Bjørn Hansen, Odd R. Andersen, Anne Brit Kilvik og Gisle Oddstad. Foto: Tracey Lavalette
Bjørn Hansen, Odd R. Andersen, Anne Brit Kilvik og Gisle Oddstad. Foto: Tracey Lavalette

Velger Beckham fremfor selvmordsbombere

Fotoredaktør Odd R. Andersen om medienes bildeprioriteringer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etterspørselen etter bilder fra underholdningsverden er langt større enn bilder fra den tredje verden. Det kunne fotoredaktør Odd R. Andersen i nyhetsbyrået Associated Press (AP) fortelle under Nordiske Mediedager onsdag.

Han har selv fotografert i, og sender fotografer til, områder preget av krig og konflikt. Men avisene velger ofte å fylle sidene med bilder av fotball og kjendisbegivenheter fremfor fotografier som viser nød og lidelse. Underholdningsdekningen finansierer kvalitetsjournalistikken.

Personfokus

Andersen har blant annet sendt flere fotografer til Sudan for å gi situasjonen i landet en grundig dekning, men møtt liten interesse for bildene derfra. Selv tok han det siste bildet av Yassir Arafat i live. Men hans største kommersielle suksess er et bilde av David Beckham på scooter med sin utenomekteskapelige flørt Rebecca Loos.

Beckham er definitivt en mye større suksess enn selvmordsbombere.

Andersen sier problemet ikke ligger i tilgangen på kvalitetsbilder, men at de gode bildene ikke er synlige nok.

Journalistikken har blitt mer personfokusert, mens historien i seg selv ofte er glemt.

Tusenvis av bilder

Anne Brit Kilvik fra Bergens Tidende og Gisle Oddstad fra VG deltok i panelet sammen med Andersen.

Kilvik mener de fortsatt prioriterer godt, og viser til at de har dekket store hendelser som valget i USA og krigen i Afghanistan.

Oddstad forteller at VG mottar mellom åtte og tolv tusen bilder i døgnet fra byråene. Bildesjefer gjør et utvalg av disse på kveldstid:

– Mindre byråer er flinkere til å selge inn featurepakker. Det gjør det lettere for oss enn når vi må sitte og plukke. De store byråene kan bli dyktigere til det.

Klikkmålinger

På spørsmål fra intervjuer Bjørn Hansen om drivkraften for utviklingen ligger hos eierne eller leserne, svarer Andersen at det er mye fra leserne.

Det er veldig målbart i dag, gjennom målinger av antall klikk.

Samtidig sier Oddstad at VG ofte får tilbakemeldinger fra leserne på gode reportasjebilder, men aldri på kjendisbilder. Han tror det med tiden er håp for å få vist fram et større spekter av bilder. iPad, video og nett gjør det mer tilgjengelig. Men nettredaksjoner har ofte dårlig bildefaglig kompetanse.

Powered by Labrador CMS