosiale medier og en nettbrettutgave på trappene trukket fram. 

Dette er første gang TU mottar en fagpressepris siden 1999, da de ble tildelt markedsføringsprisen.

Ny gravepris

Nytt blant årets priser er at det deles ut en egen gravepris. Denne gikk til journalistene Sonja Holterman og Jørgen Jelstad fra bladet Utdanning for hovedsaken «De nye spesialskolene», som stod på trykk sist oktober.

Det var kjendisgravejournalist Erling Borgen som delte ut prisen.

– Gjennom samvittighetsfull granskning av et stort og fragmentarisk bakgrunnsmateriale, har journalistene satt søkelyset på forhold som angår svært mange mennesker. Deres nøkterne behandling av fakta i den endelige utformingen, gir stoffet troverdighet, og avsløringene av misforholdet mellom politisk propaganda og stadig uløste problemer, står desto sterkere, heter det i begrunnelsen.

Bladfyk

En annen personlig kåring gikk til ansvarlig redaktør Nina Granlund Sæther i Hus & Bolig. Hun er årets «bladfyk». Hun ble hedret for det som ble omtalt som et mangeårig og bredt engasjement i rollen som redaktør, både på egne og kollegers vegne.

52-åringen har jobbet som journalist og redaktør siden 1987, og har i perioder ledet Fagpressens Redaktørforening. Hun har også gitt ut flere hobbybøker. 

Hus & Bolig er medlemsbladet til Huseiernes Landsforbund og utgis seks ganger i året. Ifølge fagpressen var opplaget på 210.000 eksemplarer i fjor.

Dobbel markedspris

Tidligere år har administrasjonen i fagpressen oppfordret til mer bevissthet rundt markedsprisen. I år ble det gitt svar, og derfor så juryen seg nødt til å dele ut to slike priser. 

Norsk Maritimt forlags nettprotal havna.com fikk pris for et «lanseringstokt» med direktesendt nett-TV fra Halden til Kirkenes i fjor sommer. 

Og Kampanje fikk pris for å ha lykkes med sitt nye forretningskonsept Kampanje Event og konferanse. 

Bladet har de siste årene vunnet fagpresseprisen (i fjor), designprisen i 2010 og markedsføringsprisen i 2011. 

Visuelle priser

Av mer visuelle priser gikk årets fotopris til Geir Brekke i Vegen og vi for fotoreportasjen «Tunge løft i Hardanger», stod på trykk i november. 

Vegen og vi utgis av Statens vegesen og kommer 11 ganger årlig. Opplag var i november 2010 cirka 15.000 eksemplarer, ifølge Wikipedia

Bladet ble hedret også i fjor for sin fotojournalistikk, men da ved fotograf Knut Opeide. 

Verdensmagasinet X mottok Fagpressens designpris for det juryen mener er fokusert formidling, sterk bildebruk og ærlige virkemidler.

Bladet fokuserer på globale problemstillinger og nord-/sør-spørsmål. Det kommer seks ganger i året med et opplag på mellom 3.000 og 4.000. 

X-mag, som det også kalles, fikk hederlig omtale for sine forsider i 2009.

Fagpressens beste forsider er det NITO Refleks som står for, ifølge juryen. Den mener bladet har nyskapende, humoristiske og godt gjennomtenkte forsider. 

Bladet vant den samme prisen for tre år siden.

NITO Refleks er medlemsbladet til Norges ingeniør- og teknologiorganisasjon. Det kommer syv ganger i året, og er eksklusivt for NITOs medlemmer. 

Bred jury

Juryen har vært ledet av NRK-programleder og forfatter Christian Borch. Ellers har juryen bestått av magasinkonsulent Per Mortensen, journalist Aina Johnsen Rønning i Advokatbladet, nettredaktør Stine Bjerkestrand i Tidsskrift for Den norske legeforening, grafisk designer Madeleine Karlstrøm, fotopedagog Knut Førsund, samt redaktør Berit Nyman og markedsansvarlig Synne Mugaas i Fagpressens forening.

Kravene for å vinne fagpresseprisen er ifølge statuttene at mediet det siste året skal ha vist «høy kvalitet hva design og totale visuelle uttrykk angår».

 

Powered by Labrador CMS