Late som ingen ting
(LEDER): Når DN retter feil.
Dagens Næringsliv spanderte forrige uke to sider på Norsk Styrenettverk, som skrøt på seg 3.500 medlemmer. Foreløpig er initiativet knapt er mer enn en samling nysgjerrige på LinkedIn.
Tilsynelatende blottet for motforestillinger, gjenga DN vidløftige påstander uten særlig faktakontroll, utover den som skjedde via sitatsjekk. Informasjonens opphavsmann lot gladsaken være som den var.
Finansavisen luktet lunta og kunne to dager senere fortelle at nettverket i virkeligheten bare hadde 112 medlemmer. Dessuten avdekket avisa en påfallende amatørmessig drift. Kontingenten havnet på en privatkonto. Oppføring i Brønnøysundregistrene manglet og det ble sendt fakturaer i strid med invitasjonen.
Dette er fakta Dagens Næringsliv som regel ikke har særlige vanskeligheter med å finne fram til.
Da er det vel at DN beklager fadesen og forklarer sine lesere hvorfor den skjedde? Nei, langt ifra. I en usignert artikkel to dager senere, nøyer avisa seg med å gjenta Finansavisens avsløringer av det beskjedne byggverket man selv hadde framstilt som et herskapshus.
Mediene er ikke fulle av feil, men de er mange. Det ligger i nyhetsmedienes natur, enten de utgis daglig eller fortløpende på nett, at gode og dårlige saker opptrer side ved side. Slik har det alltid vært, den som drømmer om en fortid eller framtid der slurv, misforståelser og dårlig håndverk er utryddet, gjør nettopp det.
Alle journalister og redaktører vet at det er sånn. Leserne, lytterne og seerne vet kanskje også. Det burde ikke være så vondt å forholde seg til.
Men engstelsen griper tilsynelatende mange redaksjoner hver gang en fadese blir påpekt. Da tyr man til utflukter eller taushet, heller enn å innrømme feilen. Rettelser kommer motstrebende, eller uteblir, og det legges langt mer arbeid i bortforklaringer enn i lytting.
Hver avis og kanal kan selvsagt selv velge hvordan den vil håndtere egne feil. Denne gangen valgte DN å gi inntrykk av at den PR-pregede omtalen bare skyldtes Nettverk for styremedlemmer, ikke eget arbeid. Det er antakelig ikke så lurt som det kan virke.
Kravet om transparens kan ikke bare gjelde myndigheter, organisasjoner og oljeselskaper. Det er på tide at mediene finner ut av hvordan de selv skal anvende åpenhet. Slik Bergens Tidende gjorde med leserombudet sjefredaktøren nå har avskaffet, og Fædrelandsvennen da Hans-Christian Vadseth introduserte en fast spalte for rettelser, inspirert av Guardians Corrections and Clarifications. VG har mobilisert leserne til å pirke i språket. Men Torry Pedersens tiltredelsesbudskap om at VG-journalistene nå må lære seg på holde kjeft, er heller et signal om mindre åpenhet.
Det er risikabelt. Nå gjelder det å bygge omdømme og tillit i en virkelighet der mediene ikke lenger eier den offentlige samtalen. Omveltningene skaper et oppstykket og mer troløst marked for redaksjonelt innhold. Men det er samtidig et åpnere landskap der svakt arbeid lett kan måles mot godt. Ett av svarene er høyt kvalifiserte og personlig tydelige journalister som står for det de gjør. Og redaktører som ikke kvier seg så veldig for å innrømme feil.