Bjarne Håkon Hanssen. Foto: Birgit Dannenberg
Bjarne Håkon Hanssen. Foto: Birgit Dannenberg

Måtte ha med Hanssen

VG mente at de måtte ha med Bjarne Håkon Hanssen før de skrev noe, selv om ryktene har gått lenge.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi vurderte dette som en sånn type sak, der det var nødvendig med Bjarne Håkon Hanssens medvirkning for å ha tilstrekkelig dokumentasjon til å kjøre den, sier nyhetsredaktør Helje Solberg i VG om gårsdagens intervju med den tidligere helsestatsråden.

I intervjuet forteller Hanssen om bruddet med kona og den nye kjæresten, og om forholdet til sin nye arbeidsgiver, First House.

Solberg sier at dersom det er riktig at det oppsto et forhold mellom Hanssen og en tidligere underdirektør i departementet først etter at de hadde sluttet i HOD, så er forholdet en privatsak.

– Men hvis det ikke er riktig, så kommer saken i et helt annet lys. Som statsråd kan man ikke ha et forhold til en underordnet i samme departement, sier Solberg.

……………………………………………….

Se Journalistens kronologi over Hanssen-saken i mediene

……………………………………………….

Benekter VG-avtale med Hanssen

Både hun og politisk redaktør Hanne Skartveit avviser at VG allerede tidlig i forrige uke inngikk avtale med Hanssen om at han skulle få slippe til med sin versjon i VG så snart han kom tilbake fra Afrika.

– Det er ikke riktig. Intervjuavtalen med Hanssen ble inngått lørdag, men vi var i dialog med ham dagen før om saken, sier Solberg.

Skartveit sier at hun ikke kjenner til noen avtale mellom VG og Hanssen, og sier at det ikke er tradisjon i norsk presse for å kjøre saker om politikeres kjærlighetsliv.

– Uansett kan man ikke blåse en sånn sak uten å ha veldig ordentlige kilder, sier Skartveit.

Gjorde seg utilgjengelig

Journalist Lajla Ellingsen i Adresseavisen sier også at det var vanskelig å vite når Hanssens forhold til sin underdirektør startet, og at saken kun hadde offentlig interesse dersom det hadde implikasjoner i forhold til jobben som statsråd. Under arbeidet med saken om Hanssens hybelleilighet i samme hus som First House, hadde Adresseavisen vanskeligheter fordi Hanssen gjorde seg utilgjengelig.

– Vi jobbet med dette i to dager før vi publiserte saken lørdag, og vi så jo at Hanssen var tilgjengelig på sms for andre medier, men ikke oss. Da vi trykte saken lørdag, registrerte vi også at han uttalte seg til Dagens Næringsliv samme dag i en annen sak, så det var åpenbart at leilighetssaken ønsket han ikke å snakke med oss om, sier Ellingsen.

Visst om det siden onsdag

Konstituert ansvarlig redaktør i Dagsavisen, Arne Strand, har både i egen avis og som gjestekommentator i NRK hevdet at mange journalister har kjent til ryktene om Hanssen en tid, men unnlatt å gå ut med saken.

– Har du visst om dette lenge?

– Vi har kjent til ryktene siden midten av forrige uke, i likhet med mange andre redaksjoner.

– Hvorfor skrev du ikke noe?

– Jeg tror vi tenkte nokså likt i flere redaksjoner. Det var fordi folk var usikre på om dette skjedde mens han ennå var statsråd. Dersom det gjorde det, ville det vært en sak, ikke bare fordi det er etisk uforsvarlig, men også fordi det her kommer inn noe som har å gjøre med lovverk og habilitet. Dessuten ville det kastet lys over hans beslutning om å gå av som statsråd, altså at saken hadde politiske konsekvenser, sier Strand.